Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 19 besök senaste veckan (21293 totalt) |
Hej Janne,
har läst igenom hela din tråd, mycket trevligt och visst är det risk för "villhöver" när man läser verktygstrådar! Jag har samma fräs som du och undrar var du fick tag i hylschucken MT1? Hittar bara MT2 och uppåt till ER25 hylsor (som jag har flera av). Ett tips till er som letar kugghjul/växelhjul för gängskärning, www.beltingonline.com har massor till bra priser. Vet dock inte hur Brexit påverkat deras exportförmåga? Bästa Hälsningar _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||
Jag har handlat hos RDG tools i UK, är det en sådan här du söker? https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/ _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ja precis!
Har en hemgjord stålhållare, som följde med fräsen, som inte är helt ok. Tack för tipset 👍 Har du ingen manual till Fräsen så hittar du den här! http://www.bazmonaut.com/machines/ho En duktig kille i öst som med små medel uträttar storverk. Med vänlig hälsning, _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||
Gällande sågen. Med tanke på att man "växlar ned" bladet , så borde man väll lätt kunna sätta en elektronisk kontroller och sänka hastigheten utan att tappa så mycket ork ??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Den tanken har jag också, kommer att börja med den lägsta hastigheten som sågen har, 144 m/min och provköra i lite olika material och tjocklekar. Har beställt ett 14 tpi M42 blad och hittade igår att det finns 24 tpi att beställa i Österrike, kan nog bli ett sådant också. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Saknade ett anhåll till sågbordet, maskinen levererades säkert med ett sådant men när jag köpte den fanns inga tillbehör kvar.
Började med att gänga 3 hål i en bit fyrkantsstång: Bordet har ett hål och 2 slitsar så man lätt kan lossa fyrkantsjärnet vid klingbyte: Sågade till en släde: Gjorde ett anhåll av en bit fyrkantsrör, mätte in det noggrant så att det blev helt vinkelrätt och svetsade fast. Släden fick en låsskruv: Blev oväntat stabilt faktiskt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Anhåll e trevligt.. men...
sorry 2 say.. oftast har man en justering av vinkeln då... ibland inte klingan sågar rakt.. och då kan man justera .. nuförtiden skränker ju folk inte tänderna i klingorna och slipar om dom.. utan man köper bara nytt.. men vi gamla stofiler vet hur det går till.... Men inte säkert att du kommer ha det behovet... _________________ Michael Thulesius |
||||
Vi får se hur det blir, den kommer även att användas för plast och trä och då inbillar jag mig att ett anhåll kan hjälpa till. Om du tittar på bladstyrningen så ser du att jag har ett projekt där också, original är med släpande stift och dessutom är den vänstra avbruten så den har ingen skruv som håller fast den. Funderar på att bygga något med 2 kullager och bra justering som hjälper sågbladet att gå rakare och inte kantra. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ja styrningen är a och o.. viktigt som många inte inser är att den skall sitta justerad innanför tändernas skränkning. annars blir det inte bra.. dels försämras klingan sen vobblar bladet.... 3 kullager ovan och under bordet gör massor.. men som sagt justering vid bladbyte..
sidostyrningarna kan ju göras av "pertinax" eller annan fiberförstärkt material.. förr hade man tex ask.. inte ek då den innehåller garvsyra som gör att det rostar.. även bok kan fungera. fast man får ju givetvis justera in efterhand och hålla ytan plan dvs slipa/passa om så man har bra styrning.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Ja, bladstyrningen på min såg är inte helt i ordning om man säger så, både den övre och den undre är avbrutna, gjorda i plast så jag förstår att de inte har evigt liv:
Dessutom var bägge lagren som stöder bladet bakåt helt stumma, det gick med lite motion och olja att få dem att snurra igen men ett byte skulle göra gott, det är SKF 6000-2Z lager så det ska inte vara något problem att få tag på. Beställde blad med finare tandning från Österrike ( Emcos hemland ), 24 tpi: Kul att göra en jämförelse av snittytan när man sågar lite tunnare material ( finare blad ger finare yta, men hur ser skillnaden ut? ) Här är det 5mm järn: Förklaring onödig, ni ser vilken som är 14 resp 24 tpi. Plåt 0,8 mm: Snittet är betydligt trasigare med 14 tpi ( första bilden ) Jag som kommer att använda sågen mest till tunnare gods väljer 24 tpi som "vardagsklinga" och byter blad om det behövs, nu har jag ju 2 olika för metall och ett för trä så någonting borde passa. Köpte också en extra drivrem till motorn 5M850 att ha i reserv. Nu behöver jag fundera på hur jag ska göra med de trasiga bladstyrningarna, nya finns för 82 euro/st. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
NBC2: Ingen dum lösning
Nu när farten är uppe passar jag på att komplettera verkstaden med en större slip/bandslip, min gamla maskin är rätt liten och jag saknar en bandslip. Duab hade bra pris och den fanns för omgående leverans. Har bara packat upp den så jag får återkomma med recension. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Hur mycket effekt i motorn?
Har ett par enfas slipmaskin er jag inte använder pga att dom stannar vid belastning... Lyckligtvis har jag efter längre letande.... oxå en stoooor 3 fas bandslip och en stoor 3 fas pelarslip... ja dom tar plats men...sååååå trevliga när ett järn skall rundas av eller ett 30mm borr skall slipas.. och även mindre slip jobb där man inte vill jonglera en vinkelslip.. Nä visst säkert trevligt med en kompakt maskin... men den skall orka göra jobbet.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Var bara tvungen att testa lite
5mm järn, fransigt och ojämnt, ungefär som det brukar se ut när man sågar med bågfil eller vinkelslip. Planslipade kanten längs med slipbandet: Planslipning, rundade hörn och 45° vinkel på hela kanten: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Absolut inte klen, tänkte inte en enda gång på att den sackade i varvtal eller så, än så länge helnöjd! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Najs verkstad du börjar få nu Janne! Både bandsåg, pelarslip och fräs.
Får jag föreslå en verktygsslip och en CNC-plasma som nästa inköp? Själv har jag för lite plats |
||||
Så bra... Happy4u!!!! som innan trist med för klena maskiner som tyvärr ofta e fallet med maskiner som görs för lågbudget .. vet inte var denna kommer från.. men det var någon som sa.. "china gör inte dåliga saker. dom gör saker så billiga som en del konsumenter vill ha dom." dvs dom kan göra bättre saker men då lönar det sig inte att köpa dom. Jag har efter många misstag i princip gjort mig av med (eller lagt på hyllan) flertalet "billiga" lågbudget saker då dom ger mig mer ilska än glädje.. Men som sagt.. Ql att den fungerar bra för dina behov!!! Hoppas bandstorleken är lätt köpbar.. så det inte är en udda modell.. för slipband vill man ha fräscha hemma. _________________ Michael Thulesius |
||||
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 19 besök senaste veckan (21293 totalt) |