Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (29946 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
Med Trumps annonserande att han ställer upp i nästa presidentval och min kärlek till serien Yellowstone så kunde jag inte motstå när denna dök upp på rejsa. Nu gällde det att gå all in.


Schutzstaffel-Bubblan är såld, Screaming eagle har landat!



Z06 vettarna har alltid legat mig lite varmt om hjärtan, även om jag har vissa reservationer för overall byggkvalitet samt inredningen.

Konstruktionsmässigt är denna bil bra, mycket stadigt byggd konstruktion.

Sportbil från början
Breda däck fram o bak
Dubbla a-armar runtom
Stora bromsar
Bra aero
Stor motor med 800+ na potential
Etc etc

Andreas som haft bilen innan har uppgraderat i princip allting, och kört timeattack med den.

Jag kommer att försöka ta hand om bilen och fortsätta utveckla den, förhoppningsvis kan denn bil bli minst lika snabb som en GT3 RS är min förhoppning.









Spec och bilder är snott rakt av från Andreas garagetsida!
https://www.garaget.org/?car=162626






Mål med bilen:

Sub 22 på Mantorp.

Sub 7.00 BTG på ringen.

650 whp ish.


Första uppgraderingen blir en ny kam, sen en lite tightare utväxling tror jag!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13026



Grattis!

Bara 650 hästar? Du brukar tjata om att min behöver minst 700 häst
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4264



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Grattis!

Bara 650 hästar? Du brukar tjata om att min behöver minst 700 häst


WHP

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19836



erikjakan skrev:
Första uppgraderingen blir en ny kam, sen en lite tightare utväxling tror jag!
Att flytta upp momentet så du får lite mer kördynamik behövs verkligen. Att ha mycket moment vid 2000rpm kan ju låta skoj, men när varma slicks inte greppar förrän på 4an så blir det svårkört.
Men med banor med lite högre vmin än de svenska så är problemet inte lika allvarligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Första uppgraderingen blir en ny kam, sen en lite tightare utväxling tror jag!
Att flytta upp momentet så du får lite mer kördynamik behövs verkligen. Att ha mycket moment vid 2000rpm kan ju låta skoj, men när varma slicks inte greppar förrän på 4an så blir det svårkört.
Men med banor med lite högre vmin än de svenska så är problemet inte lika allvarligt.


Ja ska det bli nåt mos lär man ha en arg kam på en sugis, det vet vi ju alla.

Såhär ser utväxlingen ut original:





Nåt sånt här siktar jag på:



MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19836



Varför inte en Samsonas direkt, så slipper du två överväxlar (som iofs kan vara trevligt om du ska köra ner till Ringen)?
https://samsonas.com/gearbox/17/
Lättare än original vill jag ha för mig.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3160



Kul, och lite oväntat Ska bli kul att se hur du upplever den på bana.

Sjukt långa växlar orginal, måste kännas lite märkligt på små svenska banor, blir ju inte många användbara växlar, om det nu är ett problem med den motorn.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 353



Härligt Erik att du skaffat en Corvette. Som du säger det finns mycket att önska med inredningen. Men i övrigt är de välbyggda och enkla.
Lycka till.
Snygg färg också thumbs up

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Ajaj inte bra denna tråden. Har gått o klurat ett tag på o byta ut gubbabilen mot en z06a. De verkar redan original va ganska trevliga på bana vad ja kunnat läsa mig till iaf? Är inredningen så illa som den verkar? Har inte haft möjlighet o åka och klämma på en ännu men på bild så ser ju inte inredningen allt för upphetsande ut.

Ska bli intressant o följa tråden iaf! thumbs up

_________________
Emil Jönsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare

Ska bli skitkul o höra om hur den är i ditt tycke när du kommer ut på banorna thumbs up Har fått åka med en på Mantorp, härlig sång thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4264



Förstår att du är inne på att byta utväxling, du får inga negativa effekter på körbarheten iom att du har den där 6:an med 0,5 i utväxling ( den hade jag gärna haft som en ren landsvägsväxel ).
Kardanhastigheten ökar men i ditt fall är det väl inget problem.

Kul val av bil thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 629



Riktigt cool!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17614



Det låter som en trevlig bil, men är man van Porsche och BMW får man nog köra aktivt så man inte hinner titta på detaljkvaliteten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Det låter som en trevlig bil, men är man van Porsche och BMW får man nog köra aktivt så man inte hinner titta på detaljkvaliteten.


Jag brukar inte studera inredningen så mycket i 270 över Schwedenkreuz 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Varför inte en Samsonas direkt, så slipper du två överväxlar (som iofs kan vara trevligt om du ska köra ner till Ringen)?
https://samsonas.com/gearbox/17/
Lättare än original vill jag ha för mig.


Det där vore fett, men vet inte om jag är ett fan av serviceintervallerna på seklådor 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul, och lite oväntat Ska bli kul att se hur du upplever den på bana.

Sjukt långa växlar orginal, måste kännas lite märkligt på små svenska banor, blir ju inte många användbara växlar, om det nu är ett problem med den motorn.


Det lilla jag testat hittills var mycket lovande.

Ja dem är för långa, och svenska banor är för små 😁

Motorn kommer bli mycket smalare i registret när jag är klar så en alternativ utväxling behövs definitivt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
HasseStålben skrev:
Härligt Erik att du skaffat en Corvette. Som du säger det finns mycket att önska med inredningen. Men i övrigt är de välbyggda och enkla.
Lycka till.
Snygg färg också thumbs up


Tackar tackar!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7876


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Ajaj inte bra denna tråden. Har gått o klurat ett tag på o byta ut gubbabilen mot en z06a. De verkar redan original va ganska trevliga på bana vad ja kunnat läsa mig till iaf? Är inredningen så illa som den verkar? Har inte haft möjlighet o åka och klämma på en ännu men på bild så ser ju inte inredningen allt för upphetsande ut.

Ska bli intressant o följa tråden iaf! thumbs up


Det är dem säkert, även om jag alltid vill byta allt..

Den är värre skulle jag säga, men man vänjer sig 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2749

Namndispens
Namndispens

Wow! Bevakas!

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (29946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande