Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
26 besök senaste veckan (126463 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Bra kört!

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
18:41 idag.




Det gäller att ta alla tillfällen man kan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



MaZ skrev:

PFC 11 fram och RS19 bak.


Efter att ha testa både 11:or och Rs19 runt om på samma bil så förstår jag att du tycker bromsarna är dåliga bak. Testa samma compund fram och bak så att bakbromsarna åtminstånde får en chans.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



MaZ skrev:
18:41 idag.




Det gäller att ta alla tillfällen man kan...


Tycker det där ser bekant ut! Det är väl inte där jag tror att det är?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
MaZ skrev:

PFC 11 fram och RS19 bak.


Efter att ha testa både 11:or och Rs19 runt om på samma bil så förstår jag att du tycker bromsarna är dåliga bak. Testa samma compund fram och bak så att bakbromsarna åtminstånde får en chans.


Fast det var ju GTVn som hade trötta bakbromsar. Jag tyckte 330in funkade även om jag gärna hade haft samma runt om. Vilka belägg (Performance Friction nummer alltså) passar bak på E90? Jag fick berättat för mig att det inte fanns några?


Mats Th skrev:
MaZ skrev:
18:41 idag.

[Bild]

Det gäller att ta alla tillfällen man kan...


Tycker det där ser bekant ut! Det är väl inte där jag tror att det är?


Kanske..? Beror på vad du tror att det är.




Ja, snö.
Smälte till dagen efter iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



MaZ skrev:
...

Sen beställde jag en diffklump extra också, tycker att den som sitter på bilen verkar lite konstig, inte så mycket ljud men den känns glappig och nu har jag fanimig bytt allt annat som kan skaka så den lilla vibrationen som är kvar hopppas jag att den försvinner iom detta.
Vi får se.



Kan vara samma problem som jag hade med min, märkte kort efter jag köpt bilen.
Kändes glappig och man hörde ett klonkande ljud i vid retardation/acceleration omväxlingarna.
Fick ge ca 5000kr för att BMW skulle fixa det, tog en hel j*vla månad för att de inte hade rätt verktyg på plats! Skulle lånas från annan verkstad. Förenade Bil i Malmö, M certifierade o allt.
Ett år sen och tycker att det börjar komma tillbaka...eller så inbillar jag mig :/

Såhär står det på AutoData:



_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Hänger inte riktigt med nu, glapp mellan medbringaren till kardanen och pinjongen?
Oljeläckage?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Är det inte normalt att man har ett kännbart spel på ingående pinjong?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Flankspel i kuggen, absolut. Radiellt lagerglapp, absolut inte.
Glapp mellan medbringaren och pinjongen, verkligen inte...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Ah ok låter lite värre

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



MaZ skrev:
Hänger inte riktigt med nu, glapp mellan medbringaren till kardanen och pinjongen?
Oljeläckage?


Oljeläckage är en annan punkt, tänkte mest på bulletin 1.
Nu kom jag över detta när jag installerade Autodata för några dagar sen.
Men om jag kommer ihåg så var det exakt detta mekanikern på BMW förklarade för mig efter en provkörning innan min bil fixades.
Men det tekniska, eller om detta är felet har jag ingen aning om, har aldrig haft isär en diff :/



_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Fattar fortfarande inte vad det där betyder, låter nästan som om det är splinen i kardanen? För det lär ju knappast vara medbringaren på bakaxeln, den skall ju definitivt inte röra sig och därför skall den snarare limmas än smörjas. Förvirrande.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Här händer det inte mycket...

Vi blev +1 i familjen i mitten på Februari så fokus har inte varit på bil direkt.

Köpte en beggad DL1 här på rejsa för ett tag sen så jag har klurat lite på hur jag skall koppla in den för att få ut lite mer information än GPS och accelerometrar, det finns ju ett antal analoga ingångar och dessutom ett CAN-interface. BMW är ju inte direkt frikostiga på signaler i OBD2 uttaget så det verkar som om jag kommer få tjuva in mig nånstans i härvan och sniffa signaler för att få fram det jag vill åt, varvtal, pedaler och styre främst men det finns säkert annat som är kul att ha t ex oljetryck/temp och vattentemp för att hålla koll. Troligen ligger signalerna spridda på flera bussar så det kanske blir nån slags CAN-gateway för att skapa en egen buss som DL1an förstår, den är ju inte direkt supersmidig med en hårdkodad busslayout.
Förhoppningsvis så har nån redan listat ut ur man lurar den att funka som man vill.

