Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 22 besök senaste veckan (67278 totalt) |
Jag har skygglappar på så jag tänker självklart på en kardan med dubbla kors och joke in i växellådan. Jag har ingen aning om vad hardyskivor och jox ställer för krav på vinklar.
Men ska det vara parallella linjer på växellåda och diff så kan det vara i vilken orientering som helst (horisontellt, vertikalt, nåt däremellan). |
||||
Det finns väl ingen diff som har pinjongen på mitten, det skulle vara onödigt att rita det så. Ringhjulets ingreppspunkt mitt i typ. Då hamnar pinjongen på sidan.
Hardyskivor vill sitta rakt, de gillar inte alls att vinklas. Samtidigt skall man tänka på att diffen vill resa sig när man lägger på last... Men det finns väl ingen bil där motorn sitter spikrakt i motorrummet? Var sitter hardyskivan då? Bara fram eller har du som jag, en fram och en bak? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det är en gummiknut med centreringsring i mitten längst fram som passar på pinnen i medbringaren på växellådan. I mitten ett stödlager och en knut. Bak en CV-knut. En del andra biltillverkare har olika längd på drivaxlarna för att centrera pinjong. I det här fallet kortar du kardanen i den främre biten som blir en kort stump. Den främre delen ska gå rakt bakåt till stödlagret, annars slits gummiknuten ner. Sidoförskjutingen blir från mittenknuten och bakåt. Bakvagnen ska troligen sitta högre uppåt i karossen. Mät från "golv" till centrum på hjul, sen från "golv" till centrum på drivaxel på diffen. Det måttet ska vara lite högre, ca 1-2 cm än ute vid hjulet. Kardantunneln blir en bit högre än original.
OBS! Det finns olika bultdelning på gummiknuten och båda har M12 skruvar. Välj den som passar växellådan. Den bakre finns 2 olika typer men de har samma bultdelning. Se bild nedan på kardanaxeln. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Köttar på med framvagn. Långa balkar som sen bara blir stumpar. Men o så mycket lättare att mäta med. Resten rundrör.
Fjädrarna kommer läskigt nära däck i fram. Måste nog skimsa ut 5 mm Rullar på. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Den här haru troligen sett redan..... internet's Phil Mahre....
https://www.mestmotor.se/automotorsp _________________ Patric Andersson Four door's no waiting! |
||||
Jo, men mina ögon börjar blöda varje gång. Det känns svårt, mycket svårt. Livet blir kortare liksom. Ja, typ som när någon snodde nappen som liten, eller numera som när man märker att ölen tar slut på bästa meckardagen. Inget man vill återuppleva helt enkelt. 😫 _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
När jag måttar in stödlagret brukar jag sätta hardyskivan i tre genomgående skruvar istället för i alla sex och då bara använda hardyn som en distans. Då hamnar stödlagret där det ska vara utan brytningar i hardy och sen kan man sätta det som det ska sitta i sex bultar igen
_________________ S Örnberg |
||||
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Bilen blir ju stentuff, men när du ändå gör dig besväret med nya fram/bak-vagn, varför inte flytta upp hjulhuskanten så där en decimeter, och sänka bilen lika mycket. Flyttar man hjulkanterna uppåt så ser inte bilen pubertalt "slammed" ut.
Denna bilmodell är som gjord för att vara låg, inte nödvändigtvis bred. 1 minut snabbskiss i Paint... _________________ Magnus Falk |
||||
Som jag skrev, nu kan jag börja mäta. Du får vänta lite helt enkelt :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Preview på nästa steg i projektet:
https://cdn.hiconsumption.com/wp-con _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ca 2-4 cm till skall det bli. 2=vanlig bil 4=sänkt bil (marginellt sänkt då) inte lägre. Skärmar skall ses över runt om. Man blir lite vilseledd då dessa däck har större diameter.
Kollade in däckomvanlaren enligt bild och däcken i sig hissar ju bilen 2 cm. Tror jag går på 2 cm sänkning till. Kan ju faktiskt justera rideheigt lite med fjädrarna sen också. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Rent estetiskt så är det vecket i framskärmen som avgör hur högt man kan flytta upp kanten. Det rör sig om ca 45 mm. För den som vill ha kromlister så är 1961-66 ovanför vecket, från -67 nedanför. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Visst ja, listjäveln Får la kolla runt lite. Men breddning i fram är klart enklare än i bak. Jag måste doch återbygga runt bakaxel och kan lika gärna få ihop framvagnen på samma gång. Sen skärmar o breddning. Lite bortkapat nu i bak. Ser risigare ut på bild än va det är. Och i fram kommer det i princip bli nybyggt i motorrum. Det byggs en ny ram med rör. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Just med tanke på listen, vore det inte snyggast att ha samma avstånd mellan skärmkant och karossveck, fram som bak? Annars kan det nog lätt se ut som bilen lutar framåt, anno epa-traktor från 1976.
Alltså behålla nuvarande fram, fast lira lite till bak? _________________ Magnus Falk |
||||
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 22 besök senaste veckan (67278 totalt) |