Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 CS 1977. Monterar. | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 16 besök senaste veckan (37789 totalt) |
Vadan detta, en ny 924a tråd
Vad är det här om kan man fråga sig Jo det här handlar om den lilla vita långloppan som vi i speedlab/fartlab körde 6 timmars landskampen i november med Varför får den nu helt plötsligt en egen tråd? Vart har den stått och gömt sig? Frågorna är många och svaren finns lite här och vart om man letar efter dom... Men kort sagt så har jag efter en hel del luskande lyckats med att ta över ägandet på den bilen till i transportstyrelsens arkiv, så då kan det presenteras lite mer vad som är tanken med bilen. Mer än att den bara ska stå och samla damm i garaget mellan det att vi bestämmer oss för att köra något med den där den inte behöver vara reggad eller besiktigad. Besiktigad säger jag jupp, bilen ska försöka att fixas iordning så att den tar sig igenom bilprovningens nålsöga Senast godkända besiktning gjordes 2013-04-18 och då noterades det att defrostern hade bristfällig funktion Tanken är då att ha bilen till att köra slalom, trackdays, lite långlopp och liknande. Vad vet jag då såhär på rak arm att det måste åtgärdas för att kunna besiktiga? jo: Bakbromsarna försvann helt under sista delen av racet Hastighetsmätarwiren gick av halvvägs in i racet Vindrutetorkarna behöver gås igenom Bakspegarna behöver bytas ut Styrväxeldamaskerna behöver bytas Viss rost i golvet finns fortfarande kvar och behöver åtgärdas Växellänkaget behöver renoveras Handbromsen behöver smörjas upp och få en brytare till lampan installerad Montera en passagerarstol För syns skull så tänkte jag också dra ett varv med rost stopps färg på insidan av taket och sen gå över hela insidan med en burk ljus färg. Vad behöver göras frammåt sen då för att bilen ska bli en rolig glassräcer Se över varför den trollar bort kylvätska när den står parkerad. Byta bussningar i framvagnen Byta fjädrar och dämpare fram Montera en krängningshämare fram Byta dämpare i bakvangen Svetsa i dom sista rören till buren Se över elsystemet ordentligt. Oljekylare? Splitter? Plastdelar till karossen? Det finns en del att göra på bilen, vi byggde den på 17 dagar inför racet i november, så delar av det vi gjorde då kommer att behöva ses över. Dock så känner jag som så att eftersom det ändå är en svensksåld -79a så förtjänar den en andra (eller 28onde) chans. Ja bilen har haft 27 ägare före mig, i vissa sammanhang på bilen så märks det väldigt tydligt, men i andra så går den bara som en klocka. En laddning med blandade bilder helt utan inbördes ordning När vi hämtade den 11 12 16 22 33 42 56 Förberedelse för racet (helt utan inbördes ordning :roleyes: Färdigt för race Från racet Efter racet _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Oväntat! Hyffsat hinkig minst sagt, men det kan nog bli kanon med lite småpill. Krävs ju inte mycket för att göra dom skoj och banklara, bra bromsbelägg
Behöver du några delar? Har ett set plåtisar med gamla hankook z211 rdäck, hårdare framfjädrar å kanske nåt annat _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
citerar min egen racerapport och det som skrevs om bilen i november i min andra porschetråd.
Lite av "fynden" som gjordes.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Kul att en gammal häck till räddas!
"defrostern hade bristfällig funktion" Defroster är väl inget krav, eller? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Jo, på bilprovningen. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Aldrig varit med om att dom har testat defrostern på nån av mina bilar Men den är iallafall fixad, blåser för fullt upp på rutan nu eftersom vi ordnade det inför racet
Apropå något mer relevant så är bakre delen av bilen påbörjad i nerrivningen. Bromstrummorna är borta och växellådan är nertagen. Det visade sig att precis som jag trodde så var växellådsfästena ganska så slut. Tänkte fylla dom med rutlim när jag ändå har allt nere. Dock är allt under bilen bak extremt smutsigt och grusigt efter att bilen har gått på grusbanorna. Så det kommer att bli mer rengöring än vad jag hade tänkt. Positivt från idag är dock: Bakre delen av avgassytemet är "nytt" Handbromswirana är också typ nya (dom var jag lite orolig för) Inte alls den mängden rost under rumpan som befarades. Bilder kommer. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Har råkat ut för det vid regbesiktning. Det är ju många saker som kollas då som de släpper på en vanlig besiktning.
Defroster kan ju vara skönt att ha ändå, det regnar ju emellanåt och är svalt ibland. Speciellt långlopp körs ju ibland i svalare väder. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Bildur
Status just nu: Trasigt En 4 petad låda... Bromsarna är helt okej ut, men byter backarna ändå. Tomt... Som sagt, defrostern fungerar vill man dock att den ska blåsa någon annanstans än på rutan så får man krypa under instrumentbrädan för att ändra det _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Sikten framför allt, hålla rutan is&imfri, ni har väl uppmärksammat att vindrutespolaren ska funka och ha vätska i sig för de kollar den också sen ett par år tillbaka. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Jodå, det har iallafall jag koll på. Just torskarna behöver ses över eftersom höger arm slutade att vifta under racet spolningen fungerar dock utmärkt
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
4växlat! Då kan du planera in byte till 5vxl så småningom, solklart bästa prestanda per krona man kan göra
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Såsmåningom ja kan hända att det framgent funderas på ett motorbyte också, skulle det bli av så blir det byte till 5 växlat också. Men så länge så får den 4 petade vara kvar eftersom den ändå väger lite mindre än vad den 5 petade gör
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Dock har jag sett att massor av gummiupphängningar till diverse delar på bilen är antingen trasiga eller på väg att gå sönder. Någon som vet vart man kan hitta den här typen av kuddar i olika storlekar till inte allt för stora pengar?
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Såna finns väl lite överallt, vet att jag köpt på Swedol. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Hittade ett dokument på transportstyrelsen om vad som ska kontrolleras. Där står det att defrostern bara kontrolleras om Polisen anmärkt på det, vid en flygande besiktning antar jag. Besiktat många gånger utan defroster (911 utan värmekammare). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Skriver en liten komihåg till mig själv här
hastighetsmätarwire samma som bubbla bussningar i framvagnen samma som golf 1 växelaxel från spaken 136 lång. 5 växlat Växelaxel från spaken 140 lång. 4 växlat https://www.uswebbutik.se/product/ba https://gazcoilovers.com/porsche-924 https://www.pelicanparts.com/944/ele https://www.swedol.se/vibrationsdmpa http://www.attributverkstan.se/flock https://www.ebay.co.uk/usr/floc-king https://www.bauhaus.se/plat-aluminiu https://www.slojd-detaljer.se/sortim _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Så, vad är nu planen?
Eftersom växellänkaget visade sig vara smått omöjligt att köpa löst så har det ordnats med en komplett 5 växlad 924 låda som ska bultas upp, det kommer att komma en liten guide och genomgång på vad som behövs för att göra det bytet. Krängningshämmare är den här bilen helt befriad ifrån, det har också rotats fram igenom kontaktnätet, inga herejöses krängare utom bara "standard". Men till att börja med så kommer standard att vara en trevlig uppgradering. Bränslesystemet ska få nya slangar överallt där dom sitter med slangklämmor för att få risken för haverier. Motorn kommer att lyftas ut av några olika anledningar, dels så är det lite rost runt torpedväggen som jag inte kommer åt utan att ta ur motorn. Men jag vill även passa på att göra rent spisen ifrån en massa år av småläckage av olja och skit. Elsystemet ska få sig en ordentlig överblick igen och troligen byggs det en helt ny elcentral för att få allt fräscht och fungerande. Rost finns det fortfarande en del i golvet på passagerarsida, så där kommer det att bli samma behandling som på förarsidan. Nytt golv på hela passagerarsida. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 CS 1977. Monterar. | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 16 besök senaste veckan (37789 totalt) |