Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 540 besök senaste veckan (9142 totalt) |
Tesla börjar komma med bilar som presterar.
Model 3 Performance har sitt track mode som verkar prestera bra. Speciellt på Pikes Peak. https://www.youtube.com/watch?v=8faY Sen har vi Model S Plaid som är på väg att börja levereras. Plaid+ tog sig runt Laguna Seca på 1,30. Nya 4680-cellen lär gör att den kommer orka varv efter varv utan att bli för varm. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
På ringen verkar Polstar2 vara jämbördig med Model 3 om man får tro Misha.
På just ringen blir det lite knöligare när det gäller långa stints, det verkar inte vara direkt lätt att klara två varv efter varandra utan att bli överhettning. Så det gäller ju inte bara maxeffekt och räckvidd, utan är bilen densamma i sista kurvan som den första på stinten (hur långa stints är "vettigt" för att ha skoj en hel halvdag, 3x15min?). |
||||||||
Om man sträcker sig till att funderas på konbana också, så skulle det vara lite intressant att klura på hur Zoe, E-up och liknande skulle fungera (Twizy är ju en fyrhjuling så den räknas inte ).
Det är ju inte bara acceleration rakt fram på greppgränsen som ger smalj eller varvtider. |
||||||||
e-honda lär vara rätt skoj i konbana... grymt snabb styrväxel och minimal vändradie. rätt kvick upp till 70-80 _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Det tror jag vore kul! Kan man hyra en sån även en hög och prova kanske.. _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Jag satt i en e-Honda häromdagen, skulle påstå att stolarnas sidostöd skulle vara en begränsning i konbana _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Försökte provköra en men det gick inte, en måste åka till Malmö.. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Dom är oehört coola tycker jag. Jag har lånat en Zoe nu, när är det konbana i Stockholm nästa gång?! _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Om en Model 3 idag klarar fullt spett uppemot tio minuter så kan ju ett normalt trackdaypass på tjugo minuter (i verkligheten 17-18 minuter) ligga inom räckhåll med uppdaterade batterier
Om jag förstått det hela rätt är det värme som begränsar idag. Hur långt räcker batteriet? Gissar man tokvillt så kan ett banpass på 17-18 minuter ta 5-10kWh kanske? Eller är jag tokfel ute? Det kan man ladda tillbaka när andra grupper kör sina pass om man har tillräckligt fet laddstation. Som går på lokal solenergi förstås _________________ Magnus Thomé |
||||||||
www.rejsa.nu/bankalender _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Men då är den 1.30 mn körning sen säkert 20min vila?. Visst tänkte du på samma upplägg som båda kört på? Då hinner bilar inte bli överhettade eller förlora så mkr kräm!. Kolla här där man försöker köra 1 varv på Ringen , går sådär med full effekt tyvärr.. Sen var bromsarna helt slut efter ett varv...hade det varit en modelS hade man inte kommit runt.. Kolla Micha, men han älskar bilen.Men behövs göra lite modds att det ska funka.. Bild på bromsarna efter 1 Varv, helt slut. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Har sett någon video där man kommer till Döttinger Höhe med full effekt? Så det fattas inte mycket med rätt grejer verkar det som. Och då går det fooort på varvet. Men på en Svensk bana med tjugominuterspass är det inte där ännu.
Ps: Bromskylning är en bra uppdatering för bankörning. Andra bromsbelägg närapå ett måste på många bilar om man vill köra fullt spett på bana mer än fem minuter. Vissa Svenska banor tar långt mycket hårdare på bromsarna än Ringen. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Det var med en Model 3 på JSS vårslalom förra året.
Den var tyst och snabb. Gubbarna gick runt och muttrade om motorljud och sådant där som fattas medan den ledde ligan en lååång stund. Sedan kom det en erfaren morfar och lade dagens snabbaste tid i en Boxster och så var ordningen återställd. Men Teslan var snabb på en kort och knixig konbana. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||||
Nej stora problem verkar vara överhettning av batterierna, de stora trimföretagen håller på model3 nere i Tyskland och bli inget effekt ökning för det finns så det räcker. Det är att de bli för varma efter ca 6min körning bara och börjat tappa effekt!. Se det behövs nån batteri värmeväxlare och liknande för kunna köra några varv,.. Bromsar är ju inget problem men allt måste bytas till rätt dyra och stora grejer, det blir ju rätt tunga dessa bilar. . _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Typ 1min körning?, då är ju ofta en elbil svårslagen med sitt vrid..Det är när man köra en normal stint på säg 15min man får problem.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Chris brukade ju köra Challengebanan (slalom alltså) med sin Toyota Prius. Men han körde aldrig uppvärmingsvarvet för då var extrapuffen med batteriet slut innan han kört klart tidtagningsvarvet : Gick han på fullfartsvarvet direkt så räckte det bättre
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
En kort sammanfattning för en autocrossförare
Det verkar ju fungera, att ge adrenalinskakningar på en erfaren chaufför är ju ett gott betyg |
||||||||
Ja precis konbana är som gjord för elbilar pga av dess korta tid man kör!, fan va det går _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
HAha smart!, lite som KERS i F1. Gäller att spara på extra krämet! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
De som använder Treor på bana borde sätta på bra kylning med slang som absolut första grej. Dumt att gå upp på onödigt stora tunga prylar vilket ju tyvärr är supervanligt att man gör även på bensinbilar. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 540 besök senaste veckan (9142 totalt) |