Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Skeva bromsskivor vs. ABS-pump i arbete vs. annat
1982 besök totalt
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Jag har ett pulserande känsla i bromspedalen när jag bromsar hårt och medelhårt på bana (vid lättare bromsning - det vill säga all bromsning i vanlig trafik - så känns inget av detta). Grejen är att känslan är lite diffus så det är svårt att sätta fingret påm exakt vad det är. Hade skivorna varit tokskeva hade jag märkt det för då brukar de föra ett fasligt oväsen hela tiden (för info: jag har kört slut på skivor på andra bilar och fått byta.....). Beteendet uppstod (tror jag / har jag för mig...) vid bilens första bekantskap med bana förra sommaren. Då var bilen helt original och hade således bra originalskivor och bra originalbelägg (bilen har bara gått ca 500 mil). Nu har den fått PFC08 belägg och PFC bromsvätska, men originalskivorna sitter kvar.

Ser 3 möjligheter:

1) Det uppenbara, skivorna har blivit skeva. Jag har så klart synat dem och de ser fina ut, minimalt slitage och tjocklek långt från gränsen. Men skevhet brukar ju inte synas med blotta ögat så visst finns väl risken att det är det här. Att problemet uppstod vid bankörning skulle väl tala för detta....

2) Att det jag känner är ABS-pumpen som arbetar normalt. Det som talar mot det är att den pulserande pedalkänslan är där hela tiden under hård inbromsning, alltså inte bara när det är på gång att låsa upp.

3) Något annat, t.ex. belägg som inte ligger på helt som de ska eller ok som trilskas. Det som talar mot detta är att jag synat grejerna i sömmarna och dessutom bytt belägg utan att känslan ändrats.


Är det skeva skivor så kan man få tag på originalskivorna riktigt billigt. Men mycket vill som bekant ha mer, har kikat på 350 mm skivorna från 275 Trophy och PFC:s 348 mm skivor och båda ser riktigt fina ut. Men dyra.....

Vad tror ni att felet är? Och hur är pedalkänslan på era RS:or?

Tack!

Per

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Har aldrig haft den känslan med min.
Har kört orginalbelägg och XP8:or fram.
Därimot hade första ägaren på min bil bytt skivorna fram för att de hade varit skeva och jag tror inte den hade gått någon bankörning ens under hans ägo.
Har för mig att han hade klagat på pulserande pedal.
(Jag har faktiskt de skivorna liggande hemma, skulle kunna kika och se om jag ser något konstigt.)

Om dina belägg var nya vid det tillfället kanske de behövde slitas in lite, men det borde försvinna ganska snart sedan om det vore det.

Undrar om det kan vara dina skivorna kanske.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
RenaultSport
Skeva bromsskivor vs. ABS-pump i arbete vs. annat
1982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande