Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar

R-däckslistan
Vilket däck som är bäst beror alltid på vad du ska använda det till och vad du vill uppnå, dvs vad du prioriterar. Detta gäller självklart även r-däck.
Introduktion

Vad är ett r-däck? En ofta hörd men dålig definition är att det är ett racingdäck godkänt för gatbruk. Men om vi börjar i racingänden så kan det ibland definieras av en racingseries reglemente, man listar helt enkelt upp vissa fabrikat och modeller som man får köra på i serien och kallar dom r-däck. En annan och klart bättre definition är att det är ett däck med speciellt mjuk gummiblandning som har extra bra grepp under vissa förutsättningar (inte monsunregn tex...) men inte samma livslängd som gatdäck. Ytterligare en definition är att det är ett däck som har såpass mycket styvare stomme/däckssidor så att det inte viker sig som gatdäck gör när man kör inspirerat på bana.

Min favoritdefintion är: "Gatdäck behöver man ofta höja trycket i lite vid bankörning för att stommen inte ska vika sig när det blir lite inspirerat i kurvorna. Men ett r-däck sänker man lufttrycket i (för bättre grepp) tack vare att stommen klarar sig ändå. Och det har greppigare gummi också förstås!"

Alla däck märks med något som heter treadwear. Det är en specialsiffra som ska indikera på ett ungefär hur fort däcket slits, eller som vi är mer intresserade av: hur mjukt och greppigt gummit är. Ibland används förkortningen UTQG i samband med treadwearvärdet, du kan läsa mer om det och treadwear på Wikipedia. R-däck ligger oftast under 100 i treadwear och det är inte ovanligt att man definierar gränsen mellan gat- och r-däck utifrån treadwearvärdet. Exakt var gränsen går mellan gat- och r-däck i treadwear finns det ingen absolut sanning kring men det brukar vara etthundranågonting.

Jämfört med att trimma motorn, byta bussningar, köpa ett dyrare chassiekit, ja alla andra "trimningar" av bilen så är att gå över till r-däck, som jag ser det, det största "steget" i skillnad. Ett enormt lyft i prestanda för inte mycket pengar alls (i alla fall om dina däck ändå är slut)

Sen håller r-däck för bankörning som gatdäck inte gör. Med gatdäck kan du antingen köra försiktigt många varv eller köra "bankörning" i fyra kanske fem varv innan de börjar bli för varma och därmed hala.

Men r-däcken ger betydligt större krafter i bilen. Bromsarna kommer upp i betydligt högre temperaturer, chassiet får ta upp större krafter och ett mjukt originalchassie kanske inte alltid passar så bra med r-däck även om de flesta moderna sportigare bilmodeller redan har mer än tillräckligt styva chassisättningar. Bussningar o hela karossen utsätts för starkare krafter men med moderna vridstyva bilar är det inget man behöver oroa sig för.

Vissa r-däck kan behöva lite annorlunda hjulvinklar än vad bilen har från fabrik, främst mer negativ camber. Men det gäller för det mesta även för gatdäck om du ska köra på bana en del. Dessutom så finns det r-däck som inte är så känsliga och klarar sig med mer ordinära camberinställningar, till och med mindre än motsvarande gatdäck.

Till sist en liten slutkläm, det kan vara nyttigt att köra på bana en del med gatdäck först och sen byta upp sig. Det blir lättare att förstå och lära sig spårval på det sättet. Har du frågor, vill diskutera däck eller ifrågasätta informationen på den här sidan så gör absolut det! Klicka dig till forumdelen som handlar om däck > >



/Magnus Thomé

Aktuella modeller


Längre lista med både aktuella och utgångna modeller

  • Michelin
  • Pilot Sport Cup 2
    Pilot Sport Cup+
    Pilot Sport Cup
  • Pirelli
  • Pzero TrofeoR
    Pzero Trofeo
    PZero Corsa
    PZero-C
  • Hankook
  • Ventus TD Z221
    Ventus R-S3 Z222
    Ventus Z211
  • Toyo
  • Proxes R888R
    Proxes R888
    Trampio R881
    Trampio R1R
    Trampio RA-1
  • Kumho
  • Ecsta V70A
  • Yokohama
  • A052
    A048
    A032R
  • Bridgestone
  • Potenza RE-11S
    Potenza RE55S
    Potenza RE540S
  • Dunlop
  • Direzza 03G
    Direzza 02G
    Sport Maxx Race
    Super Sport Race
    Formula-R D01
  • Nankang
  • AR-1
  • Avon
  • ZZ-R


    Michelin Pilot Sport Cup 2
  • Snabbt men inte bland de snabbaste
  • Ett av de absolut mest gatkapabla rdäcken
  • Släpper och hugger tag lite speciellt vid högre slipvinklar
  • Inte bland de styvaste stommarna
  • God lagerhållning
  • Michelin Pilot Sport Cup+ (utgångna)
  • Är inte lika mycket rdäck som vanliga Cup
  • Däcksmönstret har tydligt bredare längsgående spår än vanliga Cup
  • Har en annan gummiblanding och aningens mjukare stommar än vanliga Cup
  • Funnits som option originalmonterade på Porsche och BMW M3.

