Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Tänkte mer på mellan bilar.
En del ser eller har sett rejält begagnade ut efter rejs.
Borde ju vara diskning direkt om man orsakar en olycka.
Blir ju lite folkrejs när det är några bilar som blir buckliga varje rejs.

Att köra på banmarkeringar drabbar ju bara en själv så de är ju självreglerande

Måste nog upp och kolla nåt rejs känns de som. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det har varit snack just om att det inte ska vara folkrace och att bilarna ska se rimligt hela ut. Men med bara två veckor mellan körningarna på våren hinner man inte göra underverk...

Grava påkörningar bestraffas men det är ju inte alltid så lätt att döma heller.

Nästa gång är 15 augusti, kom förbi då :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



jag och några kompisar som varit på dragracingen i piteå kom förbi strax före målgången. så vi såg kollade dom sista 15min. väldigt jämt, bara något varv skiljde mellan bilarna i ledningen!

Det såg kul ut ! lite blött i depån förstås.

Vi har en pegga 205 mi16 som nog skulle platsa med lite extra bullshitpoäng pålagda. gäller samla ihop folk med rätta inställningen för långlopp.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det är tajt rejsing!

Jag skulle inte rekommendera att ni kör en bil med bytt motor, den kommer få massor av bullshit. Bättre att använda en 405 Mi16, BX16v eller 309 16v om ni vill köra med den motorn. Fast det är klart, vill ni bara vara med för att testa kan det ju funka. Men reglerna tillåter ju inte motorbyten (på gott och ont).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



therealpinto skrev:
Det är tajt rejsing!

Jag skulle inte rekommendera att ni kör en bil med bytt motor, den kommer få massor av bullshit. Bättre att använda en 405 Mi16, BX16v eller 309 16v om ni vill köra med den motorn. Fast det är klart, vill ni bara vara med för att testa kan det ju funka. Men reglerna tillåter ju inte motorbyten (på gott och ont).

Gustaf


Vi får ju köra lika mycket öven om bilen kommer tilldelas många straffpoäng. Så siktar man inte på vinst utan bara ha roligt funkar det ju.

Bilen finns redan och är klar med stol och bälten osv. Det enda som MÅSTE kompletteras är framåtgående bur rör. Vi har bara huvudbåge + kryssbakåt idag. Jag har dock rör kvar sedan ett annat burbygge.
Vi har kört isbana med den så bilen är rätt utprovad.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det är förstås sant, kolla med tävlingsledningen och förbered gärna andra tävlande på att ni tar mycket bullshitpoäng...det har varit lite livat runt bilar som inte anses följa reglerna från vissa håll.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



therealpinto skrev:
Det är förstås sant, kolla med tävlingsledningen och förbered gärna andra tävlande på att ni tar mycket bullshitpoäng...det har varit lite livat runt bilar som inte anses följa reglerna från vissa håll.

Gustaf


tack, bra tips.

Jag skall också rådgöra med övriga förare om dom är intresserade, så ser vi om det dyker upp en 205 byggtråd här på rejsa :-)

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Faran med ett långt uppehåll är att man skjuter saker framför sig...

Efter senaste rejset stod Primeran kvar på släpet hos mig ett bra tag innan vi ställde in den i verkstaden. Sedan tog vi semester.

Semester innebar att vi var för långsamma med att beställa däck (eller så är det vår leverantör som har svårt att få fram grejer fort - vettiga priser och bra service i övrigt men det är andra gången däcken fastnar på väg hit). Nu har vi ju samlat på oss två uppsättningar däck och vi tror att vi pusslat ihop något som ska fungera - bilen nöter förstås klart mest fram, så bak ska det nog fungera med det set vi kört på senast.

Vi hann byta bussningar i framvagnen och av bara farten blev det nya spindelleder också - mest för att de fick offras för att få loss bärarmarna så vi kunde pressa in nya bussningar. Vi har också fixat ett stopp i tankavluftningen. Spoilern som sprack lite efter fullträffen på tunnan senast fick lite kärlek i form av popnit och aluminiumplåt.

Vi kollade av hjulinställningarna också.



Kanske inte helt som önskat men vi bestämde oss för att inte ändra mer saker nu, bättre att testa först (och lite lathet).

Samtidigt slängde vi upp bilen på vågarna.



