Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Lämplig utrustning att börja med? | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (16046 totalt) |
Hej!
Har inhandlat en ny leksak som jag hoppas köra på lite track days och konbanor med vid tillfälle, samt äta en jävla massa glass... Tänker inte satsa på att vara med i någon tävlingsserie eller så, utan rent för nöjes skull. Tänkt mig att ta licens till våren. Har förstått att där finns ett visst baskrav på hjälm osv för att få lov att vara med. Finns där någon mening med att köpa FIA klassificerad utrustning eller räcker det med så kallad "folk race" utrustning..? (Godkänd av SBF för folkrace om jag förstått det hela rätt) Funderar lite på att köpa följande paket. http://rallyshop.se/produkt/Folkrace Med vänliga hälsningar, Peter _________________ Peter Valdt |
||
Hej
Ska du börja köra så räcker det länge med ett folkracepaket så kan du uppgradera i din egen takt sen om du fortsätter köra mer. Jag är inne på fjärde året med mitt paket och har hittills bytt ut hjälm och nackkrage till riktiga grejer från Simpson. Samt kompletterat med flamsäkert underställ från turn one. Har detta paket och det ända som är nu efter 3 år är att kardborren på overallen är bra sliten så overall blir nästa grej att byta ut. http://www.ga1.se/folkraceutrustning MvH Andreas Gottfridsson _________________ Andreas Gottfridsson Tanu.se 1:a 2018 Club Challenge 4:a 2017 Club Challange 6:a 2016 Club Challenge 2:a 2014 club Facebook.com/TimeAttackTeam91 |
||
För den absoluta majoriteten av trackdays krävs bara riktig hjälm och handskar. Sen räcker heltäckande klädsel i bomull, tex jeans och vanlig tröja alltså.
Lägg gärna en slant på en kvalitetshjälm som är lätt. _________________ Magnus Thomé |
||
Finns absolut en mening att köpa FIA godkänt isället för folkrace innan den dagen en olycka sker. Orsaken är att ett folkracepaket inte ger lika bra brand och skydd vid en kollision som ett FIA godkänt. Men ett folkrace paket är betydligt bättre än ingenting. FIA godkänt står emot en brand längre än folkrace. Men personligen kan tycka att det känns lite skumt att lägga massor med pengar på bil och uppgraderingar på bilen och sen köra med minimal skyddsutrustning. Rimlig prioritering säkerhetsmässigt enligt mig. Från låg till hög säkerhet. Skalstol med 6p bälte är trevligt även körmässigt. 1. Hjälm, nackkrage, handskar och heltäckande bomullskläder 2. Folkrace Hjälm, nackkrage, handskar, skor och underkläder 3. FIA Hjälm, nackkrage, handskar, skor och underkläder 4. FIA Hjälm med Hans hybrid (krävel skalstol och anpassat 6p bälte), handskar, skor och underkläder Jag har kört många trackdays i heltäckande bomullskläder, ett par enkla handskar men med hjälm och nackkrage. Numera har jag FIA godkända grejer och kör med dessa även på trackdays, även om det känns lite överdrivet. Men är olyckan framme känns det dumt att ha bra saker hemma i garderoben. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Lyfter den här tråden, lite lätt frustrerad. Behöver få tummen ur och tänkte att prova-på-körning med klubben vore en bra början. Så då behövs bomullskläder, handskar och en hjälm. De två första är inget konstigt men hjälm... De kräver hjälm men vill inte tala om ifall den behöver vara FIA och Snell godkänd utan svarar med "hur mycket har du lagt på bilen?", som om det skulle ge någon ledning Har inte lagt nämnvärda pengar på bilen så då duger det med en begagnad cykelhjälm? Eller är det inköpspriset som är vägledande så att jag ska ha biltemas billigaste MC-hjälm när övriga fältet kör hjälmar i 30.000-kronorsklassen? Lite frustrerande detta men om enda kravet är "hjälm" och inget mer precist går att få fram... Tittade på Sparco Club X-1 men i ärlighetens namn ser inte biltemahjälmarna så dåliga ut som jag trodde förutsatt att man alls släpps ut på banan med någon av dem...
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Som tidigare banmötesarrangör i AlfaRomeoklubben kan jag säga att för gatbilskörningen godkänner vi hjälmar avsedda för motorfordon. Så alla bilhjälmar, moppehjälmar eller motorcykelhjälmar godkänns om du ska köra trackday hos oss. Sen är det ju en helt annan fråga om man funderar över vad som är säkrast av de alternativen, där är kanske en lätt bilhjälm av välkänt fabrikat en bra satsning.
En fråga till alla andra som läser tråden, "nackkrage" nämns massa gånger här ovan. De nackkragar jag stött på hittills har varit någon form av Nomex-klädd halsduk i skumplast. Vad är syftet med en sån? (Vad HANS och Hybrid är behöver ni inte förklara utan det kan vi betrakta som känt. :-) ) _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
Va det inte Sir Jackie som sa typ: den är skön att vila hjälmen på i väntan på starten... Som tidigare sekreterare i Hondaklubben och besiktningsansvarig på våra mantorpträffar så har vi haft samma åsikt som dig. Moppe/MC ok, men att det finns klart bättre alternativ. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Det finns argumentation at de skumfyllda nackkragarna kan bli hävstång att dra i hjärnstammen (istället för att böja den), och med den argumentationen kan det vara bättre att vara utan en sån.
