Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
KW Clubsport vs. camberplattor till Megane 3 RS
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11222 totalt)
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Jag måste ha mer camber på min RS, nu tar däcken slut på nolltid. Kikar på KW:s Clubsport-kit för ca 25.000 kr. Antar att det gör bilen urusel för vardagsbruk. Vilka monteringspartners/-verkstäder (i Sverige) är duktiga på KW? Jag vill ha någon med gedigen raceerfarenhet, någon som inte bara monterat sänkningssatser till gatbilar. Det är ju trots allt en hel del parametrar (camber, ride height etc.) som ska ställas in efter att kittet monterats.

Vad med enbart camberplattor (KW:s eller andra)? Fått lite olika bud huruvida dessa fungerar med original stötdämpare, vissa säger att originaldämparna är så pass skrymmande att man inte har mycket mån att vinkla ut dem.

Ni som testat, vilken camber kör ni med? Original är 0,5 grad, på Clubsportmodellen hade de 3,0 grader. Jag antar att en kompromiss någon stans däremellan är vad som gäller för en gatbil.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Camber fram ska vara -0,52' med Cup chassi och -0,31' utan.
Tolerans så mycket som +- 0,30' i båda fallen, enligt Renault.

Jag har -0,51' fram men trots det äts däcken upp under bankörning mer på utsidan än på insidan (som hos dig?)
Jag tycker den inställningen känns perfekt - bilen är aldrig understyrd och baken är precis lagom följsam
(gummit slits i sidled mer i mina bak- än framdäck)

Tips: du kan ju skifta däck från höger till vänster fälg om de slits ojämnt.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Min bil har (självfallet) cup-chassit. Med Clubsport menar jag den modell som Bagarn i Adenau byggde och sålde, och som gjorde kanontider på Hockenheim i Sport Autos test. Se http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/renault-megane-r-s-club . . . .

Visst är bilen fint balanserad och styr in fint. Men den är anpassad för Nürburgring, med en stor portion kompromiss för att få den att lira också på gata. Små svenska banor ställer helt andra krav än Nürburgring. Och att få ut cambern handlar inte så mycket om att försöka ändra balansen, som att få ut mer av däcken. Särskilt R-däck ställer krav på viss camber - de flesta däcktillverkare rekommenderar 1-3 grader negativ camber för sina R-däck.

Bifogar 3 bilder som visar hur extremt mycket däcken slits. Två av bilderna visar Michelin Pilot Sport Cup 2 som gått 1,5 trackday (en Mantorp + en halv Gelleråsen). Förutom däcksidor som är slitna så till den grad att nästan all text på sidan försvunnit så har också slitbanan lossnat från korden. Den tredje bilden visar OEM Bridgestone Potenta RE050A som gått en trackday (Mantorp). De håller fortfarande ihop men som synes är däcksidorna slitna även där. Noterbart är att alla däcken har extremt mycket mönsterdjup kvar och skulle kunna gå många trackdays till om det inte var för slitaget på sidorna.

Däcktrycket har varit under kontroll så det är inte lågt däcktryck som är bov i dramat här.

Visst skulle man kunna resonera så att jag borde kunna backa tillbaka till bara 95% attack för att spara däcken, men hur kul skulle det vara

Och yes, däcken har skiftats både mellan höger och vänster och bak och fram, men det funkar inte så bra när de slits ner så pass mycket på bara en trackday (med mindre än att man ska stå och skifta halvvägs genom dagen).




_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Intressant. Vad hade du för tider på Mantorp om man får fråga?
Själv hade jag 1:41 på fabriksmonterade Pilot Sport 2 och 1:39 på slitna R888 och med dåliga bromsar.
Jag vet att det går att köra några sekunder fortare, men skulle dessa 5% göra så avgörande stor skillnad för däcken?

Jag har kört på Mantorp 2 ggr med fabriksmonterade Michelin Pilot Sport 2 nyss och visst viker sig sidorna
men jag har långt ifrån sådana skador som du har på dina Bridgestone.
Jag har svårt att tänka mig annat än för lite tryck i dem, trots att du skrivit att du hade bra koll på det.
Möjligen för mycket attack för däcktypen också, men framför allt skulle jag kompensera de veka sidorna med (ännu) högre tryck.