Som väntat är bilen ganska rejält framtung, även lite mycket vikt på vänster sida. Både batteri och förare sitter till vänster (och framtill). Batteriet är nu av standardstorlek dessutom. Läge att flytta det bakåt och till höger i vinter tror jag.

Sista insatsen blev lite strajpning - det har inte varit så lätt att känna igen bilen på lite håll så nu fick den lite grönt i överkant av vindruta och bakre sidorutor. Snyggt? Vet inte än ;-)



Rejs på lördag!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Dags för racerapport från SDC5000 #4 då.

Vår däcklimbo fortsätter - när jag skulle hämta de nymonterade däcken i fredags var ett tomt på luft. Det läckte mellan däck och fälg, montören har skadat kanten på däcket...maximal otur.

Istället fick jag leta fram mina gamla gatdäck till Caprin, Falken ZE-502 som jag köpte runt 2000 någon gång. Minnet sade ganska bra med mönster kvar, rätt så bred stomme och jag gillade dem på Caprin. Men det var ju länge sedan.

Nåja, inte så mycket att göra åt. Mer än att verkligen fundera på 16" eller 17" hjul till nästa år - det är lättare att hitta sådana däck liggande hos folk numera.

Med väderprognos som sade sol och varmt anade vi att det skulle bli ett rejs som frestade på bromsar och däck. Största förhoppningen var väl att de gamla puckarna skulle härdat tillräckligt för att inte nötas bort direkt. Dessutom var det en ny bansträckning igen, den här gången med 4-5 riktigt tvära (och smala) krökar på tvåans växel. Inte idealiskt för en framhjulsdriven bil med gamla framdäck.

Vi lottades till startpostion nummer 6, men ytterspår i första kurvan. Trots allt lyckades vi hänga med hyfsat första stinten och däcken fungerade ändå hjälpligt. Men ganska snart insåg vi att det inte skulle funka att försöka hänga med de snabbaste bilarna. Istället enades vi om att backa av lite på tempot och se till att bilen skulle ha en chans att hålla 4 timmar i värmen.

Jag gick ut på mitt första pass runt plats 8-9 nånstans, och fick släppa någon före innan jag hittade rytmen någorlunda i banan. Men vi tuggade på - däcken nöttes inte farligt alls heller. Däremot insåg vi att den numera icke-blockerade tankavluftningen istället läckte ut soppa. Dags för en rollover-ventil...

Mot mitten av rejset började värmen gå hårt åt en del bilar som antingen tappade tempo eller stannade av helt, och vi klättrade sakta uppåt i listan. Detta trots att vi fick tanka mer än planerat och att vi nästan vid varje byte släppte tryck ur däcken.

Sista 45 minutrarna ungefär låg vi sjua med Team Forslunds just före, en bil som vi brukar köra rätt jämnt med (eller lite snabbare än) i blött. Nu hade de bra tempo. Tankmätaren (som man nästan kan lita på) var nära rött i näst sista bytet, frågan var om vi skulle behöva spilla i några liter vid sista förarbytet?

Vi räknade ut att sista föraren bara skulle behöva ta 4-5 varv, samtidigt som Forslunds bytte förare just innan oss. Men då tankade de också! Plötsligt var vi före, och då bestämde vi oss för att chansa med soppan. Bilen brukar börja hacka i långa kurvor men ändå gå minst 10 varv och ännu hade den inte hackat till.

Chansningen gick hem, och vi tog målflagg som sexa. Samma plats som förra rejset och vi får ärligt säga att det är en placering som bygger mer på uthållighet än fart...men så är det i denna sport.

Nu har vi två veckor till sista rejset och det blir ruskigt spännande att se hur totalställningen ser ut.

Jag lekte lite med TrackAddict men fick den inte att ta varvtider som den ska. Men lite film kanske kommer upp senare. Först lite mer semester :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag klippte ihop lite "highlights" från senaste rejset, om någon vill tjuvtitta så finns det här:

https://youtu.be/fG5jaLXg_xc

Våra däck (Yokomaha AD08) har kommit och ligger på fälg så den saken ska väl vara i ordning till kommande rejs i alla fall.



Tankavluftningen har vi också funderat runt och som vanligt är felet enkelt, när man bara tänker till... Avluftningen vi "fixade" ska förstås anslutas längst upp på tankröret. När tidigare ägare fått det avrostade röret lagat har man bara struntat i den saken...

