Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Mäta däcktemp!, kan man köra med en enkel infraröd temp?! | 9524 besök totalt |
Tänkte även mäta bromsvärmen, för att se om extra bromskylning fungerar.
Kan en sån här enkel fungera?, den går lite för låg för bromsarna kan jag tänka. Men tänkte att man kan ju vänta och se efter en stund och jämföra höger/vänster för se skillnaden. Ska testa extra bromskylning på en sida först på bilen och se om det blir någon skillnad.. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat Är jag helt ute och cyklar?! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Jag tycker det borde fungera. Folk brukar ha IR tempmätare på bandagar när jag åkt hoj iaf.
Antar du mest är ute efter skillnader och inte exakta temperaturer så då duger den nog. Borde skilja mer än felmarginalen om bromskylningen funkar tycker jag. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Ok, men egentligen vill ja så noggrannt det går så jag kan mäta R-däcken så de blir rätt varma. Men där är det inte så höga temperaturer så då kanske det jag länkade till fungerar bra? Fler åsikter! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Ju fladdrigare mätmetod, desto viktigare att göra exakt likadant varje gång för att kunna jämföra.
Prob som mäter nån mm ner ger jämnare värde och det kallnar inte lika fort. Men om det inte är absolutvärden du söker utan tex fördelning inner-mitt-ytter så funkar IR helt ok. |
||
Nej precis jag vill inte nörda hur dyrt som helst . Så då duger nog en IR till däcken.. Men är mest fundersam hur jag ska kunna mäta bromstemperaturen för att kunna jämnföra.. Kan 300gr räcka om man mäter på Oken?!.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Intressant! , men Fluke har lite för dyra grejer
http://www.fluke.com/fluke/uses/comu _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Min Clas Ohlsson multimeter har tempprob för att mäta med. Osäker på om den funkar till däck, men det kan vara värt att kolla upp
|
||
Jag har Biltemas multimeter http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-DMM-1000-P-2000024201/
Och till den, Denna proben https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/pyrometers-temperature-indicators/anton-tyre-temperature-probe Funkar fint, Det enda är väl att multimetern är lite långsam att reagera. _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||
Tänkte slå till på denna!, tror ni det duger och kan fungera?!..
https://www.jula.se/catalog/verktyg- _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Den där kombon blev jag lite sugen på! Dags att uppdatera multimetern jag har ändå liksom. Hur långsamt är långsamt? _________________ Magnus Thomé |
||
Det är knappast mätaren som begränsar hur snabbt det reagerar utan proben, så vilken mätare som helst fungerar säkert bara den tar k-type givare.
T.ex. en sådan funkar utmärkt och man behöver inte vara spec. rädd om den heller! https://www.ebay.com/sch/sis.html?_n Här samma probe som linkats till tidigare men med ställbar spets. https://www.ebay.com/itm/Fast-respon (ovansående kombo skaffade jag i somras och det fungerar utmärkt den gången jag han och prova på banan..) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Jahaja det där såg ju smidigt ut?1 Så ni sågar min IR temperatur mätare?!. Tänkte denna lösning kan man väll inte mäta bromstempen?. Den går ju inte upp så högt i temp.. Men är den bästa för att mäta däck förstår jag. Men tänk va smidigt om en IR termometer skulle fungera?!.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Problemet med ir är ju att däcksytan kyls så snabbt att man inte hinner mäta de värden som är i däcket när man kör med dem. T.o.m med probe så borde man mäta direkt efter ett atack varv utan avkylningsvarv för stommen hinner svalna så mycket då redan.
För Bromsarna och andra släta ytor så skulle ju en sådan fungera. Det blev ju ett matchande sätt då med!! https://www.ebay.com/itm/K-type-surf (Ed. här finns mycket till vettiga priser som säkert fungerar för hobby och lite där utöver!) https://www.ebay.com/sch/tempsensor2 _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Asså dum fråga men hur tusan mäter ni? Har en förvirrande lik prob som i länken och tycker den den är "långsam". Har bestämt att jag tar värdet efter 10 sekunder men det tar en del tid mer innan man har en stabill värde. Är det rimligt att det tar mer än 10 sekunder per mätpunkt för avläsning? Eller skall man fuska och förvärma proben så man snabbare får stabilt värde? Mätteknik kan man ju laborera beroende på vad man är ute efter. Dock vill jag gärna veta absolut temperatur så noggrant jag kan. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Kolla inte decimalerna. In med proben i 4-5sek, flytta till nästa mätpunkt o.s.v. Är det innom några grader så är vinklarna /trycket ganska nära. Det är inte exakt vetenskap utan mera riktgivande för att se om det är någolunda på rätt bollplan. Så har jag förstått det men jag är nybörjare på det här jag med!
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Jo, du har en poäng där. Har värdet stabiliserats på första heltalet är det tillräckligt noggrant för att avgöra om man nått arbetstemp eller inte , jag förstår att det har intervall på tiotalet grader åtminstone. Spännande ämne detta _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Som jag tolkar det så är tempmätning det enklaste sättet att få reda på hur t.ex. cambern skall vara eller om däcktrycket är någolunda ok. Åtminstone bättre än att bara köra med vinklar och tryck som någon annan kör med. .. behöver ju inte vara närapå samma chassiesetup eller körstil eller ens likadan bil tydligen så kopieras vinklar oc tryck hit o dit! Och jämfört med att kolla hur däcken nöts så är ju proben+en mätare en billig investering som snabbt skvalrar om det är åt skogen.
(+att det ser proffsigt ut i depon att mäta och bokföra!! ) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Måste bara säga att det funkade fint att mäta värmen i bromsskivorna med en IR termometer!!, jäkla smidigt..
_________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Nybörjarsvängåkaforum Mäta däcktemp!, kan man köra med en enkel infraröd temp?! | 9524 besök totalt |