|
|
| Vilket däck som är bäst beror alltid på vad du ska använda det till och vad du vill uppnå, dvs vad du prioriterar. Detta gäller självklart även r-däck. | 
|
| Vad är ett r-däck? En ofta hörd men dålig definition är att det är ett racingdäck godkänt för gatbruk. Men om vi börjar i racingänden så kan det ibland definieras av en racingseries reglemente, man listar helt enkelt upp vissa fabrikat och modeller som man får köra på i serien och kallar dom r-däck. En annan och klart bättre definition är att det är ett däck med speciellt mjuk gummiblandning som har extra bra grepp under vissa förutsättningar (inte monsunregn tex...) men inte samma livslängd som gatdäck. Ytterligare en definition är att det är ett däck som har såpass mycket styvare stomme/däckssidor så att det inte viker sig som gatdäck gör när man kör inspirerat på bana. 
 Min favoritdefintion är: "Gatdäck behöver man ofta höja trycket i lite vid bankörning för att stommen inte ska vika sig när det blir lite inspirerat i kurvorna. Men ett r-däck sänker man lufttrycket i (för bättre grepp) tack vare att stommen klarar sig ändå. Och det har greppigare gummi också förstås!"
 
 Alla däck märks med något som heter treadwear. Det är en specialsiffra som ska indikera på ett ungefär hur fort däcket slits, eller som vi är mer intresserade av: hur mjukt och greppigt gummit är. Ibland används förkortningen UTQG i samband med treadwearvärdet, du kan läsa mer om det och treadwear på Wikipedia. R-däck ligger oftast under 100 i treadwear och det är inte ovanligt att man definierar gränsen mellan gat- och r-däck utifrån treadwearvärdet. Exakt var gränsen går mellan gat- och r-däck i treadwear finns det ingen absolut sanning kring men det brukar vara etthundranågonting.
 
 Jämfört med att trimma motorn, byta bussningar, köpa ett dyrare chassiekit, ja alla andra "trimningar" av bilen så är att gå över till r-däck, som jag ser det, det största "steget" i skillnad. Ett enormt lyft i prestanda för inte mycket pengar alls (i alla fall om dina däck ändå är slut)
 
 Sen håller r-däck för bankörning som gatdäck inte gör. Med gatdäck kan du antingen köra försiktigt många varv eller köra "bankörning" i fyra kanske fem varv innan de börjar bli för varma och därmed hala.
 
 Men r-däcken ger betydligt större krafter i bilen. Bromsarna kommer upp i betydligt högre temperaturer, chassiet får ta upp större krafter och ett mjukt originalchassie kanske inte alltid passar så bra med r-däck även om de flesta moderna sportigare bilmodeller redan har mer än tillräckligt styva chassisättningar. Bussningar o hela karossen utsätts för starkare krafter men med moderna vridstyva bilar är det inget man behöver oroa sig för.
 
 Vissa r-däck kan behöva lite annorlunda hjulvinklar än vad bilen har från fabrik, främst mer negativ camber. Men det gäller för det mesta även för gatdäck om du ska köra på bana en del. Dessutom så finns det r-däck som inte är så känsliga och klarar sig med mer ordinära camberinställningar, till och med mindre än motsvarande gatdäck.
 
 Till sist en liten slutkläm, det kan vara nyttigt att köra på bana en del med gatdäck först och sen byta upp sig. Det blir lättare att förstå och lära sig spårval på det sättet. Har du frågor, vill diskutera däck eller ifrågasätta informationen på den här sidan så gör absolut det! Klicka dig till forumdelen som handlar om däck > >
 
 
 
 /Magnus Thomé
 
 
 | 
|
| 
 
 | 
|
| 
 
		| Michelin | Pilot Sport Cup 2R Pilot Sport Cup 2
 Pilot Sport Cup+
 Pilot Sport Cup
 |  | Pirelli | Pzero TrofeoRS Pzero TrofeoR
 Pzero Trofeo
 PZero Corsa
 PZero-C
 |  | Hankook | Ventus TD Z221 Ventus R-S3 Z222
 Ventus Z211
 |  | Toyo | Proxes R888R Proxes R888
 Trampio R881
 Trampio R1R
 Trampio RA-1
 |  | Kumho | Ecsta V70A 
 |  | Yokohama | A052 A048
 A032R
 |  | Bridgestone | Potenza RE-11S Potenza RE55S
 Potenza RE540S
 |  | Dunlop | Direzza 03G Direzza 02G
 Sport Maxx Race 2
 Sport Maxx Race
 Super Sport Race
 Formula-R D01
 |  | Nankang | CR-S
			AR-1 |  | Goodyear | Eagle F1 SuperSport RS Eagle F1 SuperSport R
 Eagle F1 SuperSport
 |  | Avon | ZZ-R 
 |  
 
 | 
|
|  Übersnabba
	Extremt kort livslängd
	Dyra | 
|
|  Snabbt men inte bland de snabbaste
	Ett av de absolut mest gatkapabla rdäcken
	Släpper och hugger tag lite speciellt vid högre slipvinklar när det värmecyklats några gånger
	Inte bland de styvaste stommarna
	God lagerhållning | 
|
|  Är inte lika mycket rdäck som vanliga Cup
	Däcksmönstret har tydligt bredare längsgående spår än vanliga Cup
	Har en annan gummiblanding och aningens mjukare stommar än vanliga Cup
	Funnits som option originalmonterade på Porsche och BMW M3. 
 Klicka för större jämförelsebild:
 