När vi grävde närmare såg vi att luftröret var skadat nästan hela vägen, så det blev till att byta det mot slang. Nu är röret provtryckt och tätt...



Vi kollade av bromsbelägg fram, DS1.11 har nu suttit på bilen i två rejs, och det är fortfarande ganska mycket kvar att slita på. Tyvärr har det börjat gå bitar ur ett av beläggen, så de kanske måste bytas i förtid. Men de är slut hos Ferodo - nu hittade jag ett lätt begagnat set på Ebay så jag hoppas det hinner komma hem innan tävlingen. Det krävs ju några timmar att slipa till beläggen så de passar också :-(

Jag har desperat letat runt efter andra belägg som passar rakt på bilen men det verkar hopplöst. Winmax har kanske ett belägg till Nissan 300ZX (den tidiga) som kan passa med mindre ändringar men då är jag osäker på om det pallar värmen.

Annars ska vi inte ändra så mycket till sista rejset 5 september, vi fokuserar på att ta bilen i mål så kommer det lite justeringar till nästa säsong istället.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Måndagen före rejset satte vi ihop det sista, provkörde lätt och allt såg bra ut. En tvätt på det så kunde vi känna lugnet resten av veckan.

Väderprognoserna var lite växlande inför lördagens rejs. En del lovade regn tidigt, en del runt målgång. Ingen visade sig vara riktigt korrekt.

Vi lottades till femte startplats, så ganska långt fram, rakt bakom Mayflower i sin snabba BMW 320 E36 som stod jämsides med 4Sign i Astra GSi. I första ledet hade vi Forsman (BX 16v, förra årets totalsegrare) på pole och Team Norsjö i sin R5 bredvid. Norsjö har haft varierande fart i sin bil men senast gick den fort. Bredvid oss hade vi SDCs "hyrbil", en Celica och rakt bakom oss, Team JMS i sin startsnabba 318iS Compact.

Alltså var det läge för en spännande start. Vi satt vår startspecialist i bilen som vanligt. När flaggan gick ryckte Forsman och Mayflower direkt, vi hängde på när JMS försökte sticka mellan - men den här gången blev det för tajt så de fick falla tillbaka. Istället lyckades vi klämma oss in som fyra efter Forsman, Norsjö och Mayflower efter första chikanen.

På väg in i chikan nummer två, lyckades vi vråla förbi Mayflower och var trea ut på flygrakan. Efter en lite avig chikan går det fullt på trean (och kanske lite fyran) innan man kommer ned till en 180 graders hårnål - där kunde vi axa förbi Team Norsjö och så var vi tvåa!

Helt klart var de nya däcken och hjulinställningen precis vad bilen behövde. Efter ett par varv som tvåa kom 4Sign och bromsade sig förbi mot hårnålen, men två varv senare tog de i för hårt när de försökte samma manöver med Forsman, och vi kunde återta andraplatsen.

Sedan följde några varv av den tätaste racing jag sett i år. Nära, nära, men alltid juste och två förare som litar på varandra, då blir det racingpropagande av klass!

In för förarbyte som tvåa men 4Sign var aningen snabbare och kunde sticka ut nosen framför oss i pitlane och ta över andraplatsen. Nu var det tre bilar som fajtades, 4Sign bromsade sig förbi Forsman i hårnålen, vi tog oss sånär förbi också men fick släppa. Då kom Mayflower i "karusellen" och smet förbi oss också. Mayflower tog även Forsman men det kunde vi också göra lite senare. Mayflower tog sig upp i täten och vi kom ikapp 4Sign efter att de fastnat lite bakom en långsammare bil.

Då var det dags för mitt första stint, lite strul med bältet sinkade bytet men ute på banan gick det hyfsat. Fast nu började tvåans växel vara mer än lovligt svår...

Något stint senare rapporterades att tvåan nu hoppade ur vid motorbroms, man var tvungen att hålla kvar den manuellt så att säga. Till mitt andra stint skulle vi tanka och råkade spilla lite, vilket betyder en drive-throughbestraffning. Nu föll vi nedåt 7:e plats och i halkan, med trilskande låda hade jag svårt att hålla tempot uppe.

