Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Sladdlös mutterdragare | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (79042 totalt) |
Någon som har erfarenhet av denna uppladdningsbara mutterdragare?
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2 _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har en annan som också är köpt på Jula. Omöjligt att säga om den ena är bättre än den andra. Använder min mest till hjulbultar och även om man har den så måste man lossa dom för hand för den orkar inte det men det går ju fort när dom väl är lossade. Drar även sista för hand för att vara säker att det sitter.
om du kan vänta så kan du testa min på Mantorp (eller låna den innan för du bor väl också i Sthm). _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||||
Janne "3dblaster" köpte en annan dragare på Jula, inte den på länken ovan och den var riktigt usel. Vi trodde den var trasig så han var och bytte. Och den nya var likadan, vi drog nästan fast hårdare med hylsan i handen... Kanske båda exemplaren var trasiga, kändes som det faktiskt. Vore kanon med en dragare som kan dra åt med rätt moment liksom. Men då kostar det antagligen lite mer än 699:-
[OT] Stockholm, jepp. Funderar på att flytta till dina trakter, Hjorthagen alltså [/OT] _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag använde en av de två Julamutterdragare jag skaffade för några år sen (två var billigare än en+batteri, den andra har spännbandet kvar, batteriet höll bättre än väntat) ett tag.
Den orkade 100Nm enligt specen men det fungerade bäst att lossa och slutdra med dragskaft (eller momentnyckel om man nu är lite mer noga). Visst skulle det vara mer praktiskt med en dragare som ha 300Nm för lossning och kan ställas till 100Nm för dragning, men det är ganska bra med en dragare som endast snabbare upp vevendet (extralånga hjulbultar gör det ännu slöare för hand). Men numera har dragare fått stå tillbaka för annat i packningen, den lilla motion som hjulbytet ger är bara nyttigt |
||||
Jag har 2 mutterdragare köpta på Jula. En elektrisk med sladd och en luftdriven. Båda har max moment på drygt 300 Nm. Ingen klarar av att lossa muttrarna på t.ex. min gamla Volvo 850 när det är en verkstad som dragit dem. Problemet är att de kör mutterdragaren med full fart så momentet blir mycket högre innan det tar stopp. Hade även problem med att lossa skruvarna till ett svänghjul med mina mutterdragare.
Planerar att köpa en Scorpio från Verktygsboden. Den ska klara 1350 Nm och bör kunna lossa det mesta. Verktygsboden har även sladdlösa mutterdragare. Milwaukee's HD18 HIW klarar 610 Nm och bör klara allt i depån. Men, den kostar 5202:- om man själv drar muttrarna till rätt moment och de dessutom lossas regelbundet kanske det räcker med ca 300 Nm. Men, det är snopet om man står där och inte får loss muttrarna och inte har något alternativ! _________________ Hans-Olof Blom |
||||
Har inte prövat dessa men jag är tveksam till om de klarar fastdragna bultar. Måste man ändå ta fram långskaftet så är nyttan av en mutterknack liten. Går i princip lika fort att lossa med skaft och sen snurra loss bulten med en lednyckel.
En bekant köpte en hilti mutterknack. Funkade utmärkt och är riktigt stark. Han hävdar att det går att lossa bultarna utan problem. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Håller inte med... Lossar alla muttrarna/skruvarna litegrann snabbt med långskaftet. Hissar upp en sida i taget. Använder sedan batterimutterpickan för att skruva av/på. Sänker ner bilen och känner på och tajtar till om det behövs med skaftet. Mycket bättre än att skruva förhand hela vägen. |
||||
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
precis.. det enda man momentdrar är lageröverfall.. allt annat drar man på känsla.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
Men det kanske blir lite mer efter ett par extradragningar för säkerhets skull. |
||||
55 minuter tar det mig att skifta däck, bromsbelägg och blöda bromsoljan. Då är en sladdlös mutterdragare ett superplus, precis som speed bleeders.
http://www.amazon.com/Edelbrock-Russ Jag använder alltid ett 49 kronors förlängningsskaft att lossa det första halva varvet och spänna halva sista. Ibland har hjulet inte hamnat rätt. Då smattrar det i mutterdragaren som om allt satt rätt, men när man känner med ett skaft så förstår man att det är mer att dra. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
120 Nm med momentnyckel efter mutterdragningen. Oftast drar nog mutterdragaren mer än så men jag kollar att det klickar med 120 Nm inställt på momentnyckeln.
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Ställ den på 130 Nm istället så får du rätt moment för Porsche muttrar _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag har alltid dragit åt för hand något som känts lagom . Men jag tror jag alltid dragit hårdare än "vad man ska". Har aldrig haft några problem att lossa bultar men... hrrmmm... har tänjt ut några bultar efter några års hjulbytande och även dragit av två såna "utdragna" bultar. Drar inte åt riktigt lika hårt längre. Men fortfarande bara på känn. _________________ Magnus Thomé |
||||
Köpte den där i förrgår. Skitbra drag i den. Provade att dra loss en hjulbult på cittran när bilen stog parkerad. Inga problem! Den laddade upp batteriet riktigt snabbt också. Sen hur länge den håller får man väl se. Men helt klart så verkar specen på 300 Nm inte fullständigt gripen ur luften iaf. Nöjd!! So far... _________________ Magnus Thomé |
||||
Sparade trådar/FAQ Sladdlös mutterdragare | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (79042 totalt) |