Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (24798 totalt) |
Jag har köpt en Volvo fl614 brandbil. körd endast 2700 mil.
Rymmer 7 personer. lastar 6500 kg och får dra släp på 3000kg. drog 1.7l/m på hemvägen. Från 1991 och blev skattebefriad från 2021 Motorn är den näst minsta volvo erbjude. En rak 6a på 5.5 liter med turbo på 620 Nm kopplad till en 5växlad automatlåda. Ingen 4x4 men diffspärr och lägväxel, vilket räcker långt. Dom enda 4x4 lastbilar jag sett hittat sverige har varit gruvbilar. Dom lever inte i 30 år. Skall ha en bodel bak och dra racerbilen åka på resor osv. vattentankar, pumpar osv demonterar jag för minska vikten. Lite extra utrustning som blåljus, siren ingick, fast dom får jag inte använda på allmänna vägar :-( _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ball! Spara sirenhögtalaren och koppla in en airhornmodul (typ sirénslutsteg men med enbart airhornljudet för laglighet, typ denna: https://sirenwarehouse.com/products/
Hmm, när blev det obligatoriskt med fartbegränsare på tunga lastbilar, var det inte runt 1991? Brandbilar är ju undantagna men när de säljs installeras den väl omgående igen antar jag. Kolla om det finns gula glas att köpa till blåljusen fortfarande, hade varit en enkel konvertering i så fall. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Det är verkligen inte ofta man använder winch. Men den gången den behövs... Jag behöver ju inte bry mig om vikten. max vikt är 13610kg och jag kommer nog ligga på drygt halva. Dom här bilarna har tankar med skum och vatten på ca 3m3 (vet inte vad min har ännu) Annat roligt i planen. Solpaneler , så mycket som ryms. Inverter (finns redan en för strålkastartornet) 7.5KwH med LiPoFe4 batterier. (köpta från Alibaba under våren) taktält (flyttar mitt Gordigear från hiluxen) Kyl. Induktiv spisplatta. (skippar gas helt, har massor av elenergi) byta till LED i strålkastartornet som jag flyttar fram lite så det inte sticker upp ovan taket. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ballt! Lite kuriosa, jag har både kört samt åkt rökdykare/enhetschef en massa i en mycket lik brandbil på Åland inom den frivilliga brandkåren (FL6, -91 årsmodel, BAS bygge det också om jag inte minns fel, dock med manuell låda samt frontmonterad pump). _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
|
||||
Vilket otroligt fint skick på motor, ram etc Ta några minuter och komplettera styrleder med fettnippel för rundsmörjning, så slipper du någon gång i framtiden byta dessa 2 fettnipplar för typ 20 kronor och en halvtimmes jobb är bättre än styrleder för 3000:- sidan _________________ Roland Johansson |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Kul att ni är intresserade. Brandbilar som kommer direkt från räddningskåren har sällan gått långt. Alltid stått i varmgarage och blir servade ordentligt. Dom är faktiskt rätt billiga pga det finns få köpare :-)
Säljs på diverse auktionssiter. Jag skickar på lite flera bilder på inredningen. Jag kommer byta ut rökdykarstolarna mot någon 3sits soffa/stolar från någon skåpvagn typ sprinter etc. "Bokhyllan" i mitten av kupén skall jag demontera imorgon. Angående bygga om till B klass II (husbil) så borde det vara fullt möjligt. Det går till och med göra en öppning imellan förarkupen och bakre, oklart om det fortfarande är ett krav. Jag har valt att skaffa C kort. Det ger större valfrihet när det gäller vikt och inte minst får man lära sig köra ett tungt fordon. Tog bara ca 6 veckor och kostade kring 10' där jag gjorde teoriprovet först på egen hand sedan köpte några lektioner på en körskola.
Då kanske du vet vad plåten framtill är tänkt för, lite klen för en winch tycker jag. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Det ser ju ut som ett winch fäste, samt är det inte ett 24V don nere till höger? Det behöver ju inte ha vart en herrejössed winch. Och det ser för grovt ut för att ha vart ett skyltfäste, så jag skulle nog tippa på en mindre winch. Sedan kan det ju ha vart lite vad som helst, man är rätt uppfinningsrik inom brandkåren... Var har den gått någonstans? Det kan ju ge en liten ledtråd, har den gått inom någon stad eller på landsbygden? _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
[quote="SixPs"]
Jag tänkte på att man skall wincha sig själv det ser lite för klent ut. Men du kan ju wincha loss personbilar och det funkar ju. Jag köpte den från räddningstjänsten i Borlänge och Falun. Det verkar som dom köps mellan olika räddningstjänster innan dom blir för gamla. Uttagen är ett s.k NATO uttag, för startkablar och 24V. Gjort för att trötta soldater inte skall kortsluta något. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Det där är ju en viktig fråga faktiskt, men AC för folk som sitter i kläder som är gjorda för att vara väldigt isolerande kanske är lite lyxigt? Är det elpump till hyttlyften? DET är bra grejer (om man har el). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
AC fanns som tillval. Min har det inte och jag har inte heller sett det på dom andra FL6 brandbilarna jag sett på auktioner. Men det skulle kunna gå att eftermontera om man hittar en anläggning från någon annan FL bil. Annars kanske AC är viktigare i bodelen så man sover bättre i varma länder. Jag kommer ha ett fristående kraftfullt batterisystem med solceller så det skall gå att slösa med el. Det sitter en eftermonterad elhydralmotor till lyften. Det var en bonus, inget jag sett på övriga. Handpumpen finns kvar. Och batterierna sitter ju utanför så det dom går alltid komma åt. Motorn blir väldig tillgänglig med hyttan upplyft. Man får se till att man inte har något lösa grejor i hytten först. Annars riskerar man förstöra vindrutan. Jag flyttade precis min försäkring, Helförsäkring 1800/år på trygghansa. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Hmm rökdykar stolar.. sådana har man monterat ett par.. kanske någon brandstation behöver reservdelar?
Tänk på hytt lyften. . Kompisen hade några grejer liggande på sängen i hans lastbilshytt... sen behövdes en riktigt dyr framruta... tur vandaler slog sönder den Så. .. det blev ett försäkrings ärende... Ser ut som du kan skrota av en hel del grejer... blir kul att följa denna tråden! _________________ Michael Thulesius |
||||
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (24798 totalt) |