Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Yokohama A539 | 5632 besök totalt |
Hej, jag är ny på det här forumet och på bilar för att svänga med för den delen med.
Jag har lite frågor om R-däck: är Yoko A539 ett R-däck och isåfall är det nåt att ha för gatbruk?(kör max 700 mil per säsong) Är det nåt vidare bett i det däcket eller ska jag satsa på Bridgestones Re540 däck istället. jag har nämligen tänkt att åka lite på bana isommar också Lite data om bilen: Volvo 140 effekt : ca:320Häst vikt torr : ca:1000Kg Hjulupphängning : förstärkt "allt" men original i fästpunkter. sjävklart sitter det bur ihenne. Gammla varvtiden runt kinnekulle ring är 1:06 med original bromsar runt om och halvtaskiga pirelli P6000 215/45/17.(tyvärr med en svets diffad bakaxel ) Tyvärr så kan inte jag ta åt mig äran för tiden då det var förra ägaren som körde då. Är det en bra eller dålig tid för en gammal 140? Ursäkta om det blev lite många frågor och så men jag är nyfiken av mig. _________________ Jimmy Djerf. |
||||
De funkar perfekt ända tills det börjar regna, då är de inte så roliga! Å andra sidan, vilka R-puckar funkar när det är blött? Så vitt jag vet - inga _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Jo för fanken, visst funkar R-däck i blötan, det går som bara tåget. Precis som när det är torrt så måste man få temperatur i däcken bara, det är lite svårare när det blött. Sen dränerar ju mönstret lite sämre, så man får undvika de djupaste "pölarna" _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
B 539 är ett rent gatdäck, det är billigt och har funkat bra på min vardags-Astra.
RS540S är ett mycket bra R-däck som iofs går att åka gata med men efter en tur till Gelleråsen och lite bus i närheten av stan tycker jag det är långt efter ett gatdäck i fråga om buller, spårkänslighet vattendräneringsförmåga mm om man skall ha ett kombinerat gat- och ban-däck bör man satsa på ett med lite mer gatdäcks-lika mönster tycker jag (även om det är några tiondelar långsammare runt en bana). RS540S biter förresten bra när det är blött men skall man rejsa genom vattenpölar finns det bättre val... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag blev förvånad över vilket bra grepp man hade med mina gamla slitna A032R-däck i lördags! Bitvis regnade det rätt mycket och jag hade ju inte så mycket mönster kvar heller, men det höll i bra tycker jag. I och med att jag gick ut med lågt(1,4 kg) kalltryck, så fick jag upp hyffsad temp i däcken, trots att det bara var c:a +5 grader. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Yokoaham A539 är ett mycket bra alternativ för den som vill ha ett däck som går att använda till vardags och som fungerar vettigt vid en banträff eller två. Men, som skrivits ovan, det är inget R-däck.
Det låter som din bil i övrigt är tämligen anpassad för bankörning så sannolikt är R-däck bästa valet för dig (jag antar att du har en vardagsbil oxå?). Att bara ha en uppsättning hjul med R-däck på för en bil man skall använda i ur och skur till vardags är inget jag rekommenderar. Men för entusiastbilen är det förståss en helt annan femma! Mvh Martin Wheelbase KB _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Skulle det här däcket funka bra på en lättare bil tror ni.
Närmare bestämt en corsa på ca 800 kg. Vill ha ett däck som funkar fint både på bana och som är godkänt för landsväg. |
||||
Hej, tack för alla svar
Martin G: jo den är rättså ändamålsenlig om man så säger jag har en bruksholk vid sidan om så 140:n kommer att rulla max 700mil per år inklusive banträffar och strip-körning(då kommer givetvis andra däck att användas på strippen ). Hur tror du B-stones Re540 däck hanterar 400+ häst på drivhjulen? Jimmy Djerf. _________________ Jimmy Djerf. |
||||
Nu ska jag vara lite otrevlig o säga att det är ju en lite dumt ställd fråga. Det kommer ju funka kanon! Förutsatt att du väljer en lämplig däcksbredd, har bra hjulvinklar o att du kör bilen på ett optimalt sätt. Att elda upp kanonbra rdäck är ju busenkelt och tar inte många minuter.... Även med betydligt mindre effekt! Vad jag menar är att 540 är ett av de bästa rdäcken för starka tyngre bilar men vad du ÄN skaffar för däck så är det ALLTID lätt o elda upp dom om man inte gör ALLT rätt. Allt det här visste du ju redan eller hur.... PS: Väldigt nyfiken o se bilen på banan i sommar _________________ Magnus Thomé |
||||
Halloj! Har du kollat rdäcksgenomgången under Info & Arkivet? Där står lite om vad som passar mindre o lättare bilar. om du undrar om gatdäck så har jag inte så bra koll.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Hej, jo jag vet att det är lätt att elda däck om man gör fel
Jag hade tänkt att försöka få in så breda däck som möjligt ibak och komplettera med fyr-länk och watt-länk. vi kommer nog säkert att synas på kinnekulle ring isommar nångång.(kan man få åka med ett varv eller två i din M3:a Magnus?) Isommar kommer bilen att köras med effekt runt 200Häst på bana så att jag kan lära mig att åka bana först innan jag ställer upp laddet till full effekt(ca:300 denna säsong). Här är en bild på henne ifall du är intresserad: Jimmy. _________________ Jimmy Djerf. |
||||
Körde du på kullen i sommras? Vill minnas att jag såg 140 där på 2-dagarsträffen, satan vad den gick _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Hej, jo det var nog min 140 men då var det förra ägaren som körde.
Jag hade tyvärr inte hunnit köpa den då. Men isommar ska det . Magnus: då säger vi så, så kanske jag kan få några tips av dig Ser fram imot sommaren Jimmy. _________________ Jimmy Djerf. |
||||
Jag antar att du menar Yokohama A539? I så fall är svaret ja. Vi har sålt mycket A539 till mindre bilar, typ Golf I, Honda Civic och Kadett GSi, med bra resultat och nöjda användare. Däcket är ett av de alternativ som i mitt tycke ger bäst prestanda för pengarna. Visst är ett Bridgestone S03 bättre, men det kostar nästan 50% mer i 195/50-15. om du vill ha mer info, priser eller svar på frågor lyfter du lämpligen luren. Mvh Martin Wheelbase KB 0707-334722 _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Den erfarenhet jag har av Re540S kommer främst från långlopp. I dimension 225/45-17 fungerade Re540S mycket bra på bland annat en 240 T5R med ordentligt med vrid och uppåt 300 hk (eller kanske över?). Vad som dock är mycket viktigt för grepp och hållbarhet är att få hjulvinklar och fjädrar/dämpare som fungerar ihop med däcken. Samt inte minst hålla koll på lufttrycket i däcken. I långlopp håller Re540S någonstans mellan 8 och 18 timmar beroende på bil, körstil och asfaltstemperatur. Detta är mig veterligen den bästa hållbarheten av alla R-däck som användes i SLC ifjol. Mvh Martin Wheelbase KB _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
En 140 är ingen henne. > 1.06 med en 140 är en mycket bra tid _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Däck för banåka Yokohama A539 | 5632 besök totalt |