Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C 318IS - The norwegian way | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (6841 totalt) |
Jo tack, här finns inga mekanisk sympati Är lite mildare väder här ochså nu, men hoppas det blir några dagar till innan isen försvinner
Tyvärr tror jag nog inte han kommer gå för Opel, och inte något projekt hellre. Han vil åka direkt, och vi är inte alla så effektiva som du _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Det kallas grav ADHD inte kreativ _________________ Johan Axelsson |
||
Medan jag sitter hemma och är leds på Coviden så frigör det ju mycket tid till att tänka på hur bilbudgeten ska förbrukas Har ju tänkt att bilen ska bli gradvis bättre, och börjar med bakvagnen. Torsen-diff med hastighetskrans finns i planen, nya bussningar är också et mål när jag först håller på. Jag har däremot en fråga till er som har monterad bakvagn förut.
Just nu är min bakaxel monterad med modifierade bärarmar från Volvo 240 som fäster i Kadettens originala fästen. Sen har jag två momentstag som går lite som i den här bilden: Altså två stag som är infästad under baksätet. Tillsammans med bärarmarna blir ju detta en form för primitiv fyrlänk, även om det inte på något sätt är uträknad eller justerad på längder och sånt. Min fråga är om jag ska behålla det konceptet, eller göra en balk under golvet och byta till et momentstag likt som Johan(nej, inte mig ) har här: Pluss och minus med det ena över det andra? Jag tänker kanske att med sistnämnda så får jag närmare lik längd på bärarm som momentarm, för nu är momentarmarna betydligt kortare, det kan inte vara bra? Ser at sistnämnda har uniballs vid bakaxeln, det är kanske inte så önskad av SFRO? _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Uniballs i båda ändar är inte optimalt hos SFRO, men det inns mer kompetent folk på rejsa att besvara just den frågan än mig
Du har inte funderat på trelänk? Momentstaget är lite bökigt att få till bra, trelänk blir på en del sätt samma funktion men du får möjlighet till att justera vinkeln dels på bakaxeln men också vinklarna på stagen för att t ex ge antisquat om du vill ha det. Jag har 3-länk på v8 Kadetten, där sitter det övre staget nästan i plåten under baksätet. Din bil var rensad om jag minns rätt? Så du har inget baksäte att ta hänsyn till _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Bara uniballs i axel enden på det momentstaget där, fast ett liknande med bussningar lik originalet hörs nästan lika bra ut i mitt huvud Tänker lite såhär att polybussningar är fortfarande ett bra steg upp från 89-talls gummi, och behöver en bil som inte ska köra i Gatebil Extreme uniballs?
Trelänkskonceptet är säkert mera optimalt, men blir väl mycket svårare när jag inte har möjlighet att svetsa i min garage, utan jag fär ta med bilen till mitt jobb. Då värkar det enklare att svetsa dit nya infästningar på axeln och göra en balk till infästning av momentstag. Blir inte optimalt, men fortfarande bättre än vad jag kör med nu _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Jag föredrar momentstaget, helt klart. Bättre än korta övre fyrlänksstag, och tar mindre plats uppåt än en trelänk.
Momentstaget ska ju vara stumt i bakaxeln, uniballs där tillför inte så mycket, man kan lika gärna ha fasta "clevis" egentligen. Men en fördel med uniballs kan vara att de är lite mer förlåtande för tillverkningstoleranser. Men främre fästet för momentstaget bör vara gummiupphängt i någon form för att slippa allt transmissionsljud in i kupén och för att minska lite chocklaster. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kul att se hur den har utvecklats.. när vi köpte den hade den en b20.. planen var isbil Ingen plan bara rått bygga och ha kul M42an låg ju bara i garaget och skräpade ändå.. Fick den att starta innan det blev hus och andra projekt Obs vi hade ingen tanke om bes lr vidare så.. bara ha kul _________________ Fredrik Lindgren |
||
Kanske dags att göra en liten uppdatering igen?
19. Mars blev sista dag på isen, Stödesjön levererade en tight och något blöt bana, men det va ju hur roligt som helst! Kaffe från grillen och mysig stämning kombinerad med att killen faktiskt inte stog utanför banan hela tiden gjorde det här till något av det roligaste jag har gjort med bilen så långt Tyvärr har jag nästan inte varit på bana utan att något går sönder, det slutade så här: Bakre fästen rök i en gammal svets, fixad nu Tillbaka i garaget har jag äntligen skaffat en riktig domkraft. Varför det inte har hänt för länge sen kan jag inte svara på, men livet blev sjukt mycket enklare nu när bilen kan lyftas säkert till topps av pallbockarna i en vändning Sen har ju coilsen kommit! Hur mycket bättre ser inte det där ut bredvid den gamla setupen? Lyckan va stor och spänningen större när dom skulle monteras första gången, det blev så här: Inga platsproblem upp stötdämpartornet, men som ni ser på andra bilden är dom justerad ganska högt upp innan jag hittar lagom höjd. Därför blev det lite modifierade på bärarm. Gjorde två förhöjda fästpunkter i 3mm som samtidigt är tighta nog emot gummibussningarna i coilsen. Bort med dom gamla fästöron, dit med dom nya. Provmonterad, faktiskt ganska nöjd med hur det blev. Fästen är placerat så långt utåt som möjligt då det tydligen är önskad, och vinklat lite för att följa coilsen. Borde få två cm mera att justera på, och samtidigt tycker jag det ser stärkare ut. Nu ligger dom och torkar, det blev antracit grå då jag tycker det blir tråkigt om allt ska vara svart Planen just nu är att få bärarmar monterad och justera till höjden. Sen får vi se hur mycket jag hinner med innan säsongen börjar. Hoppas få till en liten överraskning innan dess _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Fråga till er som kan dom här äldre fordonen. Jag har ju hört att jag behöver förstärka dämpartornen nu när dom tar all belastning, frågan är hur? Just nu ser ju tornen så här ut:
Jag ser ju att det finns olika varianter, så som BMW E30 och E36 här: Sen har vi från Ford Escort, som ser ut till att vara för insvetsning: Vad skulle ni rekommendera? Tänker i framtiden, när nytt bur ska in i bilen, att även det ska svetsas mer emot tornen och mindre emot hatthyllan Sen, borde jag sömsvetsa tornen, då typ så här? _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Sömsvetsning skadar inte.