Så om nån har tips på projekt som kan läsa två bussar (minst en high speed) och peta ut en tredje utan att storkna så uppskattar jag tips. Antar att det behöver vara nåt med lite mer kraft en en Arduino, typ en Raspberry? Gillar att Arduinon är så robust däremot, bootar på nolltid och bara snurrar en kod.
Kanske nån har lite info om E9X bussarna t o m? en dbc-fil hade ju såklart varit bäst men all info är intressant.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



MaZ skrev:
Här händer det inte mycket...

Vi blev +1 i familjen i mitten på Februari...

Det där låter lite motsägelsefullt men det var väl garageaktiviteterna du avsåg
Stort grattis!! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Idag har jag mekat, nytt batteri. thumbs up
Det gamla dog stå-döden och ett nytt AGM batteri pillades i. Varmkörde medans jag tvättade och hittils inga felkoder så det är ju skönt. Upptäckte ju att det gamla var dåligt när jag flrsökte starta bilen för ett tag sen och den bara klickade. Risken för knasiga elfel var överhängande alltså.


Rent och prydligt i batterilådan.

Så, hörs i vår eller nåt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Glöm inte att det nya batteriet måste programmeras/initieras så att bilen laddar rätt! BMW och deras IBS...

Trist att ha sönder nya batteriet för att inte det är gjort

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Jag vet...

Just nu står Cteken inställd på "bilen" och "AGM" så det blir nog bra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Figgz skrev:
Glöm inte att det nya batteriet måste programmeras/initieras så att bilen laddar rätt! BMW och deras IBS...

Trist att ha sönder nya batteriet för att inte det är gjort


Detta var ny info för mig, var hittar man mer information om detta så att jag inte gör fel i framtiden om jag behöver byta batteri?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



blixten skrev:
Figgz skrev:
Glöm inte att det nya batteriet måste programmeras/initieras så att bilen laddar rätt! BMW och deras IBS...

Trist att ha sönder nya batteriet för att inte det är gjort


Detta var ny info för mig, var hittar man mer information om detta så att jag inte gör fel i framtiden om jag behöver byta batteri?

/Johan B


Googla lite på BMW IBS, Intelligent Battery Sensor.
En avancerad historia som sköter både laddning (när, hur, mängd) men även övervakar förbrukning.

Så byter man batteriet måste man "nolla" att det är nytt batteri och byter du till annan typ (AGM, ej AGM samt storlek) så kan du behöva programmera om t.ex. motorstyr och annat.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Figgz skrev:
blixten skrev:
Figgz skrev:
Glöm inte att det nya batteriet måste programmeras/initieras så att bilen laddar rätt! BMW och deras IBS...

Trist att ha sönder nya batteriet för att inte det är gjort


Detta var ny info för mig, var hittar man mer information om detta så att jag inte gör fel i framtiden om jag behöver byta batteri?

/Johan B


Googla lite på BMW IBS, Intelligent Battery Sensor.
En avancerad historia som sköter både laddning (när, hur, mängd) men även övervakar förbrukning.

Så byter man batteriet måste man "nolla" att det är nytt batteri och byter du till annan typ (AGM, ej AGM samt storlek) så kan du behöva programmera om t.ex. motorstyr och annat.


Det är inte så jättejobbigt att "ställa om" bilen för nytt batteri. Tar ca 10 min men man måste ju såklart ha grejerna och kunskapen.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555


Trådstartare
Kanske dags för en uppdatering här då?

Händer typ noll, vi är numera fyra i familjen sen Juni -21 så det blir inte onödigt mycket tid över tyvärr.
Hade verkligen varit enklare om man hade bilen hemma men så är det inte. Numera har man ju knappast råd med ett garagebygge heller.

Sitter mest och funderar på roligheter man kan göra med RejsaCAN och RaceChrono, möjligheterna är många men det är branta steg i trappan i början.

Man blir ju sugen på att ta tag i det och köra sprintcupen med SVKG när man läser alla andras trådar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
26 besök senaste veckan (126463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande