Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Om hård- och mjukvara för loggning & video CAN BUS-tråden! | << 1, 2 3 besök senaste veckan (5619 totalt) |
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag kunde inte låta bli att ladda in firmware för att köra Savvycan med mera över ESP32... såklart.
Cool att kunna köra det antingen över USB (körs i 1Mbit) eller WiFi! Och som synes stödjer den två CAN-portar hårdvarumässigt (dvs förutom den porten som jag satt på huvudkortet så kan man haka på ett litet sånt där vanligt kort med MCP2515 och transceiver via I2C Var bara att ladda ner och följa instruktionerna på den här sidan: https://github.com/collin80/ESP32RET _________________ Magnus Thomé |
||||
jo... men då jag är duktigare på att skruva svetsa svarva fräsa... än elektronik.. och bussen är helt lowteck... mek diesel sprut osv.. hur skulle jag kunna få till det.. dvs vad finns det för lösning.. och vem kan hjälpa till att få kameran att fungera.. det viktiga för mig är att få kameran att fungera.. nu kanske vän av billigaste enklaste lösning säger köp en kamera av billig china modell.. men dom har sällan en kapslad smuts säker lösning av kameran vilken håller linsen ren tills man behöver den.. så som vw model är.. så visst kan man få till en elektronisk lösning som kan få ihop original lösningen är jag givetvis mycket nöjd.. Fast inte till vilken kostnad som helst.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Absolut, är nog betydligt enklare att styra motorn direkt med matningspänningen till den och ta ut videosignalen rakt av bara. Och strunta i CAN helt o hållet när det gäller den.
_________________ Magnus Thomé |
||||
ja kameran har en videosignal analog.. och strömmatning/signal..3 kablar.. röd brun något grövre och svart tunnare.. fast tittade på kblaget på en vw crafter -21. idag där är det en 4 kablars lösning till kameran.. can? sen kollade jag på en -21 vw T6 där är kontakten likadan som min 2013- fast färgerna röd svart... gul... så får försöka få pinnout från vw vilket matning min kamera har.. vw brukar ju ha röd /brun +/-... men det löser sig..
men som sagt .. matningen av motorn... har minne av att man gjorde enkla timerkretsar med en 555 ic och några små komponenter..typ för 30 år sedan.. .. nu kanske det finns enkla timerkretsar som man enklare utan lödarbete kan ställa tiden med.. eller vad man nu skall använda för min app.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Om den går på CAN så behöver du en Magnus-mojäng för att sniffa signalen när backe läggs i då vet du vad som triggar den. Sen använder du en Magnus-mojäng för att skicka samma signal till ett CAN-nät som bara består av en backkamera för att få ut den... Så tänker jag, Magnus/Maz/etc kan det det här bättre. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Vill bara inflika att jag gillar tråden och när jag har tid så försöker jag få in lite CAN-bussgrejer. Dock inte på vanliga bilar utan på de elfordon vi har på jobbet. Tänkte jobba med dessa kort pga billiga och tillgängliga. Har separerat 5 och 3,3V för de ska paras ihop med en Raspberry Pi. Savvycan verkar vara ett bra verktyg om inte tillverkaren vill samarbeta. (Fy fan vilka fula bilder)
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
Ett kort tips om man vill fördjupa sig lite i CAN generellt är att besöka vår e-learningplattform. Det finns en del där för olika nivåer.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
"vår"? Aha, det är DÄR du är Så superproffs på CAN på plats som kollar på när vi famlar runt i förvirring här Bra tips! _________________ Magnus Thomé |
||||
Japp, här är jag! Det är inte mig man skall vända sig till om man har frågor dock. Min kunskap kring hur det hela fungerar och hänger ihop är väldigt begränsad eftersom jag sitter på affärssidan, men vi har en del folk som är rätt vassa på CAN kan man väl säga utan att ljuga. Två i företaget har varit med sedan 1986 och var med och skrev den ursprungliga CAN-standarden och är fortfarande med de beslutande organen kring alla de olika CAN-standarderna. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Kul interaktiv sida för att kika på hur paketen ser ut för de standardiserade OBD2-paketen
https://www.csselectronics.com/pages _________________ Magnus Thomé |
||||
De har även ett verktyg som är ok för att plotta loggar och så, samt interagera med filer i .mdf/.mf4 format från tex Python. Mycket trevligt! Här: https://www.csselectronics.com/pages _________________ Pontus Fyhr |
||||
Har ju lagt upp några väldigt enkla kodexempel på github/RejsaCAN. La precis till en till som låtsas att den är en bil med fejkade data för att jag behövde testa en annan grejsimoj mot Tourqe-appen på mobilen och jag hade ingen lust att sitta i bilen nere på gatan. Så jag skrev ihop "en dum bil"
https://github.com/MagnusThome/Rejsa Titta, en hel bil: _________________ Magnus Thomé |
||||
Bra lista: https://github.com/iDoka/awesome-can
Magnus, du borde få in rejsaCAN på den _________________ Pontus Fyhr |
||||
Om hård- och mjukvara för loggning & video CAN BUS-tråden! | << 1, 2 3 besök senaste veckan (5619 totalt) |