Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Däckval Megane RS.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9598 totalt)
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370


Trådstartare
Har kikat runt lite på däck som går att ha både som gatdäck och bandäck då jag är för gammal och trött för att byta däck vid varje bankörning.

Av de 2 jag testat så känns Potenza RE050A helt klart bäst.
Det är väll nästan så nära r-däck man kan komma med TW på 140.
Men man är ju sugen på lite bättre fäste vid bankörning, någon som testat Michelin CUP 2:or på meganen eller andra r-däck som ni har haft på gatan också?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Wiklundh skrev:
Har kikat runt lite på däck som går att ha både som gatdäck och bandäck då jag är för gammal och trött för att byta däck vid varje bankörning.

Av de 2 jag testat så känns Potenza RE050A helt klart bäst.
Det är väll nästan så nära r-däck man kan komma med TW på 140.
Men man är ju sugen på lite bättre fäste vid bankörning, någon som testat Michelin CUP 2:or på meganen eller andra r-däck som ni har haft på gatan också?


Jag kör med cup2 på Meganen på både gata och bana. Har också en uppsättning med gamla vanliga cup. De vanliga cup-däcken är snabbare på bana (ca 0,7-1s på Knutstorp, testat samma dag) men också mycket sämre på vanlig väg där cup2 är helt OK, förutom något hög ljudnivå.

Har inte kört med Potenza på bana så kan inte jämföra med dem.

_________________
Mato Saric
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370


Trådstartare
Trodde CUP2:orna skulle vara snabbare på bana än de gammla CUP-däcken, men där ser man.
Brukar du köra CUP2:orna på gata eller har du mest vanliga däck då?
Hur är det med slitaget på cup2 när man kör vanlig gatkörning?
Ungenfär vad djupt möster är det i CUP2:orna(de gammla CUP-däcken var det minimalt mösterdjup från början)?
Vet du vart man köper CUP2:or till bra pris, har sett dom för 2300-2400kr/st till 18" fälgar?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Jag kör Cup2:or på bana och RE050 på gata. Men lite slö så det blir en del gata med Cup2:orna också, bl.a. till och från bana.

Jag uppfattar Cup2:orna som betydligt snabbare på bana än original RE050. Jag har kört de sistnämnda på bana så jag kan jämföra.

Enligt Michelin är Cup2:orna också snabbare än gamla Cup. Plus sämre hållbarhet. Så för mig finns inte anledning att kika på annat än Cup2 om du vill gå uppåt.

Jag kör 18" på mina Cup2:or men det är bara för att jag fick tag på vettigt billiga fälgar i den storleken, på mina original 19" har jag RE050:orna för gatbruk. Men Cup2 i både 18" och 19" finns för mellan 2.300 och 2.500 kr/st.

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Från Auto Motor & Sport oktober 2014, test av R-däck (Cup 2) mot standarddäck (Pilot Super Sport), http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20140706/test-gatdack- . . . .



"Däcket är bilens hjärta, inte motorn!" Orden är Richard Göranssons, han vet ett och annat om vad däck gör för skillnad. Därför har vi anlitat denna yrkeschaufför inom racingen denna dag. För vi vet att han kommer att sätta rätt varvtid direkt och inte behöva nöta 20-30 varv för att hitta rytmen. Som vi glada wannabe-racerchaffis-reportrar.

auto motor & sport är på Arlanda Test Track för att en gång för alla bena ut skillnaden mellan ett sportigt gatdäck och ett R-däck. Visst, alla vet, och vi också, att ett R-däck är att föredra när man ska åka på en banträff. Men vi måste jämföra, och se vad det är för skillnad. Och vad du ska välja.

Vi har en bil, fyra hjul med Michelin Pilot Sport Cup 2 och fyra hjul med Michelin Pilot Super Sport.

Vad är ett R-däck? Det finns ingen klar definition, men de flesta förstår att man avser ett däck för tävlingsbruk, men anpassat så att det också är godkänt för allmän väg. Michelin benämner sina R-däck "Cup".

Det sportiga däcket, Super Sport, är ett gatdäck som vässats mot bankörning i mesta möjliga mån. Utan att för den skull kompromissa med greppet en fuktig aprilmorgon med 5 plusgrader.

Där sitter det viktigaste prestationsområdet för ett gatdäck: på kalla och fuktiga underlag, den där plötsliga undanmanövern.

Cup 2-däcket, racingdäcket med mönster alltså, börjar från ett helt annat håll: kortast möjliga varvtid på torr bana. Med en ofrånkomlig kompromiss i ryggen: det måste funka på blöta vägar, annars blir det inte lagligt på gatan. För att klara det finns mönstret där så att vattnet kan evakueras. Lika bra vattenplaningsegenskaper som Super Sport har det inte. Men man behöver inte ställa bilen bara för att det regnar. Tack vare det originalmonteras Michelins Cup-däck på bland annat Porsche 911 GT3.

