Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garage Patrick(Kadett4wd) | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 231 besök senaste veckan (29358 totalt) |
På lite efterfrågan så kan jag kasta upp lite bilder här. Men det blir väl inte nån regelrätt projekttråd, kanske att jag svarar på frågor och tar nån bild på det folk frågar om. Jag har hållit på med detta i 40 år av och till, men senaste 5-8åren har det eskalerat till en mer seriös nivå. Det har blivit några snöskotrar mm mm genom tiderna. För att komma längre byggde jag även en dyno. Jag har en Gammal TZR250 motor som jag försökt trimma så stakarna ska komma ut, men hittils har det gått bra. Kortfattat: Jag har portat själv. Jag har byggt piporna själv Jag designat motorbygget själv, men med ett öga på GP racingens vassate maskiner(Aprilia och Honda) Sen grejar jag lite med min C63 AMG 2011 som har lite updates, kastar upp några bilder på den också, kanske nån är nyfiken. Samt det råkar vara nån bild med på en kompis piaggio twin dragracer som jag byggt åt honom. Bilder nedan, huller om buller och i ICKE kronologisk ordning, och quota inte hela inlägget om ni har en fråga. Quota bara just den bilden så jag får lite ordning i skallen själv *S* En liten bildkavalkad: Klicka för större bilder! [/img] _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Setup på Yamahan:
Portade cylindrar Omdesignade topplock 40mm förgasare med egentillverkade insug. V-force 4 redventiler, med poliniblad(0.4mm) då oem v-forcebladen inte tål alkohol. Egendesignade och byggda pipor i rostfritt. Smidda YZ125 kolvar från YZ 125-89 Portade vevhus. Cylindrarna är från en nyare maskin så jag tillverkade en adapterplatta. Ignitech total loss tändsystem, programmerbart med 3d kurva. Setup på AMG'n Headers (MBH) Eget rostfritt avgassystem efter egna idéer, med 100cell kattar. Portat insug. K&N filter. 82mm spjällhus med egensvarvade trattar. Bromsad uppskattade 579hk motorhk av tidigare ägare, men han hade sämre headers och std avgas, samt oem 74mm spjällhus och oportat insug. Nu säger morosostickan 589hk, men ta det med en STOR NYPA SALT!!!!! 0-100km/h medelvärde på 5 körningar blev 3.86s, (telefonapp som mätte) En massa stereo uppgraderat. Bilstein B12(tror jag) med Eiback 20mm sänksats. TSW lätta fälgar med conti sportcontact 6 gummi. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Kör så fort man vågar =) Den gör en liten bit över 200km/h iaf, men är då drevad för 201m dragrace. Så skulle den drevas om kanske den gör 230 eller nåt utan kåpa. Jag törs då inte iaf =) _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Jag har en youtubekanal här: https://www.youtube.com/channel/UClY Jag vill väl inte skriva massa ursäkter, men varenda jäkla gång det ska rejsas, så verkar jag packa med mig murphy. PB i 60ft hittils är iaf 1.68s med en tändplatta som råkat vrida sig. Den bör klara runt 1.5s den där ggn då allt lirar, men.... ja ni vet *S* _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Tack, dragracing är okänd mark för mig. Min bakgrund är RD350YPVS sent 80-tal. Körde med Ebos steg 3, Jollymoto etc. varvade 14 000 till slut. Det var kul men gick åt en del gips.. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Min varvar faktiskt inte så farligt, men det är medvetet för att förlänga intervall innan det behövs bytas vevparti. Tidigare gav den peak effekten runt 11200rpm. Nu efter jag portat lite mer samt belagt om cylindrarna så är peaken i samma region, men nu sträcker den ut över 12500rpm och bara tappar nån ynka hk istället för som i somras då stöp den snabbt efter peaken. Det är hundratals med simulationer i pipprogrammet(MotaX) innan jag fick till det jag ville ha. Har säkert spenderat 20 timmar på det där _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Född i tvåtaktsdimma mer eller mindre, så har alltid gillat dom och haft dom runt en. Har inte riktigt möjlighet att hålla på med nån trimning, så det är kul att följa andras galenskaper. Mina 2 taktare är redan för snabba för min förartalang i skogen:) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jag håller som sagt på med lättning av hojen.