Om de kan vara vettiga i karting är ju en annan femma, där är de ju tänkta att flyga som vantar ifrån karten (som en MC-förare), inte sitta fastspända med ett huvud som fortsätter i tangentens riktning. MC/Moppe-hjälmar brinner som facklor, men det kanske inte ska vara första fokus de första gångerna man provar på. Men ju fler gånger man testar så jobbar man sig in i statistiken. |
||
Corvetteklubben tänkte jag, de brukar ha prova-på i samband med sitt klubbmästerskap på Mantorp *edit: fick svar nu från en annan del av racingsektionen att "enklare hjälm" är ok. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Som du sett i tråden så brinner tyvärr moppehjälmar alldeles för bra (hemska bilder när de smälter...). För en enda första banträff för test och om du ändå redan har en moppehjälm liggandes så kan det ju vara en lösning men att köpa en "fel" hjälm för pengar är ju inte så optimalt.
Sen är det ju inte exakt alla arrangörer som tillåter moppehjälm, om än ganska många. Förr fanns ju den så kallade "bilsportshjälmen" för inte alltför mycket pengar men vad som är smart val idag som instegshjälm har jag tyvärr inte koll på längre, någon annan som har tips? _________________ Magnus Thomé |
||
Någon som vet mer om denna snorbilliga https://www.radne.se/Product/250103/
EDIT: Näää, inte så konstigt med tanke på priset: Sparco Club J1 jethjälm av ATM. ECE R22.05 Godkänd. Vikt 1150+-50gr. Ej brandsäker. Godkänd att använda i folkrace. _________________ Magnus Thomé |
||
https://www.demon-tweeks.com/se/race
https://www.demon-tweeks.com/se/race Bra pris. Brandskyddade. Godkända. Kanske? Gissar (har INTE kollat) att de kan vara lite tyngre än dyrare hjälmar. Egentligen kan man ju fråga sig vilket som är störst risk att råka ut för, brand eller nackskada pga tyngd. Och vilket som får värst konsekvenser å andra sidan. Inte lätt det här... _________________ Magnus Thomé |
||
jo, har noterat det där om brandskydd. Så en SA-klassning vore egentligen bra. Och det vore ju fästen för HANS och liknande också (fast en sån där nomex-korv kanske får duga för att minska whiplash-risken). Men så tittar man hos t.ex. GPartners och ser att Sparco Club J1 saknar allt det där men är godkänd för folkrace. En integralhjälm godkänd enligt ECE 22:05 känns ju annars som ett absolut minimum. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
nu var det ju utförsäljning på "pro full face"-varianten men den här: https://www.demon-tweeks.com/se/race ser ju ut att vara ett alternativ om man vet att man kommer att åka mer än en gång men är begränsad i resurser. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Hej,jag kör med en som heter Race helmets,en folkrace hjälm
som bara väger 800 gram,men den börjar att bli gammal, så om det är någon som kan rekomendera en lätt hjälm så hojta till. (lätt hjälm går före brandklassning) Mvh Peter _________________ Peter Infang |
||
Tänk också på att inte ha random arbetshandske som handskar, dom smälter fast i huden innan dom ens har börjat att brinna det finns så pass billiga FIA klassade handskar att det känns dumt att snåla där.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
När var någon med om att en bil börjat brinna efter en smäll på bana sist?
Jag skulle vilja påstå att det är extremt ovanligt, antagligen mycket vanligare att en bil tar eld utan att det är en olycka inblandad. Det är en helt annan femma. I min klubb har vi krav på heltäckande klädsel, helst av icke syntet typ, men det har lite med eld att göra och väldigt mycket med glassplitter att göra. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
När det brinner med förare på plats så spelar anledningen mindre roll.
Visst förekommer det brand i samband med annan händelse (kollision, voltning etc), men det är en annan dimension av frekvens. Men effekterna av brand är också mycket värre än enklare fysisk skada (bortsett från avryckt hjärnstam), så val av skydd kan anses lika viktigt av bägge anledningar (risk * effekt ungefär). Tror man i valet av två produkter, så kan man lika gärna välja det brandsmartare valet, om prisskillnaden inte är så stor att man undviker alltihop. Bomullstyg brinner det med, men ger mjuk kolad fiber efteråt. Viss syntet ger smält plast som inte går att separera från den brända huden. |
||
Väljer man en skyddshanske så är liknande dessa bra https://www.ejendals.com/sv/products _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Mmm, det hade ju varit ett argument om de hade haft någon sorts strukturell integritet... Nu går ju en sån där krage att pressa ihop till fem millimeters tjocklek med tumme och pekfinger och fem millimeter blir ju inte mycket till hävstång... Nä jag fortsätter att vara förbryllad varje gång någon halar fram en sån där... Men det vore kul om det kom en förklaring som höll. Kan det vara brandskydd för halsen? Att det faktiskt är just en halsduk? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
Nybörjarsvängåkaforum Lämplig utrustning att börja med? | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (16046 totalt) |