De båda däcken har en del gemensamt, bland annat teknologin med olika gummiblandning i däckmönstret. Den yttre delen har gummi optimerat för hög sidobelastning på torr väg, den inre delen har gummi som greppar bättre i vått. Skillnaden är att Cup 2-gummit har en ytterkant med betydligt längre livslängd under hård bankörning när däcket går med höga temperaturer. Enligt Michelin 50 procent längre livslängd än utgående Cup+ (som var en vidareutveckling av Cup "1"). Men gummit slits mer vid körning i vardagligt tempo, därför har Super Sport en annan gummiblandning för att klara fler lugna mil.

Efter första körpasset med Pilot Super Sport ska de nya Cup 2-däcken köras in. Man börjar lugnt, ökar tempot efter hand och kontrollerar däcktrycket med bara några varvs mellanrum.

Första testmomentet: kortast möjliga varvtid på 900-metersbanan. Michelin säger att Cup 2 ska vara 1,8 sekunder snabbare runt en trekilometersbana. På denna korta slinga med mindre andel raksträcka var faktiskt Cup 2 hela 0,7 sekunder snabbare. Det ger 2,3 sekunder per tre kilometer. Eller första varvning redan efter 23 minuters körning.

Däcket för fuktiga höstmornar gör definitivt inte bort sig. Men skillnaden är större än den ser ut, över två varv mer per timme skojar man inte bort.

Framför allt känner man skillnad. Cup 2-däcket har en helt annan respons som märks särskilt tydligt när man kör på kanske 80-85 procent runt banan. Bilen snackar mer, känns fränare helt enkelt. På vanlig väg märks också skillnad. Cup 2 formar sig inte efter vägbanan på samma sätt som Super Sport, varje ojämnhet känns och bullret är högre. Det får Seaten att kännas lite mera racemässig.

Observerar man körningen från bankanten ser man hur däcksidan viker sig en del i kurvorna. Men det är helt i sin ordning, ett för hårt däck tappar greppet lättare. Bältet är så pass styvt att hela slitytan ligger platt mot asfalten ändå. Och det syns på slitaget som är förvånansvärt jämnt fördelat över däcket.

I bromsprovet avslöjar sig de olika användningsområdena. Super Sport bromsar en hel meter kortare med kalla däck. Med uppvärmda däck är Cup 2 hela två meter bättre än de varma Super Sport. Återigen, den där kalla morgonen när du är sen till flyget.

Som allrounddäck är Super Sport imponerande, det fixar till och med enstaka banträffar med bravur. Men för längre bansessioner vid fler tillfällen per år är det ingen tvekan om att en extra uppsättning Cup 2-däck kommer att ge otroligt mycket glädje per krona.

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Och enligt Michelin själva (vad det nu är värt....), http://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-sport-cup-2


50 % fler varv på bana, snabbare!*
* jämfört med tidigare generation, MICHELIN Pilot Sport Cup+. Interna tester 2013.

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



sotam skrev:
Wiklundh skrev:
Har kikat runt lite på däck som går att ha både som gatdäck och bandäck då jag är för gammal och trött för att byta däck vid varje bankörning.

Av de 2 jag testat så känns Potenza RE050A helt klart bäst.
Det är väll nästan så nära r-däck man kan komma med TW på 140.
Men man är ju sugen på lite bättre fäste vid bankörning, någon som testat Michelin CUP 2:or på meganen eller andra r-däck som ni har haft på gatan också?


Jag kör med cup2 på Meganen på både gata och bana. Har också en uppsättning med gamla vanliga cup. De vanliga cup-däcken är snabbare på bana (ca 0,7-1s på Knutstorp, testat samma dag) men också mycket sämre på vanlig väg där cup2 är helt OK, förutom något hög ljudnivå.

Har inte kört med Potenza på bana så kan inte jämföra med dem.


Sotarn har nog rätt, Cup 2 är en ersättare till gamla Cup+ som var en softare variant på det "riktiga" R-däcket Cup (utan plusset). De tidsjämförelser som Michelin själva gör är mellan Cup 2 och Cup+. Cup+ var mer gatbetonat än Cup, man kunde få det standardmonterat på BMW M3 och Porsche GT3 med fler.

Så gamla Cup kan säkert vara ett bra alternativ (om man kan få tag på dem fortfarande).

Fler som har erfarenheter av att jämföra olika R-däck med varandra på RS:en? Jag har kört slut på mina Cup 2 och ska skaffa nya, skulle kunna tänka mig att testa något annat den här gången.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Beamer skrev:

Fler som har erfarenheter av att jämföra olika R-däck med varandra på RS:en?
Jag har kört slut på mina Cup 2 och ska skaffa nya, skulle kunna tänka mig att testa något annat den här gången.

