Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Luftning av bromsar? | << 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (45029 totalt) |
orsäkta min okunnighet men varför blir man inte av med luft i huvudbromscylindern om man luftar med min metod och varför skulle det inte funka på nya bilar?
Vad är skillnaden mot din förutom att man håller ett lätt tryck medans man öppnar och stänger? Hur får du bort gängtejpen utan att lossa nippeln? Jag funderade mest på den eventuella klägget i gängorna inte tätningsförmågan... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det har jag aldrig bryt mej om att ta reda på......med de Amrekanska bilar vi jobbar med, går det inta att lufta med tryck. Egentligen förstår jag inte frågeställningen... ....om det finns en metod som funkar i alla lägen och desutom är enklare är den gängse......
Gängtejp är av teflon......men för mej får du täta med vad du vill... ..men jag har aldrig tagit bort tejpen och aldrig haft några problem... Dessutom behöver du ingen tätning med den metod vi diskuterar....den behövs bara om du är själv....och använder slangmetoden. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har en sån där däcktryck->bromsvätskebehållaren luftare..
I början läckte den vid tätningen vid bromsvätskebehållaren med lite bromsvätska på gummipackningen hjälpte. Sedan var det bara att sitta vid oket (losstaget) och vrida och knacka på det tills man tror att luften var borta. Jag är absolut nöjd med det köpet! _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lyfter denna tråden då jag blir förvirrad över hur man egentligen ska göra. söker man på nätet visar alla olika, här i videon har han bara en slag till ett öppet kärl, ibland har de slang till ett tätt kärl och ibland är de två sen finns det varianter med lite finare trycksatta behållare.
Någon som kan reda ut begreppen lite och framförallt, vill någon lägga någon minut och kolla hur han gör i denna länk samt kommentera det vore det ju toppen då det "känns" som ett smidigt sätt. https://www.youtube.com/watch?v=EkmK _________________ Tobias Eriksson |
||||
[img]http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000032440[/img]
Har använt denna i (eller snarare föregående modell, denna verkar vara ny/uppdaterad) många många år och det gör alla andra jag känner med. Funkar klockrent för att vara Biltema, tror tom jag utnämner den till deras bästa produkt. Så smidigt att byta bromsvätska. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Ok tack för tips, en fråga bara, den verkar behöva tryckluft är det så? har tyvärr inte tillgång till kompressor. _________________ Tobias Eriksson |
||||
Helt korrekt, den kräver tryckluft det är därför man kan lufta själv med denna _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Finns flera alternativ där man kan vara själv också.
"luftman" tar luft från ett däck och trycksätter behållaren, då kan man lätt gå runt bilen själv och lufta. Bara se till så att man inte tömmer behållaren på vätska. https://www.alfapower.nu/viewthread. Sedan finns också enkla vacuumpumpar för samma ändamål. Väldigt smidigt. På min 944 är denna väldigt bra till att lufta koppling, utöver bromsarna. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve Finns dock billigare alternativ på ebay. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
ok borde inte denna vara av samma funktion då? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve undrar dock hur dessa är avsedda att funger? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve Vad gäller luftman har jag hört talas om dem men att trycket från däcket kan vara för mycket så det riskerar att smälla behållaren? samt tar man då av den när man behöver fylla, försvinner inte "vitsen" då? _________________ Tobias Eriksson |
||||
Använder luftman, eller någon variant av den:
http://www.gunson.co.uk/product/G406 Funkar riktigt bra, man får bara se till att inte ha för högt däcktryck...och hoppas att någon av de lock som följer med passar på den bil man skall fixa! _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||
Tyngdlagen, dvs öppna och låt det rinna, har funkat bra på alla bilar utom en modern Golf V.
Det enda som bet på den var programstyrd luftning via VAGcom pga det fastnade luft i ABS-enheten. Då fick man köra luftningsprogrammet av ABS-enheten, då kom det en rejäl stråle ut oken. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
i teorin har jag för mig så här: trä slangen över luftningsnippeln, backventilen ska ner i flaskan, öppna luftningsnippeln, hoppa in i bilen och pumpa på bromsen. Se till att det inte blir tomt i bromsvätskebehållaren. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag tycker inte backventilerna funkar så bra på de där, så dem har jag dragit loss. Köpte modellen med bara slang, flaskor ordnade jag själv. Fyra stycken 0,5 liters PET-flaskor med ett hål i korken för slangen och ett mindre hål för att luften ska ta sig ut nånstans.
Kombinerade detta med en Luftman i somras och det funkade bra på min bil. Den är iofs från stenåldern och har ingen ABS och sånt. Verkstadsmanualen från 1972 instruerar att man ska använda just en Luftman (eller motsvarande modell från Ate) och maxtryck på 1,5 bars tryck. Sätt ett rejält buntband runt bromsvätskebehållaren och huvudcylindern så sitter behållaren kvar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Instämmer om backventilerna... Jag köper 5 meters slang på Biltema, gamla Mer-flaskor funkar perfekt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Tack för svar!
Verkar som att många har olika varianter Tänker så här, rätta mig gärna om jag har fel. 1. Kontrollera att det finns vätska i behållaren. 2. Koppla slang på nippel som går till ett kärl/flaska. 3. Öppna moppe och låta det rinna ut tills man ser fräsch olja och ingen luft. 4. Repetera på övriga 3 ok 5. Frekvent kontrollera att det finns vätska i behållaren, om det börjar bli lite (mindre än 1/4) fylla på. 6. Fylla upp och stänga locket. Hur skulle detta fungera, det blir då alltså någon form av tyngdlagen som jag förlitar mig på och sätter inget tryck på behållaren och inget tryck på pedalen. Vad kan hända då, blir det knas? _________________ Tobias Eriksson |
||||
Funkar prima, fast jag gör det på alla ok samtidigt.
Jag använder typ 1 dm kort bara slang och så får det droppa fritt ner till skålar/kakburkar på golvet. Har man dock fått in luft i ABS-enheten kan det dock krävas specialmetoder på vissa bilar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Låter fint! Då känns det ju som något man faktiskt skulle kunna klara av 😀 Samt inte behöva köpa alltför mycket. En fundering bara är det 5mm slang som passar till nipplarna eller större tro? _________________ Tobias Eriksson |
||||
Absolut men jag tycker biltemas med tryckluft är smidigare än de andra sätten. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Sparade trådar/FAQ Luftning av bromsar? | << 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (45029 totalt) |