|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
11 Nov 2010 07:44
|
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623
11 Nov 2010 16:11
Snell2005 fungerar för mig i alla fall
I vilket fall som helst följer ingen den rena FIA klassningen
_________________ timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
11 Nov 2010 17:30
Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
11 Nov 2010 17:31
Vad är en "ren" FIA klassning? :-)
timmy1701 skrev: | Snell2005 fungerar för mig i alla fall
I vilket fall som helst följer ingen den rena FIA klassningen |
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19594
11 Nov 2010 21:19
Senast ändrad av Niklas Falk, 11 Nov 2010 21:21, ändrad totalt 1 gång
JP Simpson skrev: | Vad är en "ren" FIA klassning? :-) timmy1701 skrev: | Snell2005 fungerar för mig i alla fall
I vilket fall som helst följer ingen den rena FIA klassningen |
| Kanske syftas det på 8860-2004
Det finns hjälmar som är testade efter den, men inte i de lägre prisklasserna än.
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
11 Nov 2010 21:21
JP Simpson skrev: | Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)
|
Jag trodde i min enfald att hur en hjälm passar var ganska individuellt. Låter helt fantastiskt att Snell2010 hjälmar automatiskt har bättre passform än alla andra hjälmar...
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
12 Nov 2010 07:05
Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std.
Dignell skrev: | JP Simpson skrev: | Ingen större skillnad...? Det är en väsentlig skillnad vad det gäller passform och skydd av huvudet...det är liksom det som är hela poängen :-)
|
Jag trodde i min enfald att hur en hjälm passar var ganska individuellt. Låter helt fantastiskt att Snell2010 hjälmar automatiskt har bättre passform än alla andra hjälmar... |
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
12 Nov 2010 12:52
JP Simpson skrev: | Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std. |
Utmärkt förklaring, tack för det! då förstår jag lite mer vad du pratar om.
Du får ursäkta ironin, men det var ganska stor "floskel varning" på att bara säga att Snell2010 har bättre passform utan vidare förklaring
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
12 Nov 2010 17:19
Dignell skrev: | JP Simpson skrev: | Ironi och personlig säkerhet är inte direkt något jag uppskattar...men i vilket fall så är passform storlek en sak, passform för maximalt skydd en annan. SNELL2010 har en annan modell som förebild när man tillverkar olika storlekar. Man har fler steg i ytterskalen och den inre skyddsbarriären är mer anpassad efter hur huvudformen ser ut på ett litet respektive stort huvud. Tex stora storlekar behöver mer halsöppning, små storlekar tar "ihop" mer nere vid halsen. I tidigare standards har man använt samma "huvudmodell" för alla storlekar, det gör man inte längre. Tillverkarna har fått göra omfattande kostruktions och materialförändringar för att nå upp till SNELL2010 std. |
Utmärkt förklaring, tack för det! då förstår jag lite mer vad du pratar om.
Du får ursäkta ironin, men det var ganska stor "floskel varning" på att bara säga att Snell2010 har bättre passform utan vidare förklaring |
|
Ulrich
Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369
19 Nov 2010 07:05
Nu blev man mye snabbare 2011, kändes direkt
_________________
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
19 Nov 2010 07:16
om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också.
|
Ulrich
Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369
19 Nov 2010 07:21
JP Simpson skrev: | om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också. |
Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning"
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen.
_________________
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
19 Nov 2010 08:06
Låter bra!
Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?
UR_TT skrev: | JP Simpson skrev: | om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också. |
Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning"
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen. |
|
Ulrich
Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369
19 Nov 2010 08:45
JP Simpson skrev: | Låter bra!
Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?
UR_TT skrev: | JP Simpson skrev: | om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också. |
Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning"
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen. |
|
om du menar de nedåtgående, så sitter infästning ca 20 cm isär, och någon cm bakom skrevets placering i stol. remmar dras mot ljumske /lår, "paketet" går fritt.
_________________
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
19 Nov 2010 09:00
Lysande!
Har precis haft en genomgång med Carrera Cup och STCC bilar...där sitter det inte monterat korrekt...
UR_TT skrev: | JP Simpson skrev: | Låter bra!
Har du särat på infästningspunkten för de främre bältesstrapparna?
UR_TT skrev: | JP Simpson skrev: | om ni nu väljer att åka med den "gamla" modellen av HNRS, dvs HANS, tänk då på att ni skall ha minst 4-punkts bälte och dessutom ha det installerat med infästningsvinklar som fungerar med ett sk HANS.
om ni åker med 3-punkts bälten finns det andra HNRS som fungera också. |
Yes, självklart! 6p installerat och axelbanden kryssade för att förhindra "avglidning"
Sedan hade jag personligen aldrig vågat åka med HANS+skalstol om det inte funnits bur i bilen. |
|
om du menar de nedåtgående, så sitter infästning ca 20 cm isär, och någon cm bakom skrevets placering i stol. remmar dras mot ljumske /lår, "paketet" går fritt. |
|
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999
11 Dec 2010 16:15
Beställde oxå en OMP Speed från www.rallyshop.it
3200:- känns som ett kap...
väntade med HANS kragen... tar det närmre sommaren
_________________ Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
|
Ulrich
Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369
28 Feb 2011 11:25
_________________
|
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506
24 Aug 2011 16:47
Lyfter en favo tråd.
Är det någon som vet om det är någon skillnad på en hjälmar som säljs i USA jämfört med här?
Form, storlekar etc...
Givetvis jämför jag hjälmar med exakt likadan märkning.
Märken som jag tittar på är OMP, ARAI, BELL tex.
_________________ Jens Lanvin
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
18 Okt 2011 20:50
om dom är klassade SNELL 2010 är det samma huvudform som gäller, är klassningen en annan kan det variera en hel del i huvudform och storlek.
Jens L skrev: | Lyfter en favo tråd.
Är det någon som vet om det är någon skillnad på en hjälmar som säljs i USA jämfört med här?
Form, storlekar etc...
Givetvis jämför jag hjälmar med exakt likadan märkning.
Märken som jag tittar på är OMP, ARAI, BELL tex. |
|
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557
24 Mar 2013 21:36
Skall inom kort handla ny hjälm + nackskydd inför säsongen. Jag kör i club alfa romeo Challenge som körs under SBFs regelverk.
Jag kör även kart och där krävs alltid integralhjälm så vore ju bra om man kunde använda samma hjälm där-
Vad jag kan tolka på sidan 40 i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf är inte integralhjälmar överhuvudtaget tillåtna i täckta bilar oavsett vikten ?
Någon som kan bekräfta ?
Jag har vanlig nationell licens.
/b
_________________ "It's basic rocketscience"
BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
|
Slippy
Gbg
Här sen Jan 2011
Inlägg: 20
08 Jun 2015 08:17
Någon som vet var man kan köpa hjälm i Göteborg, gärna så att man kan prova innan?
Hade tänkt köpa en Jet-hjälm, någon att rekommendera?
Mvh
Carl
_________________ C a r l F j a l l m a n
Varv på Ns: 7
BTG 8:56:60 (Golf Gti V)
|
|