Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 18 besök idag (25366 totalt) |
Efter 7 års frånvaro från både Sveriges banor och rejsa är det förhoppningsvis dags att ta upp denna härliga hobby igen.
Kört BMW i 15 år tidigare men inpulsköpte mer eller mindre denna 944 som det är lite av ett projekt. Karl som jag köpte bilen av har ägt den sen 2006, det finns egen tråd om det livet, och den har blivit stående sen 2016 ungefär. Aldrig ägt, kört eller ens suttit i en 944 men hört mycket gott och det skall nog bli bra men som alltid när man ger sig in i nåt nytt är det massor att lära. Abitionen var att snabbt slutföra det som återstår men de sista dygnen har bjudit på lite motstånd mot den planen och jag har nu börjat riva ner bilen litegrann för att fixa lite prylar jag inte kan blunda för och då tänker jag försöka fräscha upp lite när tillfälle ges. Någon utställningsbil är det inte och kommer aldrig att bli. Bilen är ju 33 år gammal och härligt patinerad vilket inte stör mig och den är lyckligtvis väldigt befriad från rost. Tanken är att behålla skalet i patinerat skick men se till att allt därunder är genomgånget och friskt för att förhoppningsvis få till en både rolig, hyfsat snabb och driftsäker bil. Målet med denna tråd är att försöka dokumentera lite så att jag själv har koll, förhoppningsvis bjuda på lite tips och trix om jag kan det men mest av allt är den nog ett rop på hjälp. 😅 Spec Kaross Helt original förutom en liten glasfibersplitter fram samt rensad på det mesta av inredning och en bur som skall byggas färdigt och både klara vanlig besiktning samt vagnbok. Mirco RTS-stol, snap-off rattnav och sexpunktsbälte finns och skall monteras. Motor Helt original med mycket nytt och bytt; Kamrem, vattenpump, packboxar, vevlager, packningar mm. Drivlina Helt original, tanken är att gå igenom lådan samtidigt som en Gripper lamelldiff monteras. Diffen är beställd och på väg, 40/65 rampvinklar och 60Nm förspänning. Chassie Gummibussningar bytta till ledlager i fram- och bakvagn. Casterblock med ledlager fram. Bakvagnen ombyggd med bortplockade torsionsstavar och modifierade bärarmar för enkelt justerbar toe med bilen på backen. Original kränghämmare med justerbara uniball droplinks. KW Clubsport-kit med topplagringar, ställbara dämpare och hårdare fjädrar än vad som medföljer kitet, 120N/mm fram och 160N/mm bak. Bromsar Porsche 993 Turbo ok fram med 318x30mm PFC flytande skivor med Alubells och PFC08-belägg och kylning. 944 Turbo bakbromsar 299x28mm med PFC08-belägg. Stålomspunna bromsslangar. En Boxster ABS-enhet inköpt och skall monteras. Fälg & Däck Original 8x16 runt om med 245/45-16 Kumho V70A. Finns två omgångar 17" Cup2-fälgar också, om nån har fler original bakfälgar 9X17 så kan det vara intressant. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Roligt att den kommer ut igen, förr i tiden när det gick att ordna större transaxelporscheträffar så sågs vi några gånger. Hur mycket är kvar för att få den i bandugligt skick? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Egentligen är det inte så mycket kvar, börjar få lite koll på vad som behöver göras och än så länge tillkommer mer än jag lyckas checka av. Bakvagnen är nu nerriven och då är det kanske lika bra att ta ner och gå igenom lådan också när den är tillgänglig osv.. Karl har gjort en massa jobb på bilen och det sitter mycket nya delar men lite "bruksmek" har tillkommit, byta en del slangar, rostiga bränslerör mm. Sannolikt är det för mycket för att jag skall komma ut i år på bana men skall iaf försöka få ihop bilen och regbesiktiga in buren innan vinteravställning. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Kul med en S2:a
Har den länklager i de främre bärarmarna? om inte så hade jag satt det högt på listan, tror inte jag vet någon enskild del som gjorde så stor skillnad på min gamla S2:a. Bra med plats i hjulhusen, går lätt in 9*17 fram med 255/40 däck, bak körde jag 10*18 med 265/35. Originalbromsarna räcker bra, kylning och bra belägg så klarar du dig länge. Jag hade kvar all ljuddämpning och AC och tyckte att bilen hade riktigt bra långfärdskomfort, kompisen hade en rensad 944 turbo och den var vidrig komfortmässigt.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Kul att bilen byggs vidare på och kommer ut.