Jag kapade av toppen på mitt "torn" så det blev mer i höjd med ÖK hjulhus (något under t.o.m tror jag.) och svetsade in en plan 3mm plåt. Det fick jag backning på hos SFRO som gärna såg att jag la ett skarvband med en 1mm plåt runt tornet som satt dels i 3mm plåten samt längre ner då i tornet. Nu är det länge sen, men jag vill minnas motiveringen var för att jag svetsat 3mm plåten kant i kant med tornet. Vid svetsning påverkas ju hållfastheten invid svetsen och då 3mm plåten var lagd ovanpå en 1 eller om de var 1,5mm plåt kändes risken för sprickor i svetsen längre fram som för stor. Obs! Detta var över 10 år sen! Resonemanget köper jag dock idag, men klart mer erfarenhet i min egna ryggsäck Idag hade jag kanske gjort typ lika dant, men istället kapat tornet högre upp, snittat och bockat in plåten ovanpå plattan för att få det mer hållbart. Kolla med din SFRO besiktningsman annars, även om du inte ska regga genom SFRO igen så brukar dom ha bra tankar och tips _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Googla: porsche 911 shock tower reinforcement
så får du bilder på hur man gör på 911 när man plockar bort stavarna och ersätter med coils _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Dags med ett trådlyft kanske? Har inte hänt mycket, sommaren har gått i arbete och bröllop, och nu ska jag även flytta hem till Norge om två månader Men innan dess ska Kadetten funka, och förhoppningsvis gå minst en trackday
Jag har strulat mycket med att få dit torsendiffen jag köpte inn i våras, mestadels för att jag inte kollade två gånger. Inte för va gamla diffen uttagen så va nya lager slagit på nya diffen och provmonterad. Här är något fel tänkte norrmannen då, för det var hur glappigt som helst! Lite snabb googling bekräftar misstaget, jag behöver ju schims Lång historia kort, jag köpte två olika avdragningsverktyg, inget fungerade som planerat, så lagren på den gamla diffen blev kapad bort och schims sparat. Sen försökte jag samme jobb på nya diffen, ende på samma sätt med försiktig kapning, inte alls nervös På med schims, fick hem nya lager och inn med diffen, tight men det gick! Gjorde några mått för kuggspel och kollade hur kronhjul och pinion låg emot varandra, det såg imponerande bra ut för en amatör Monterade ihop det resterande, fylld med Biltemas finest, och uppstartad för första gång sedan APRIL?! Det va oerhört länga sen... Nuvel, släppte clutchen sakta och lyssnade efter oljud, inget annat änn frieksos, halleluja! Blev nerplock och montage igen av avgassystem i går innan jag tog kväll, sen blir första testet med belastning i morgon _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Bara ett år sen sista update, så här kommer lite.
Bilen har nu varit i Norge sen vintern, men tyvärr uppe i Trondheim, bara 8 timmars resa från där jag bor Så det händer inte mycket, men har nu fixat ny avgas i rostfritt från kollektorn och bakåt. Numera med cat framme där den ska vara, två ljuddämpare och gummiopphängning Nu ska bilen va "klar" för en förstagångsbesiktning i Norge, som måste göras innan jag kan få igång någon dialog om ansökan för lite mods och förbättring när jag oavsett måste i princip restaurera bilen för att den ska gå att regga här. Verkar nu även som jag och frugan ska sälja lägenheten i Trondheim och köpa hus med garage Att få bilen närmare borde ju hjälpa? _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Hösten kom och gick, lägenheten blev sold, och veckans stora nyhet blev att jag köpt garage!!
Okej då, så blev det hus med garage, men skit samma, nu får jag Kadetten 80 sekunder från soffan istället för 8 timmar Flytt i Februari, sen hänta hem bilen och förhoppningsvis börja bygga på riktigt. Nu senast har jag beställd värmepaket till bilen för att ladda inför vintern och målet om minst en sväng på isen, för motivationens skuld. En slik jävel fick det bli: 5,7kW borde vara hyfsat för att holda sikt genom vindrutan, eller hur? Sen har jag nu fått kallelse till andragångs kontroll av Kadetten, nu ska norska SFOOR(gissa vad dom jobbar med) kolla på hur grejerna är gjord och vad som måste förbättras. Sen blir det jul _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C 318IS - The norwegian way | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (6841 totalt) |