Ytterligare lite senare var det ingen idé att använda tvåan, utan vi fick försöka klara oss på ettan och trean. Det gick ändå hyfsat och vi bevakade platsen rätt bra. Mitt tredje stint kom ungefär 3 timmar och 20 minuter in i tävlingen, alltså 40 minuter kvar. Ganska torrt men en växel kort...

I de första vänstersvängarna kändes bilen lite instabil och det kluckade om hjulupphängningen. Till chikanen på flygrakan blev det värre, höger framhjul ville inte vara kvar längre utan stack iväg på gräset. På tre hjul kunde jag inte klara alla tunnor utan touchade en med framskärm, dörr och backspegel.

Hjulet rullade vidare på gräset och jag försökte hålla ungefär jämn takt med det så det inte skulle fara in på banan. Men stopp blev det till slut.

Pinnbultarna är klippta jäms med bromsskivan. Färdigåkt förstås, och chansen att behålla fjärdeplatsen totalt försvann lika snabbt som hjulet.



Orsaken kan man spekulera om, jag lutar själv åt att muttrarna (någon av dem i alla fall) släppt. Jag kontrolldrog dem precis innan start, men vi kände inte på dem under rejset. Vi kanske skulle ha gjort det - tidigare har vi gjort det någon gång men de har suttit bra. Det kan ju vara en gammal skada eller så också.

Jag hittade två avbrutna skruvar med muttern kvar vid chikanen idag, men det säger inte så mycket.

Avslutningen blev alltså inte riktigt vad vi hoppats på, förutom att vi fick ett kvitto på att bilen kan prestera i paritet med de andra när det mesta stämmer.

Lite film håller på att sparas ihop, det tar vi lite senare. Mayflower vann tävlingen, totalsegrare blev JMS som varit jämna och snabba hela säsongen. Bra jobbat men nästa år...då!

:-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Efterdragit varma hjulbultar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Trist avslut på säsongen, men precis som du säger: Nu har ni kvitto på att bilen har farten!

Detta är verkligen en trevlig tråd att följa. Ser fram emot vidare inlägg och uppdateringar, även om det bara blir från garaget nu i vinter. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Nej, vi hade ju inte efterdragit detta rejs. Förmodligen är det där felet sitter. Men vi har slarvat förut och klarat oss... Greppigare däck och högre fart gjorde väl sitt kan man tänka.

Trots att avslutet inte blev som tänkt känns det bra för kommande säsong. Lådan har ju skrapat på tvåan varje rejs, om en dålig låda håller 4,75 tävlingar borde en bra låda hålla flera säsonger :-)

Jag ska försöka hålla tråden uppdaterad med hur vi tar oss an arbetet i vinter. Det finns en påbörjad bruttolista på saker att göra, den ska sorteras och prioriteras. Men jag röstar för att snabbt byta låda och hjulskruvar så vi kan provköra nya lådan i god tid. Vi får se om den tidplanen håller...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Trevlig tråd, kul racingform med vettiga kostnader

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja, vi har inte summerat säsong ett men kostnaderna har inte skenat så värst mycket. Vi har ju kört nästan 20 timmars rejsing...

Här kommer film på starten (första stintet) och så min sorti...

https://youtu.be/_NOMyYUSJJw

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



therealpinto skrev:
Nej, vi hade ju inte efterdragit detta rejs. Förmodligen är det där felet sitter. Men vi har slarvat förut och klarat oss... Greppigare däck och högre fart gjorde väl sitt kan man tänka.
Jag syftade mera på att efterdragning av varma hjulbult är ett bra sätt att så bultarna att bli översträckta när de sen kallnar, ju längre effektiv bult (tjock fälg, spacers), jaja skruv då , desto värre fenomen.

Sen ska jag inte säga alltför mycket om utmattning av hjulskruv, det kan säkert vara bättre/sämre beroende på kvalisort etc.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Aha, du tänkte så... Bilen har ju gått 20 000 mil innan vi köpte den också. Man vet ju inte vad den varit med om...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Neeen , det sitter väl inte pinbult orginal på dessa?
Det är väl hjulbult orginal-
Frågar nooben

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jodå, Nissan har pinnbult original.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ja du ser.


Dags att borra och knacka i nå volvo pinbult då.
Såg lite vekt ut.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande