Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Kommentar i däcktest ang "full body roll" | 4 besök senaste veckan (746 totalt) |
Kollade igenom ett däcktest på youtube som det gjordes reklam för här på Rejsa. I testet används Michelins egen BMW M3 e36 Superlight (alltså en sån vit med BMW M checkerd-flag på huven)
I en av kommentarerna till filmen står det "amazing that they use a car from an era where full body roll was still present" typ. Det där fick mig att tänka lite. Nog rollar ju nya bilar betydligt mindre än en gammal e36 tex - men vad har de gjort för att nå dit? Om jag jämför min e46:a med M-sport chassie med min F11 520d så har ju F11:an väldigt trevlig gång och inte känns det ju som att det rollar öht. Det är en haltande jämförelse, jag vet, men ändå. Alltså, det är ju inte bara hårdare fjädrar och krängare gjorda av järnvägsräls utan det måste ju vara geomtrin som gör det det mesta. Så - om man då tänker i termar av rollcenterhöjd och gains i olika riktningar osv... Vad har gjort vad? Eller - kan det vara så att själva bilen i sig har så mycket mer vridstyvhet (alltså torsional stiffness) att man kan köra med en helt annan setup och då få en fjädring som fungerar? Jag får för mig att det mesta med geometri har att göra med att få mer kontroll på däckets kontakt med marken MEN med bibehållen komfort. Klappar jag på mitt "ban-kit" så rollar ju min e46:a betdyluigt mindre förstås men och den är ju inte helt hemsk att köra ändå - fjädrarna är ju bra mycket styvare än original men dämpningen har väl hängt med och då blir det ändå hanterbart. Jag kanske svammlar, men nån kanske har nåt sätt att göra nåt vettigt av min svamlande. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Jag tror att en del av förklaringen ligger i stötdämpningen, numera kan man åka med betydligt hårdare fjädrar utan att komforten blir katastrofal för att dämparna är så mycket bättre.
Liten jämförelse, jag gissar att den övre bilden är en tämligen original musse. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Även jag kommenterade "Body roll" på den videon.
Om jag tittar på mina bilar, E28 528an (1987) och F36 428an. (2016) E28an har 19mm Krängningshämmare. F36an har ca. 24 eller 25mm med betydligt kortare hävarmar. Utan att räkna på det gissar jag att den är minst 3ggr så styv. Så, järnvägsräls ja. Sen tror jag även att många moderna bilar har väsentligt mer progressiva fjädrar än de gamla. Vilket bör minska roll, även som Janne då påpekar, väl parat ihop med modernare dämpare. Kanske även att bilarna är mer bredare än högre. (Jag pratar inte om SUV för de hör inte hemma) Med detta sagt, äldre bilar går mjukare, så komforten har inte blivit bättre på senare år. Kanske peak komfort var E38 / E39 i BMWs fall ? _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Kör en ny Alpine A110, mjuk, bekväm, greppar hur ojämn än asfalten är. Och kränger en del. GR Yaris också för den delen. Om man inte gör om den då. _________________ Magnus Thomé |
||||
2CV är väl mästaren av kräng (men den är ju inte från detta sekel, precis som E36) Kan det vara så att modernare chassikompromisser som hjälper till att gömma vikten på "tvåtonsbilarna" resulterar i mindre roll i hela chassit och mera individuell hjulhantering där dämparen får större ansvar? Alla saker sker ju samtidigt genom åren och samspelar nog. Men jag vill inte skylla bilars vikt på dämparnas förmåga, det är nog ett annat orsakssamband |
||||
Ja det skulle vara intressant, den verkar vara skapad med fokus på körglädje, snarare än Ringen tider. Många journalister reagerade på hur mjuk den var, och när hårdare A110s kom, verkar ingen tyckt att den egentligen vart bättre. Jo, jag bor där det är dåliga vägar.... _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Bredare har ju bilarna blivit - var det inte det där töntiga kravet på snökedjor som försvann för några år sen och vips så fick tex 1-serien 20mm bredare spårvidd i samma kaross? Kan gräva i det för att hitta datum, men det är olika nav men samma fälgar och uprights och man såg det tydligt på bilarna....
Surfar man på rejsa så kommer man ju snart fram till tråden där en känd profil skriver att han inte begriper varför en annan känd profil hävdar att krängaren blir vekare när man slänger på spacers - jag har länge funderat över varför, för matematiskt blir det ju så... Men det är ju inte det som är "grejen", ju bredare spårvidd du har desto mindre jobb behöver ju krängaren göra - det blir mindre kraft för krängaren att ta hand om... Anyway, en slutsats där iaf är ju att bilen blir mindre benägen att rolla med bredare spårvidd så det är ju då en sak som "blivit bättre" med åren. Lite dåligt inlägg ser jag. Men hur som helst. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Sätter man på spacers ökar spårvidden och därmed hävstångseffekten = kräver mer av fjädrarna.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Racetech Kommentar i däcktest ang "full body roll" | 4 besök senaste veckan (746 totalt) |