Cup 2 har jag aldrig haft så dem uttalar jag mig inte om.
Men på bild 2 gissar jag på skada från curbs eller liknande. Den har knappast kunnat orsakats bara av lite för lite camber?

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Eller kan det vara så att du överhettar däcken? Själv kör jag nästan aldrig mer än max 20 min åt gången.
Och som sagt, aldrig haft samma problem på över 20 banköriningar med Meganen.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
1:34 på (semi-)R-däcken Cup 2 (lite vekare än gamla Cup) på Mantorp, 1:18 på Gelleråsen med samma däck. Körde min gamla GT-R på 1:27 på Mantorp, samma tid med med OEM-däcken (som var j-ligt bra) som med bredare 888:or.

Räknar med att "riktiga" R-däck som t.ex. Pirelli Trofeo R (eller gamla Cup) kan skala bort ytterligare en hel del. Men ingen idé att kasta pengar på det utan att ha löst problemet med däckslitaget, då blir det bara pengar i sjön.

Jag kör rätt hårt, märks om inte annat på åtgången bromsdelar (skivor, belägg etc.).

Däcktryck är jag 100% säker på att det inte är, jag har haft järnkoll genom hela stintarna och snarare legat över än under. Och med OEM Bridgestone-däcken körde jag konstant på alldeles för högt tryck.

Överhettning finns det alltid en risk för, särskilt med OEM-däck (men knappast med R-däck). Men mina stintar ligger också på max sisådär 20 minuter. Och eftersom slitaget är så konstant så tror jag inte på det.

Hur som haver, jag kommer skaffa mer camber oavsett. Skulle man konvertera en RS till en "riktig" racebil (t.ex. långloppsbil) skulle det vara en av de första åtgärderna, man kommer aldrig runt det. Sedan får man fortsätta laborera med andra parametrar såsom däcktryck och liknande.

Tack för input i alla fall


_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Och yep, den tappade slitbanan är så klart något annat. Jag hävdar (så klart ) att det är fabrikationsfel från Michelin, jag skulle aldrig komma på tanken att köra på en curbs eller något annat dumt.....

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Har du kollat vilka hjulvinklar det är på bilen nu så det inte hänt nått?

Har heller inte sett något så grovt slitage på sidorna på min bil.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Nej, det har jag förvisso inte. Men den sliter ganska konsekvent på båda sidor (men bara fram) och har så gjort sedan bilen var i princip fabriksny (när jag körde OEM-däcken på bana - första och sista gången - hade nog bilen bara gått 50-100 mil). Men givet det föregående talare sagt om vida toleranser (+/- 0,3 grader) så skulle det ju kunna vara teoretiskt möjligt att jag fått ett måndagsexemplar.

Hur mäter man upp de exakta vinklarna - på en vanlig verkstad med utrustning för t.ex. 4-hjulsinställning/cornerweight? Inte står man väl och måttar och räknar cosinus och sinus själv?


_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Beamer skrev:
Jag kör rätt hårt, märks om inte annat på åtgången bromsdelar (skivor, belägg etc.).

Fick du också mikrosprickor på framskivorna? Vilka har du bytt till, OEM eller några bättre?
Jag har 1:35 som mål på Mantorp men först måste jag lita på bromsarna...

Beamer skrev:
Hur som haver, jag kommer skaffa mer camber oavsett. Skulle man konvertera en RS till en "riktig" racebil (t.ex. långloppsbil) skulle det vara en av de första åtgärderna, man kommer aldrig runt det.

Javisst, men den kör du väl inte till och från jobbet?
Skriv gärna sen vad du kommit fram till också. Det är intressant att veta thumbs up

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Faktum är att jag kör på originalskivorna. Jag fick för mig att de var skeva för ett tag sedan (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99601) men nu har jag ändrat mig och får för mig att de är som de ska. Visst man man ana mikrosprickor om man verkligen skärskådar dem, men mycket små och inom rimliga toleranser. Inget man behöver byta för. Har bara bytt till PFC08 belägg och annan bromsvätska. Andra skivor blir så pass dyrt, och man vinner ingen tid på banan med dem. Så jag slänger troligen på nya originalskivor när de här har tagit slut.

