Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Börja med banracing?
7633 besök totalt
jawid97a
Slutarp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej!

Det är så att jag vill börja med onroad bilracing. Men är helt borta vad gäller klasser, licenser osv. Hade tänkt att försöka slänga ihop ett mindre team, och tillsammans med dem köpa en bil. Typ en Nissan 200sx s14, för att sedan bygga om den och börja tävla med den. Vilken klass är det som gäller då?

Ultimata målet är att köra större Gran Turismo tävlingar, är dock medveten om att detta just nu är ljusår bort. Men om detta är en dröm, är detta ett bra ställe att börja, eller vilken klass rekommenderas?

Har tidigare erfarenheter inom motorsport då jag just nu kör motocross.

Tack på förhand!

_________________
Karl Jacob Widing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Sprint eller långlopp?
Ganska stor skillnad i teambygge och totalbudget.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jawid97a
Slutarp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 4


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sprint eller långlopp?
Ganska stor skillnad i teambygge och totalbudget.


Jag kan tänka mig både och, men vill iallafall börja med sprintlopp.

_________________
Karl Jacob Widing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Vill ni bygga ganska fritt så går ju en 200sx in i Modsport utan problem.
Det går ju fint att dela körningen mellan två förare också.

Vill ni bygga för Rdäck så finns ju Roadsport, men det sätter lite krokben för kreativiteten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jawid97a
Slutarp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 4


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vill ni bygga ganska fritt så går ju en 200sx in i Modsport utan problem.
Det går ju fint att dela körningen mellan två förare också.

Vill ni bygga för Rdäck så finns ju Roadsport, men det sätter lite krokben för kreativiteten.


Okej, tack för infon! Hur verkar det med framtidsutsikter osv? Om man t.ex. tävlar några säsonger i modsport och det går bra, vad är chanserna för att större team ska lägga märke till en?

_________________
Karl Jacob Widing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



jawid97a skrev:
Niklas Falk skrev:
Vill ni bygga ganska fritt så går ju en 200sx in i Modsport utan problem.
Det går ju fint att dela körningen mellan två förare också.

Vill ni bygga för Rdäck så finns ju Roadsport, men det sätter lite krokben för kreativiteten.


Okej, tack för infon! Hur verkar det med framtidsutsikter osv? Om man t.ex. tävlar några säsonger i modsport och det går bra, vad är chanserna för att större team ska lägga märke till en?


ungefär noll.....

då är det helt andra klasser man behöver köra.... typ jtcc ---> Camaro Cup ----> Porsche Cup ----> STCC ...sen kanske du har blivit uppmärksammad för att få betalt / Fri styrning....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



jawid97a skrev:
Niklas Falk skrev:
Vill ni bygga ganska fritt så går ju en 200sx in i Modsport utan problem.
Det går ju fint att dela körningen mellan två förare också.

Vill ni bygga för Rdäck så finns ju Roadsport, men det sätter lite krokben för kreativiteten.


Okej, tack för infon! Hur verkar det med framtidsutsikter osv? Om man t.ex. tävlar några säsonger i modsport och det går bra, vad är chanserna för att större team ska lägga märke till en?

Det beror på vad du menar med större Team.
Är du ute efter exponering & klättra uppåt i racingkarriären är nog Formel Renault eller Clio cup
tillsammans med STCC en bättre väg att gå.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



jawid97a skrev:
Niklas Falk skrev:
Vill ni bygga ganska fritt så går ju en 200sx in i Modsport utan problem.
Det går ju fint att dela körningen mellan två förare också.

Vill ni bygga för Rdäck så finns ju Roadsport, men det sätter lite krokben för kreativiteten.


Okej, tack för infon! Hur verkar det med framtidsutsikter osv? Om man t.ex. tävlar några säsonger i modsport och det går bra, vad är chanserna för att större team ska lägga märke till en?
Då får du kämpa med din PRprofil.

Idag är väl den enklaste vägen till GT4-racing Ginetta G50, som av en händelse även passar i Modsport 2. Ginetta har ju lite möjligheter till tester mm.
Jag är osäker på om G20 är en meritklass längre men G40 kanske kan funka om man är tillräckligt framgångsrik.

Framstående resultat i klasser med erkänt tajt motstånd har alltid uppmärksammats (kunnat användas i CVt).
Det är ju "bara" att kolla CVt på de inhyrda förare i GTserierna ni siktar efter, och justera för vilka serier som finns idag.
Men en plånbok för att pynta för styrningar skadar inte (och naturligtvis lyckas bra när chansen ges).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas Falk skrev:
jawid97a skrev:
Niklas Falk skrev:
Vill ni bygga ganska fritt så går ju en 200sx in i Modsport utan problem.
Det går ju fint att dela körningen mellan två förare också.

Vill ni bygga för Rdäck så finns ju Roadsport, men det sätter lite krokben för kreativiteten.


Okej, tack för infon! Hur verkar det med framtidsutsikter osv? Om man t.ex. tävlar några säsonger i modsport och det går bra, vad är chanserna för att större team ska lägga märke till en?
Då får du kämpa med din PRprofil.

