Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Daniel's Garage på Youtube, Bilar, träffar, svarv, blandat! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 32 besök senaste veckan (12565 totalt) |
Tackar !
Inte något speciellt planerat, en styrled ska bytas på 528an, och ABS givarna bak på 635an. Kanske jag tittar på att göra en modifiering på bakvagnen på 635an, för att minska Cambervinkeln. När jag bytte bakdäck upplevde jag bilen som väldigt spårkänslig fast bara bak, en underlig känsla. (blev bättre efter ca. 100 mil) Jag tror detta beror på överdriven negativ camber, ca. 20mm mätt på fälgkanten, vad det nu blir i grader. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Del 5 av Frankensvarven.
Jag fixar den glidlagrade spindelaxeln, en balansgång ! Tillräckligt spel för oljefilmen, inte för mycket glapp för att tappa precision. Högt varvtal bygger värme vid tajt spel, och kan orsaka att axeln växer, och bryter oljefilmen. Avsnittet blev lite längre än vanligt, men jag tyckte allt hängde ihop och ville inte dela upp innehållet. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Nytt avsnitt, en liten videoserie jag spelade in våren 2022.
Men som inte har redigerats förrns nu. Rostlagning av dörren på 635an, hela arbetet från rosthål till lack. Del 1 plåtarbetet. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Lite otydligt på bilden men detta kommer att bli ett fäste till Eletriska matnings motorn på svarven.
Friforms direkt 3D modellering i stål, snabb och effektiv metod för prototyp framtagning. Nu har allt blivit målat och "klart" En Teaser på hur helheten ser ut ? Nä tror inte det _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Ja, man når ju ett 80% resultat med 3% insats.
CNC Billetfräst alu är ju 100% 100% enligt mina kalkyler _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Håller på med en liten rockad på mina stötdämpare.
Nya på 635an, och 635ans på 528an. Ni som fattar, fattar Synd bara att inte man har en kraftigare svarv _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
|
||
Ja, nog har jag sett någon mäta ventilfjädrar i pelarborr, men det räknas nog inte.
Grymt smidigt att kunna köra elektriska ledskruven sakta, och läsa av mått och kraft. "tyvärr" är ju båda bilarnas fjädrar progressiva på olika sätt. Med kraftigare prylar skulle man ju klämt 150mm för att bottna de täta fjädervarven. Det är väl då man får den i pannan _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Jag brukar använda pelarborren med våg under, funkar perfekt för att mäta fjädrar, med en schysst mm skala. Har nog inte mätt styva bilfjädrar, men allt från crossfjädrar till oljepumpsfjädrar. För mig som inte har en fet svarv ståendes:) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Efter många försök så är sista? videon klar med Frankensvarven.
Elskåpet och elschemat är videons ämne, och så lite bloopers, det är inte alltid så enkelt ens att prata... _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Ingenjören i mig börjar genast fundera på om vågen verkligen visar rätt när den inte ligger vågrätt (haha!) och hur mycket mätfel man får pga att den mekaniska vågen komprimeras... Men det lär vara sjuhelvetes mycket bättre än att inte mäta. Lastcell i en press är ju grymt smidigt annars, men det är ett annat verktyg. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag kan då nämna att jag varken tog hänsyn till tareringen av vågskålen, vid liggande mätning. Eller för den delen kompenserade för det mått som vågen komprimerades under ökad last. Men kan ju nämna varför jag ens gjorde detta. Jag hade inte helt koll på vilka fjädrar som var hårdast, 528ans eller 635ans. (vill ha de hårdaste på 635an) Jämför man fjädrarna så har dom olika tråddiameter och även olika antal varv. Detta tar dock ut vartannat ganska mycket. Tyvärr är min lilla svarv lite för liten (vågen med) man skulle som jag skrev innan behövt 300 kg minst. Båda fjädrarna är nämligen progressiva, 528ans tätare spunna i en ände, och 635an i båda ändar. Så det är inte helt lätt att räkna på det heller. Med det sagt, mätvärdena vart inom ca. 5% från vad det matematiskt skulle bli _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Tack Janne !
Jag toer ni fattar vad denna videon handlar om Och bli inte rädda, jag använder lite snören också, men inte så mycket _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Hittade denna gamla bilden från 2010.
Som ni ser har en hel del features kommit efter hand. Här är det version 1, inget hjul, och ingen platta att sätta indikator klockan på. Fick frågan på Youtube, "kan man mäta sig fram om man vet att båda hjulen inte står rätt?" Erik om du läser här, av någon anledning så kan jag inte svara på din kommentar, den bara försvinner, på något mystiskt vis. Ja, om hela framvagnen vart isär, gör jag följande: 1. vrider på ratten med bilen upphissad, och kollar så att ändlägena stämmer. alltså att ingen flyttat ratten från mitten av rörelse området. 2. spänner snören och ställer in allt "helt rakt" så gott det går, fast utan att mäta, bara med ögonmått. 3. kör en runda med bilen, för att få en känsla var ratten hamnade. 4. nu blir det klurigt Mäter toe, har man då 5mm toe in, och ska ha 2mm. Får man gissa lite vilket hjul man ska vrida ut mest, för att ratten ska hamna rakt. Ibland går det åt några försök, beroende på hur känslig man är på vart ratten står. Hur noga man är med snörena, eller om någon skruvat dit bakaxlen snett på bladfjädrar _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
La upp denna på Säverturbo häromdagen, när premiär turen hölls.
Men insåg idag att det är ju en riktig Rejsa bild, med fotoplats vid Kyrka. Bytet från B6 till B8 stötdämpare bak verkar inte påverka så mycket. Bilstein B8 dämparen är nog helt och fullt samma som B6 bortsett att den är något ca. 15mm kortare. Nu hade dessa nya B8 fler höjdjusterings lägen än mina gamla B6, men det beror nog på att B6 dämparen är äldre. Med bilen satt till något högre höjd, och med en liten camber justering har jag nu minskat cambern ca. 1° bak. Vilket känns bra, bilen verkar inte spåra så mycket i bakänden och känns allmänt lugnare att köra. (Detta fenomen "dök upp" när jag monterade nya däck bak förra året) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Bilder o videos Daniel's Garage på Youtube, Bilar, träffar, svarv, blandat! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 32 besök senaste veckan (12565 totalt) |