Den stora vinsten med PFC-beläggen är att de tål att användas bättre är originalbeläggen (Ferodo). Originalbeläggen slets betydligt mer på 1 trackday än PFC-beläggen på 1,5 trackday.

Min bil går på gata med barnstolar och allt . Men det är familjens tredje bil så jag står inte och faller med den, och den går rätt beskedligt antal mil. Så jag behöver inte ha den som konfortkryssare. Men vill samtidigt inte fördärva den helt.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Jag har också PFC belägg fram, Motul RBF600 + originalskivor med ganska många sprickor
som syns men känns inte alls. Jag är bara rädd att få en ordentlig spricka som dessa:


Men du kör ju hårdare och lever så det känns betryggande thumbs up

PFC fram gjorde att nya originalbelägg bak tog helt slut efter 4-5 bandagar.
Men hårdare även bak skulle förändra balansen till det sämre, enligt Pean.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Aj aj aj, det var elaka sprickor. Såna har jag absolut inte. Som du ser på bilden nedan så har jag något som ser ut som små (2-4 mm kanske) sprickor, men det är bara något på ytan.

På min förra bil (en Nissan GT-R) fick jag byta skivorna då de var både skeva och hade gott om mikrosprickor. Men då snackade vi fortfarande om korta sprickor på kanske max 5 mm. Inget i klass med dina som ju är spruckna ändå ut i kanten. Jag hade bytt skivor bums om jag vore du.

Originalskivorna har reservdelsnummer 402060019R och Googlar du eller söker på t.ex. eBay så kan du hitta billigt, neråt 1000 kr/st (se t.ex. http://www.specialcarparts.de/Renault/Renault-Bremsscheiben-Bremstrommeln/Bremsscheibe-vorne-geschlitzt-Renault-Megane-III-RS-402060019R-Renault-Originalteil-402060019R::41585.html)



_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Nej, nej, den bilden kommer från nätet
http://trackparts.ch/PFC-Bremsscheiben-Renault-Megane-3-RS-vorne-Upgrade-348mm

Mina sprickor är små som dessa du beskriver. Men många. Jag tar en bild och postar imorgon.
Tack för tipset, billiga OEM skivor kanske är ett bättre alternativ än dessa PFC (länken) för ca 10 kkr...

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Små sprickor i skivorna fram verkar inte vara så ovanligt.
Har det fram jag också.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Men har ni lyckats förverka dammskydden från kolvarna på oken, undrar jag?

Jag har nog haft alla tänkbara bekymmer med frambromsarna som går att uppbringa.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Så här ser mina framskivor ut. Som sagt, sprickorna finns där men de känns inte alls.


_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Ser bekant ut.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Meantek skrev:
Men har ni lyckats förverka dammskydden från kolvarna på oken, undrar jag?

Jag har nog haft alla tänkbara bekymmer med frambromsarna som går att uppbringa.


Har också fullt i sprickor på mina dammskydd fram och de går inte att köpa löst från renault.
Ni som inte fått byta okena på garantin, vart har ni köpt nya dammskydd?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Wiklundh skrev:
Meantek skrev:
Men har ni lyckats förverka dammskydden från kolvarna på oken, undrar jag?

Jag har nog haft alla tänkbara bekymmer med frambromsarna som går att uppbringa.


Har också fullt i sprickor på mina dammskydd fram och de går inte att köpa löst från renault.
Ni som inte fått byta okena på garantin, vart har ni köpt nya dammskydd?

Jag fick oken utbytta en gång. Andra gången ville de inte vara med och leka längre, men utan att förklara varför. Ligger ett case hos ARN.

Hittade några britter som pysslade med just nya tätningar och dammskydd, hittar inte det just nu. Annars ska det väl vara samma ok på Lancer Evo 8/9, även om jag inte hade blivit förvånad om Renault beställt ok med 2mm mindre eller större kolvar.

Här är ett kit, funkar om det är identiska ok som på Evo 9 iaf.
http://www.girodisc.com/Girodisc-Front-Caliper-Rebuild-Kit-for-EVO-678 . . . .

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013





Ebay, nästan gratis

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RenaultSport
KW Clubsport vs. camberplattor till Megane 3 RS
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11222 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande