Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Pontiac Fiero 1986 - min första bil | 1, 2, 3 >> 57 besök idag (6812 totalt) |
När jag bodde i USA 94/95 så köpte jag min första egna bil. Jag tog hem den som flyttgods vintern 95/96, men sålde den efter ett par år. Nu har jag köpt tillbaka den!
Jag har (just nu) inga banracingambitioner med denna, så jag skapar en projektråd här som en egen dagbok. Eftersom jag åkte runt lite i USA med den så vore det kul att köra Street Week i den här hemma. Första målet är att få den genom besiktningen. Den har stått länge, så en hel del behöver ses över. Motorfästen har sett bättre ut. Listen vid fönstret på förardörren har vittrat sönder. Ny finns Den behöver få "normala" batteri-polskor. El-lösningen för varselljusen behöver verifieras inför besiktningen. Den behöver nytt lås till förardörren. Huven fram verkar inte låsa när man stänger den - vajern behöver nog ses över. Huven bak går enligt förra ägaren enbart att öppna elektroniskt. Behöver se över låscylinder till den också. Handbromsvajern behöver nog ett oljebad. Den var småkrockad fram redan när jag köpte den. Både fram och bakkofångare behöver få sina fästen riktade/justerade. Första aktiviteten nästa vecka blir att få av den av trailern och ge den en mysig plats i garaget. ...sen har den liknande spårvidd som Tesla Model 3, Golf 1.8t. Och så finns det LS-swap-kit till dom... _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Kul projekt! Jag antar att du redan har koll på bilen i stort, men har du följt Ronald Fingers renovering av en Fiero på Youtube? Han halkar ju på vissa bananskal innan han blir färdig, så det kanske är värt att skumma igenom för att se var kvaliteten på eftermarknadsdelar eller renoveringskit är ... lite väl GM-mässig, eller hur man ska kalla det.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Skummade igenom den för något år sedan. Som tur är så är mitt utgångsmaterial något bättre, men jag ska definitivt titta igenom den igen. Tack för tipset! _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Alltså,, åka streetweek?
Ja, det är väl inte förbjudet. Men det var väl aldrig meningen det skulle vara en picknickutflykt med en orörd bil? Det skulle vara en utmaning för de TUFFA gatbilarna som påstår de har en pålitlig hårt trimmad gatbil.
_________________ Patrick Wetterskog |
||||
Är detta en GT 2.8?
Jag bodde också i US 95/96 och var liksom du och provkörde en Fiero. Var dock besviken på den miserabla kvaliteten. Men en snygg amerikansk bildesign är det. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Det gick bra att köra helt original 2018 och 2019, i Ferrarin. Tror den skulle se bra ut i 17" också, och då håller jag mig kvar i pro touring. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
2.5 SE Ja, jag gillar linjerna på bilen mer nu än när jag ägde den första gången. Då var jag mest besviken på att jag inte hade råd med den nyare karossen, med "långa bakrutor". _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Blir kul att följa dina nygamla äventyr med denna "boyracer". Jag skulle inte bli förvånad om en Opel/Saab V6 passar rätt bra i GM-motorrummet. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Nä,, det gick inte bra, visste bara inte var jag skulle hävaur mig mina tankar då, nu såg jag chansen _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Attans okunnig är jag på Pontiac Fiero, jag trodde att den var framhjulsdriven med tanke på det oerhörda överhänget framtill...... Wikipedia upplyste mig
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pontia Men den behöver tydligen en motorutveckling _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
En Pontiac Mera vore något. På håll, alltså.
https://classicmotorsports.com/news/ _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
_________________ Calle Olsson |
||||
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Första aktiviteten blir att bygga någon sorts batterilåda (och sanera batterisyra). Den gamla verkar ha försvunnit.
Batteriet som satt i har glidit någon centimeter i sidled och lutat sig mot ett remhjul. Samtidigt så blir det att byta till vanliga batteri-pol-skor och inte dom där konstiga plattorna med skruv i mitten. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Äntligen fick jag lite tid över för att byta batteripolskor och batteri.
Plusskabeln ner till startmotorn var dock för kort - och startmotorn sitter riktigt illa till, så det blir att lyfta ur (ner) motorn för att komma åt. Ett par motorfästen måste ändå bytas, så det är väl lika bra. Det ser hyggligt enkelt ut (sparar den här länken här tills när det är dags - https://www.youtube.com/watch?v=ezeP ...måste bara skaffa en tvåpelarlyft först. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Åh!! Om man kunnat hitta en sådan med cosworthtoppen... ...så hade jag fortfarande suttit med en usel växellåda. :/ Något som lockar lite vore en folkamotor med dsg-låda. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
2.0TFSI motor? Vore spännande _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Andra projekttrådar Pontiac Fiero 1986 - min första bil | 1, 2, 3 >> 57 besök idag (6812 totalt) |