När den står klar är du välkommen i gemenskapen och komma och köra med oss i PCSR: http://www.porschesportscup.se Vi kör både öppen tidsträning/trackday samt tävling om man är sugen på det. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Ja, det skall det vara om jag minns rätt, bilen är ganska väl preppad med delar och moddad lite varstans, skall försöka lista upp specen när jag blir lite mer klok på det. 😜 Även bromsarna är uppgraderade fram och jag har en Boxster ABS-enhet liggande på arbetsbänken att uppgradera med så bromsa lär den förhoppningsvis göra. 😀 Komforten kommer vara noll prio i denna bil, all inredning och ljudisolering är redan borta och det kommer sitta ledlager överallt i fram och bakvagn inom kort, alla delar är monterade redan eller ligger och väntar. Glassätarbil har jag redan, detta skall bli en ren banleksak och tävlingsbil på sikt.😁 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Ja, vi får väl hoppas jag får ihop det. Just nu är jag sjukt motiverad och vuxendampen hjälper till, får hoppas det håller i sig tills den är körbar iaf Målet är att komma igång och köra, gärna med PCSR men även andra bandagar och kvällskörningar. Ser varvtiderna ut att kunna funka så är inte 8A omöjligt 2025, bilen byggs eller förbereds iaf för att kunna göra detta samtidigt som den är och skall förbli gatreggad. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Kul den kommer ut på banorna igen.
Har allt tjatat lite på Karl med jämna mellanrum men utan resultat. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Ja, får hoppas det, just nu ser det ut att vara en del jobb kvar innan vi är där. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Började med montera sidorutor bak så att bilen blev tät och tvätta av den så gott det gick både på utsida och undersida och gjorde nån sorts allmän inspektion. Väldigt befriad från rost, finns lite nere i nån skärmkant som kommer fixas till men ingenting undertill eller inuti och inte på den nivå att det behöver svetsas eller så.
Insåg att bränslerören var kass i höjd med torsionsröret så de behöver bytas och enda sättet att komma åt dem ordentligt är att plocka ner bakvagnen.. Om den ändå är nere är det lika bra att göra lite rent, måla lite och få ytbehandlat skruv, mutter och de specialtillverkade delarna samt lägga lite färg och tunn och tålig body i hjulhusen efter att ha putsat bort den minimala rost som finns, byta drivaxeldamaskerna och lite annat småplock. Målet är inte utställningsskick men det skall vara rent och någorlunda fräscht. Ett annat viktigt mål är driftsäkerhet, så alla delar som känns tveksamma byts ut eller gås igenom på ett eller annat sätt. Funderar på bränslerören, original är stål och svindyra att köpa nya, sådär 7-8000 för två rör.. Ett alt är själv bocka alurör, lite pyssligt men skall nog gå att lösa, ett annat PFTE-slang hela vägen. Tacksam för input, har noll koll här. Lite bilder.. Nedrivet, nästa steg är att plocka lådan. Bilen ser verkligen förjävlig ut inuti så det får ni inte se, men med lite kem så verkar det iaf gå att få det att se OK ut. Morgondagens projekt att tvätta ner och lägga lite färg på de delar av bakvagnen som är stål. Alun får vara som den är, åren har gett den en bra naturligt skyddande yta som jag tänker låta vara, bara det är rent. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Jag ersatte en bit bränslerör där bak. Tog med den befintliga biten till en rör/slangfirma som bockade en kopia. Sen skarvade jag med sånna vanliga kopplingar för atålrör. Är ju tätt än idag 15 år senare. Vissa har jag sett skarvar på vanlig gummislang, vet inte hur bra det blir.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Mmm, bränslerören börjar bli dags att ta tag i nu. Orkade inte rulla under och skita ner mig i mitt lilla villagarage idag så det blev lite finmek, byta damasker och packa lite nytt fett i drivknutarna som var torrspruckna. Driftsäkerhet är som sagt prio.
Även växellådan är nu nere och väntar bara på lamelldiffen från Gripper som blivit lite försenad, så fort den dyker upp lämnas lådan på översyn och diffmontering. Hittade även dessa aluprylarna i lådorna som följde med bilen, nån som vet vad de är till? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Kul med ny aktiv ägare till Karls gamla bil. Jag känner väl igen den från tiden jag ofta hängde på 944Sverige. Sitter mycket bra delar i den.
Du har verkligen tagit tag i meckandet direkt. Kommer att bli bra det där. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Tack Daniel, jag har fortfarande semester så just nu finns det tid och det är bara att köra på, hoppas få ihop den så att jag iaf hinner provköra innan vintern. Målet är sen att vara aktiv på banan och inte i garaget.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 18 besök idag (25366 totalt) |