 
   
 
 | 
|
|  Ett av de absolut bästa r-däcken. Både mycket snabba och relativt hållbara.
	Ovanligt dåligt grepp när de är helt kalla (jämfört med andra r-däck).
	Vattenplanar tidigt
	Inte speciellt lämpliga för gatan
	Lätta att köra sönder så de blir obrukbara om man gör en bromsplatta eller liknande. | 
|
|  En snabbare och dyrare variant av TrofeoR | 
|
|  Bland de absolut snabbaste r-däcken
	Inte i topp när det gäller livslängd
	Bra styrskärpa, konsekventa och lättkörda även när det släpper
	Inte bland de styvaste stommarna
	God lagerhållning | 
|
|   | 
	
|
|  Sprickbildning om man råkar gå ner på för lågt tryck
	Tål inte obegränsat med stryk, dvs går att överhetta
	Se upp för de som har gatstomme! | 
|
|  Tål inte obegränsat med stryk, dvs går att överhetta
	Ovanligt dåligt grepp i kallt och blött | 
	
|
|  Efterföljare till populära R888
	Blandade betyg från användare som tidigare kört R888 | 
|
|  Mycket populärt däck
	Hyffsat snabbt men inte det snabbaste r-däcket
	Bra i väta för att vara r-däck 
	Lättkörda även med högre slipvinklar
	Lite mjuk styrrespons
	Kan ibland ha lite lattjo slitagebild, s.k. Toyoveck en bit in på slitbanan | 
|
|  Behöver lite extra camber
	God livslängd | 
|
|  Medelsnabba men med bra körkänsla och styrprecision
	Av många uppskattade som ganska gatvänliga | 
|
|  Medelsnabba men med bra körkänsla och styrprecision | 
|
|  Mycket snabba
	Slitaget är lite snabbare än medel av r-däck. 
	Stabil stomme
	För gatbilsåkare som inte orkar byta hjul mellan gat- och bankörning så finns det tyvärr väldigt många banmil i däcken fortfarande när du är nere på 0,5 - 1mm. Då måste man ha med sig hjulen i bilen och byta på plats alltså.
	Benämns ibland med namnet V700 | 
|
|  Ersättare till populära långköraren A048
	Väldigt högt specat TW, däcket verkar vara betydligt greppigare än vad TW-värdet hintar om. | 
|
|  Fantastiskt bra stomme
	Stommen gör att slitaget blir jämnt över hela bredden
	Mycket bra grepp
	Har funnits några storlekar utan e-märkning | 
|
|  Mycket bra grepp
	Inte i den absoluta toppen när det gäller körkänsla och precision
	Relativt okänsliga för camber
	Tål inte alltför tunga motorstarka bilar
	Mycket bullriga och inte speciellt gatorienterade
	Har funnits några storlekar utan e-märkning | 
|
|  Verkar aldrig komma till Sverige
	Eventuellt inte E-märkta. I så fall olagliga på gatan alltså. | 
|
|  Verkar aldrig komma till Sverige
	EJ E-märkta. Olagliga på gatan alltså. | 
|
|  Fantastiskt bra stomme
	Stommen gör att slitaget blir jämnt över hela bredden
	Överhettar inte i första taget
	Finns både utan och med E-märkning beroende på dimension (de utan är inte gatlegala). | 
|
|  Kanondäck!
	Styv stomme kan göra bilen lite stirrig på gatan
	Svårt att få tag på i Sverige vissa år | 
|
|  Fanns i medium och hard. OBS: Medium är mjukare än många andra mediumdäck!
	Mycket bra grepp!
	Styv stomme kan göra bilen lite stirrig på gatan | 
|
|  Mer rdäcksmässigt än första generationen? Porschar sätter en del bra varvtider med dessa faktiskt. | 
|
|  Ett gatorienterat r-däck som funkar bra på både gatan och banan | 
|
|  Ett gatorienterat r-däck som funkar bra på både gatan och banan
	Väldigt speciell stomme som flexar som en romb. Ger lite otydlig känsla men håller slitbanan mycket fint i backen.
	Bra pris | 
|
|  Finns främst i mindre dimensioner
	Bra sidogrepp men lite sämre längsledes | 
|
|  Mycket snabba | 
|
|  Aggressivt prissatta
	Hyffsat snabba
	Mjuka i beteende | 
|
|  Värstingvarianten för rekordtider på Ringen
	Släpps initialt endast i två dimensioner | 
|
|  Finns endast i ett mindre antal storlekar i 18" till 21" | 
|
|  Lär vara ett UHP (Ultra High Performance) gatdäck eller som Goodyear själva kallar det UUHP, dubbelultra. Ja dessa marknadsföringsavdelningar... | 
|
|  Det absolut snabbaste rdäcket enligt många. | 
|
|  Finns i tre gummiblandningar: C30, C50 och C70 
	Lär ha r-däcksstyva stommar men jag har ont om mer info... | 
|
|  Lämna gärna feedback om dessa däck i forumet! | 
|
|  Mycket styva stommar
	Spårar mycket om inte hjulvinklarna är optimala | 
|
| Har du frågor? Tycker du annorlunda om något? Har du erfarenhet eller ytterligare info om något av däcken? 
 Snacka r-däck i däcksforumet!
 
 
 
 MVH
 /Magnus Thomé
 |