Och då ramen är en gammal TZ250 ram från Spondon racing i UK så finns det inte många gram kvar där att lätta, den väger 4.5kg som den är nu. Jag har byggt ny sving i alu. Bytt hjul till lättare. Styre i kolfiber, här ballade det ur.. Axlarna i Titan med tillhörande titan muttrar. Kicken och drivningen till denna rationaliserades bort, den är lättstartad med skruvdragare. Håller precis på att ska börja gjuta av kåpan i kolfiber Och har beställt mer muttrar likt bilden nedan(dessa är till axlarna) i titan Har även beställt ett stångmatrial titan att göra lite nya pinnbult av. Jag har hittils nått 12kg, och nu får jag ta i för kung och fosterland för att nå mitt mål på 15kg. Det är dyrt att lätta sägs det, så det är väl lika bra att låta det bli dyrt då Ps,, det är FORTFARANDE billigare än att trimma en bil, beställde precis en Quaife diff till mercan. Men,, ett exempel: EN kolv till yamman =1100kr Och per viktenhet är det ju flera ggr dyrare än en fin smidd kolv till en bil. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Ja hojåka är betylidgt billigare på alla vis, tills man hamnar i däckstraven för då gör det lite ont har nått utopiprojekt o ge mig på o trimma min Monster 696a framöver , mest för o förnedra literhojjar på bana _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||
Roligt med tvåtaktstrimning Har du vägt vad hela hojen väger? Jag kör trial och moderna trialhojar är nere på 65-70 kg, men då har de hjulaxlar, avgasrör i titan, gaffelben i aluminium mm som original.
_________________ Rikard Lundberg |
||||||
Hehe,, en Ducati brukar ju ha bra potensial att bli snabba runt runt =) _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Jag siktar på 75kg, den rackarn vägde ganska precis 90kg innan jag började lätta. Motorn är ju ett bojsänke, men nåt man måste släpa på liksom =) Men jag uppdaterar den med lite lättare bultar, kanske får jag väck 2kg totalt med att jag tog väck kicken och annulerade dreven och axeln för den. Mesta förtjänsten har varit hjulen hittils, där har jag kunnat räkna flera kilon per hjul. Svingen blev 3kg lättare. Kåpan/tanken siktar jag på ska plocka ett par också, den är TUNG nu, eftersom jag nyttjade 'pluggen' som kåpa i somras, spacklet är över 10mm tjockt på sina ställen. funderar på att svarva nya gaffelben(de nedre) i Alu, 7075-t6 Det har gått så långt att jag i helgen sökte en annan vätska att ha i kylaren, Suzuki hade ju oljekyld motor där på 90 talet, kanske kan jag också? Jag kör ju på etanol så värmen är inte ett problem. Jag skulle ju tjäna ca 200gram på att köra palmolja i kylaren istället.(skrev ju att det ballade ur) Sen har jag plockat över 10kg på mig själv nu också(få se om den trenden lyckas hålla sig) _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Kul med nörderier.
Dela gärna med dig om inköpsställen och mellan tummen och pekfingret priser. Tankegångar till varför du väljer som du gör. Palmoljan vad har den för värmeöverföringskapacitet jfr vatten? Ser framemot uppdateringar. PS Döda fiskar följer strömmen DS _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
Jag vet inte hur pass det för över värme, vatten är bättre helt klart. Men jag har bekymmer med att få upp värmen i maskin nu, så det kan vara värt ett test. Palmolja har ju en bit lägre densitet än vatten Tankegångar, ja, vad ska man göra då allt är lätt redan och man inte har så mycket kvar att nå målet. Då blir det idogt surfande på Ebay och Aliexpress efter fräna matrial. Styret exempelvis är ju ett cliponstyre som hade alurör, det var ju lätt att byta mot kolfiberrör. Jag provade först med 1mm godstjocklek, det höll,, ett tag. De blev sönderklämda av fästet, så nu har jag 2mm gods och inte upplevt några problem alls. Skruvar och bultar samt muttrar är ju nu den stora kostnaden, men med letande hittar man snart en guldgruva på ebay eller aliexpress. En del är galna och vill ha 70-80kr för en m8 mutter. Jag har kommit ned till runt 20kr st. Rabattkuponger hjälper till. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Ja det brukar gå skapligt. Finns oxo en fabläss för o lätta saker i Ducatiklubben, mycket coolfiber och titanbultar Min riktiga sporthoj har faktiskt fått titanbultar till bromsok och kolfiberskärm till i år , så nu blrjas det med den oxo. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||
Andra projekttrådar Garage Patrick(Kadett4wd) | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 231 besök senaste veckan (29358 totalt) |