    Klicka för större jämförelsebild:



  • Michelin Pilot Sport Cup (utgångna)
  • Ett av de absolut bästa r-däcken. Både mycket snabba och relativt hållbara.
  • Ovanligt dåligt grepp när de är helt kalla (jämfört med andra r-däck).
  • Vattenplanar tidigt
  • Inte speciellt lämpliga för gatan
  • Lätta att köra sönder så de blir obrukbara om man gör en bromsplatta eller liknande.
  • Pirelli TrofeoR
  • Bland de absolut snabbaste r-däcken
  • Inte i topp när det gäller livslängd
  • Bra styrskärpa, konsekventa och lättkörda även när det släpper
  • Inte bland de styvaste stommarna
  • God lagerhållning
  • Pirelli Trofeo (utgångna)
    Pirelli Corsa (utgångna)
  • Sprickbildning om man råkar gå ner på för lågt tryck
  • Tål inte obegränsat med stryk, dvs går att överhetta
  • Se upp för de som har gatstomme!
  • Pirelli PZero-C (utgångna)
  • Tål inte obegränsat med stryk, dvs går att överhetta
  • Ovanligt dåligt grepp i kallt och blött
  • Toyo Proxes R888R
  • Efterföljare till populära R888
  • Blandade betyg från användare som tidigare kört R888
  • Toyo Proxes R888
  • Mycket populärt däck
  • Hyffsat snabbt men inte det snabbaste r-däcket
  • Bra i väta för att vara r-däck
  • Lättkörda även med högre slipvinklar
  • Lite mjuk styrrespons
  • Kan ibland ha lite lattjo slitagebild, s.k. Toyoveck en bit in på slitbanan
  • Toyo Trampio R881 (utgångna)
  • Behöver lite extra camber
  • God livslängd
  • Toyo Trampio R1R (utgångna)
  • Medelsnabba men med bra körkänsla och styrprecision
  • Av många uppskattade som ganska gatvänliga
  • Toyo Proxes RA-1 (utgångna)
  • Medelsnabba men med bra körkänsla och styrprecision
  • Kumho Ecsta V70A
  • Mycket snabba
  • Slitaget är lite snabbare än medel av r-däck.
  • Stabil stomme
  • För gatbilsåkare som inte orkar byta hjul mellan gat- och bankörning så finns det tyvärr väldigt många banmil i däcken fortfarande när du är nere på 0,5 - 1mm. Då måste man ha med sig hjulen i bilen och byta på plats alltså.
  • Benämns ibland med namnet V700
  • Yokohama A052
  • Ersättare till populära långköraren A048
  • Väldigt högt specat TW, däcket verkar vara betydligt greppigare än vad TW-värdet hintar om.
  • Yokohama A048
  • Fantastiskt bra stomme
  • Stommen gör att slitaget blir jämnt över hela bredden
  • Mycket bra grepp
  • Har funnits några storlekar utan e-märkning
  • Yokohama A032R (utgångna)
  • Mycket bra grepp
  • Inte i den absoluta toppen när det gäller körkänsla och precision
  • Relativt okänsliga för camber
  • Tål inte alltför tunga motorstarka bilar
  • Mycket bullriga och inte speciellt gatorienterade
  • Har funnits några storlekar utan e-märkning
  • Bridgestone Potenza RE-11S
  • Verkar aldrig komma till Sverige
  • Eventuellt inte E-märkta. I så fall olagliga på gatan alltså.
  • Bridgestone Potenza RE55S
  • Verkar aldrig komma till Sverige
  • EJ E-märkta. Olagliga på gatan alltså.
  • Bridgestone Potenza RE540S (utgångna)
  • Fantastiskt bra stomme
  • Stommen gör att slitaget blir jämnt över hela bredden
  • Överhettar inte i första taget
  • Finns både utan och med E-märkning beroende på dimension (de utan är inte gatlegala på helbilsgodkända bilar).
  • Dunlop Direzza 03G
  • Kanondäck!
  • Styv stomme kan göra bilen lite stirrig på gatan
  • Svårt att få tag på i Sverige vissa år
  • Dunlop Direzza 02G (utgångna)
  • Fanns i medium och hard. OBS: Medium är mjukare än många andra mediumdäck!
  • Mycket bra grepp!
  • Styv stomme kan göra bilen lite stirrig på gatan
  • Dunlop Sport Maxx Race
  • Ett gatorienterat r-däck som funkar bra på både gatan och banan
  • Dunlop SP Super Sport Race (utgångna)
  • Ett gatorienterat r-däck som funkar bra på både gatan och banan
  • Väldigt speciell stomme som flexar som en romb. Ger lite otydlig känsla men håller slitbanan mycket fint i backen.
  • Bra pris
  • Dunlop Formula-R D01J (utgångna)
  • Finns främst i mindre dimensioner
  • Bra sidogrepp men lite sämre längsledes
  • Nankang AR-1
  • Aggressivt prissatta
  • Hyffsat snabba
  • Mjuka i beteende
  • Hankook Ventus TD Z221
  • Det absolut snabbaste rdäcket enligt många.
  • Hankook Ventus R-S3 Z222
  • Mer ett ultra high performance gatdäck än rdäck?
  • Lämna gärna feedback om dessa däck i forumet!
  • Hankook Ventus Z211 (utgångna)
  • Finns i tre gummiblandningar: C30, C50 och C70
  • Lär ha r-däcksstyva stommar men jag har ont om mer info...
  • Dmack Trackday
  • Lämna gärna feedback om dessa däck i forumet!
  • Avon ZZ-R
  • Mycket styva stommar
  • Spårar mycket om inte hjulvinklarna är optimala
  • Kommentarer?
    Har du frågor? Tycker du annorlunda om något? Har du erfarenhet eller ytterligare info om något av däcken?

    Snacka r-däck i däcksforumet!



    MVH
    /Magnus Thomé



     
    Rejsa.nu   -   Turn in, Apex, Flat out!