Idag är väl den enklaste vägen till GT4-racing Ginetta G50, som av en händelse även passar i Modsport 2. Ginetta har ju lite möjligheter till tester mm.
Jag är osäker på om G20 är en meritklass längre men G40 kanske kan funka om man är tillräckligt framgångsrik.


Framstående resultat i klasser med erkänt tajt motstånd har alltid uppmärksammats (kunnat användas i CVt).
Det är ju "bara" att kolla CVt på de inhyrda förare i GTserierna ni siktar efter, och justera för vilka serier som finns idag.
Men en plånbok för att pynta för styrningar skadar inte (och naturligtvis lyckas bra när chansen ges).


Kan enkelt sammanfattas med 2 saker som hjälper till i början stor plånbok & mycket talang.
Då har man råd att köra rätt serier & att lyckas när man gör det.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Plånbok och talang underlättar bara om man gör rätt saker.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jawid97a
Slutarp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack för svaren alla! Efter era kommentarer tänker jag såhär: börja med modsport för att få erfarenhet och få bra valfrighet i vilken bil man får köra. Efter att man kört det några år och samlat erfarenhet så går man vidare och försöker platsa i Renualt Clio Cup eller satsa mot GT 4 och jobba sig framåt därifrån.

_________________
Karl Jacob Widing
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



jawid97a skrev:
Tack för svaren alla! Efter era kommentarer tänker jag såhär: börja med modsport för att få erfarenhet och få bra valfrighet i vilken bil man får köra. Efter att man kört det några år och samlat erfarenhet så går man vidare och försöker platsa i Renualt Clio Cup eller satsa mot GT 4 och jobba sig framåt därifrån.


Om du är ung skulle jag istället satsa direkt på någon entypsklass. Vet inte om Abarth serien finns kvar?
http://www.trofeoabarth.se/young-talent-program-abarth-500/

Ginetta kan nog vara en vettig klass också.

Att bygga en egen bil är nog kul, men som Fredrik skriver så är det nog inte så många från sportvagnsserierna som senare satsar på att göra karriär inom racingen.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



Ett tips på vägen är att fylla på med träning i form av att köpa platser i långlopp. Det är oftast enkelt att hitta och du får mkt tid vid ratten. Kolla TeamA Sweden på Facebook för inspiration!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Köp en gokart Rotax max eller vad dom heter och lär dig köra några år sen bil. Det är i karting du lär dig köra sen får du lära dig tekninken kring bilar. I dag får man sedan välja formelbil eller karossbil. All racing utom långlopp är det väldigt lite åka på en tävling.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Björn skrev:
All racing utom långlopp är det väldigt lite åka på en tävling.
Lite åka men bara Race (ERCup är iofs nära 6h sprintrace i toppen)
Har man ambitioner så har man tränat i förväg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



En till fördel med enhetsklasser är väl att det går att köra internationella tävlingar så småningom, var inte svenska Ginetta serien med på Spa till exempel? Om det är karriär som är målet tror jag det är bra, finns trots allt extremt få betalda förare inom Sverige.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Petter U skrev:
Om det är karriär som är målet tror jag det är bra, finns trots allt extremt få betalda förare inom Sverige.


Få var ordet. Tror det är 3-5 i STCC + några som slipper betala för att köra.

Sen har vi förstås en del som får betalt / kör gratis i enstaka race till exempel i Swedish GT.

Ska man göra karriär är enhetsklasser vägen att gå. Gärna klasser där man kan tävla internationellt. (jag räknar in karting som enhetsklass)

Abarth finns inte kvar i Sverige men vi har några svenska förare som kör klassen utomlands med framgång. Där finns det också prispengar att hämta om man är snabb.

_________________
Martin Öberg
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



I Sverige är det oerhört svårt med det rådande ekonomiska läget i racing som har gått tillbaka till att bli en ren rikemanssport igen, med undantag för briljanta serier som nuvarande Legends där jag själv kör och exempelvis Ginetta. Även om det sistnämnda är dyrare än Legends.

Räkna med att pengar alltid går före talang och fart idag, för det finns ofta någon som är lika snabb, eller nästan lika snabb fast den personen har lite mer slantar på fickan.

Då är det enkelt att förstå vem teamet väljer då team sällan har mycket pengar själv idag, så har det varit även under 70 talet till och med eftersom racerbilar alltid varit dyra att driva.

Problemet idag är inte driften av bilen, det är kringskostnaderna i exempelvis Swedish GT där en startavgift är på löjliga närmare 10 000 kr i extremt fall, kontra 1000 kr i exempelvis Legends där även Jan Flash Nilsson kör för att det är snabbt, roligt och gynnande för motorsportframtiden i Sverige.

Har själv åkt gratis i några fler kostsamma serier som Swedish GT, men det är inget man kan förvänta sig att alltid göra eftersom det ofta kommer någon som gärna erbjuder 80 000 kr till ett team i Swedish GT för en racehelg. Teamen i sig tjänar ingenting på att du är så snabb att teamet segrar då det inte finns ett stort intresse från allmänheten för sporten i Sverige.

Det är mycket som inte vill sig för vår sport i detta land, men jag tror det är en vändning på gång.
Precis som tidigare sagt, enhetsklasser är vägen att gå!


_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Börja med banracing?
7633 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande