Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Ackerman vs styrvinkel vs känsla | 4 besök senaste veckan (822 totalt) |
Nu blir det lite relaterat till BMW men frågan är ju generell. På M3 så är det längre styrarm på spindeln än icke M - både på e36 och e46. Det medför två saker, dels ökar ackerman, dels minskar ju styrutslaget för en given rattvinkel. Det senare är ju en sanning med modifikation, då det ökar på ena sidan. Man kanske ska säga - "eftersom armen är längre så förefaller det ju som att styrningen blir långsammare vid en första anblick".
Man kan hitta många trådar på internet om det här, alltså att BMW skulle ha "gjort styrningen långsammare" men blir det verkligen så i praktiken? Vad kommer att ändras när man ökar ackerman - säg att styrarmen blir 5-10% längre? När blir det skillnad, turni in, mid corner... Stabilitet rakt fram?? De gjorde ju andra ändringar också, ökad caster, minskad KPI (på e46) etc. Men what's up med ökad ackerman? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
En längre styrarm på spindeln ger absolut långsammare styrning med samma utväxling på kuggstången. Men jag antar att BMW har satt en annan kuggstång med snabbare utväxling så vad styrutslaget blir på hjulet kan ju fortfarande bli snabbare trots längre styrarm. Ackerman blir förändrad förutsatt att kuggstången sitter kvar på samma ställe. Men om de även flyttat fram kuggstången lika mycket så är inte ackerman förändrad. Att öka ackerman på en sportigare modell känns som att gå åt fel håll. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
Nej, de satte inte ett snabbare rack på M3, den hade kvar sitt långsamma hela tiden, CSL fick dock ett snabbare. Nej, de har inte flyttat fram racket, det sitter på samma punkt som icke-m. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Med andra ord - längre styrarm påverkar inte ackerman nämnvärt? Då är det obegripligare. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Jag TROR lite längre styrarmar, säg 10%, inte ändra ackerman så det blir känbart.
Något är lurt Har du kollat att excel-filen stämmer med verkligheten? Mao kollat vad en rattvinkel ger på inner och ytterhjul? Andra parametrar tas ju upp i din andra tråd, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Ackerman vs styrvinkel vs känsla | 4 besök senaste veckan (822 totalt) |