Jag har haft Dunlop Direzza 03G, fick dem billigt, annars var de tokdyra, liksom Michelin.
De kändes helt underbara på torrt, de överlägset bästa jag haft.
Men den känslan höll bara i en bankörning.
De var så sjukt mjuka så att de bokstavligen spottade gummi omkring sig.
Jag har fortfarande fläckar på karossen efter dem och de tog slut väldigt fort.

Det gick aldrig heller få upp värme i dem på blött - då var de hårda som sten, oanvändbara.

Så jag har återgått till R888.
Jag är lite sugen på Pilot Sport Cup 2 men är tveksam om de är värda det mycket högre priset?

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Om du faktiskt vill kunna köra med dem på gata så måste Cup 2 vara det självklara valet. De har TW 180 (alla andra R-däck ligger väl på 80 ungefär) och har bevisligt bra livslängd.

Jag har 4 mm mönsterdjup (vad har de nya - 5 mm?) kvar på mina efter 1,5 trackday och vore det inte får snedslitningen så kunde jag kört länge på dem.

Extrakostnaden mot premium gatdäck (som RE050A) ligger väl på runt 500 kr/däcket.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



R888 GG har TW 100
Mina Dunlop 03G R1 hade TW 60

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370


Trådstartare
Man blir verkligen sugen på CUP 2:or som allround-däck.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Gamla Pilot Sport Cup har ju rasat rätt bra i pris annars.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1065882

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Jag slog till på 4 gamla Cup idag, hade bevakning på Prisjakt och fick mail om prisraset

Slog samtidigt till på 1 nytt Cup 2 att ersätta mitt skadade. Mitt bett är att jag kan köra de andra 3 (trots slitaget på sidorna) en hel del till. Blir lite skillnad i rulldiameter mellan slitna och nya däck, men jag tror det är hanterbart. De gamla har ca 4 mm mönsterdjup kvar, helt nya har 5,7 mm enligt Michelin. Dessutom slits väl det helt nya ner lite fortare får jag hoppas. Jag antar att diffen (liksom 4-hjulsdrift) är lite känslig för olika rullomkrets på hjulen, så kanske får det nya däcket sitta bak i början tills det slitit till sig.

På t.ex. TireRack i USA erbjuder de både "shaving" (hyvla av däcken) och "heat cycling" på nya däck. Är inget jag sett i Sverige någon gång.

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Kommer att jämföra varvtider mellan Cup 2 och gamla Cup tids nog - återkommer då.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Meantek skrev:
Gamla Pilot Sport Cup har ju rasat rätt bra i pris annars.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1065882


Jag hade beställt de där däcken direkt när du skrev detta.
Det gick att beställa på Giga Däck, men länken från bekräftelsemajlet ledde till Däckonline där det stod att de inte fanns på lager.

Efter 4 veckor cancellerades ordern när jag inte gick med på att ta istället Federal RS-R för 600 kr/st DYRARE än de som stod på dackonline.se :-/

Giga Däck = skämtfirma

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Jag fick inte heller några Cup 1:or trots att jag beställde direkt den dagen de föll i pris. Jag beställda från Infosite men de fick inga leveranser. Inte helt omöjligt att det var någon felaktig information som gick ut från Michelin (eller stor distributör/leverantör) så att det bara såg ut som att det fanns billiga däck när det reellt settinte fanns några.

Surt....

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370


Trådstartare
Ni som kör Cup2:or har ni 225mm eller 235mm bredd på däckena?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



235.

Men 225:orna är ju (i 18-tumsutförande) en vanligare dimension och därmed finns väl möjlighet att komma undan en bra bit billigare. Det skulle väl vara enda argumentet för att gå på de smalare som jag ser det. Med mindre än att någon menar att bilens balans eller instyrning blir bättre med smalare däck (för i termer av rent grepp så är ju mer bredd alltid att föredra).

Någon sa att 225:orna är vanligast på Ringen, men det kan ju ha lika mycket att göra med att de får tag på billiga däck i den dimensionen.

_________________
Per Brugge
Citera
BAT 28
Täby
Här sen Jan 2013
Inlägg: 93

Namndispens
Namndispens

Jag kör 18/225 på mina CUP 2

_________________
Ola L
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



235/40-18 Cup 2 på min "Ring-toy" Megane. Typ alla jag känner med Megane på Ringen kör 235. 10-12 pers.

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Jag köpte de där billiga 225 Cup och körde med dem på Gelleråsen.
Inget fel på greppet. Däremot tog mina bromsar slut där och då
så jag kan inte säga att jag har testat däcken ordentligt.

Bilen är ju godkänd för både 235 och 225 så det kan inte vara nåt problem
förutom att man kanske blir nån tiondel långsammare.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
RenaultSport
Däckval Megane RS.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande