Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 Z51 2005 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9957 totalt) |
Halloj.
Jo, fast jag har ingen plåtvals så först knölar jag till den runt ett rör så den är typ rund. Sen svetsa ihop. Efter svets så har jag svarvat till ett klämverktyg som jag sätter i skruvstädet och sen klämmer jag den rund. syns på en av bilderna. Funkar riktigt bra. Fast jag kunde beställt ett färdigt perforeratrör hos Ferrita. Dom är inte så dyra. Jag råkade ha en perforeradplåt liggandes, å då blev det så här. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Pill Såg fotot o undrade _________________ Magnus Thomé |
||
Nu är båda ljuddämpare klara. Väntar på lite uppehåll i vädret så jag kan lägga mig under bilen å få fast dom.
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Ja det är sjukt mjuka bussningar original i dem, när jag körde min på bromsrulle första gången så trodde vi något lossnat. Blev ett par cm toe när pedalen fälldes ner. Byggde om till ledlager och delrinbussning i original bärarmar, blev en helt annan bil att köra. Är ju en tävlingsbil så ingen hänsyn till komfort Finns ju hårdare bussningar för gatåka. |
||
Intressant att ni också upplevde det fenomenet.
Det lutar att jag gör egna bussningar till fram och bakvagn och toe stag bak. Har inte hittat något som är prisvärt. Visst Pfadt har ussningar men på tok för dyra. Har en idee att det kanske går att använda ett par kulleder från BMW som är tätade och väldigt vettigt prissatta. Sen har jag ett lager av ledlager från tiden jag åkte Porsche 944 som ligger å skräpar. Får kalla det återbruk.det är ju modernt i dessa tider. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Precis hemkommen från provkörning med nya ljuddämpare. Funkar rätt så bra men en liten resonans finns kvar men klart mycket bättre. Lite tystare blev det både i kupén och utanför.
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Nya delar har införskaffats. Bussningar Bussningar till framvagnen kom idag, väntar på bakvagnens.
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Nytt projekt
Fick ju inte plats i sparco stolen jag köpte. Så varför inte bygga om en stol. Bredd ändras. Lutningen på ryggen ändras Huvudstödets höjd justeras upp Vinkeln ändras Bälteshålen flyttas upp. Helt enkelt blir det en frankenstein stol. För inpassning har jag popnitat ihop den för att kunna justera innan plastning. Isärkapad. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Vintern har varit lång.
Bussningar och kulleder fram och bak är bytt. Likaså bromsskivor och belägg. Nytt batteri fick införskaffas dagen till ära, gamla hade sulfaterat. Nu är jag hos Daniel på Bandhagens däck och fixar en hjulinställning. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Tackar.
Jag har alltid tyckt att det är roligare att bygga grejor bara för att se om man kan och hur bra (eller dåligt) det blir. Sen tröttnar jag oftast när jag är 99% klar. C6 är väldigt trevlig, och nu blev den ännu trevligare med nya bussningar. Möjligt att jag skulle valt Delrin istället för PolyUretan i bussningarna. Får ta det som nästa grej. Mekade ihop ett par fasta camber/caster brickor istället för excenter skruvar. Blev väl både bra och dåligt. Gjorde alla likadana med 4mm offset. Visade sig när Daniel mätte in att camber och caster blev lite olika mellan höger och vänster sida. Så här får jag nog göra ett omtag. Med några extra brickor med lite olika offset. Nu är det rätt så liten skillnad så jag tror inte det påverkar. Har kört två varv på en krokig väg ett par kilometer söder om mig och nu känns bilen väldigt snäll och mycket mindre orolig än vad den var med de gamla gummibussningarna. Imorgon blir det Påkörningen med ÖSK nere i Linköping. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Trotsade regnet och tog mig ner till Svista och LMS trackday.
Körde tyvärr bara ett pass. Sen startade bilen inte. Har haft lite fnul att starta bilen. Det har hållit på ett tag men har alltid fått igång den. Men förra veckan när jag tog mig ner till ÖSK körningen så ville den helt plötsligt inte starta. Har satt I nya batterier där det går men det har inte hjälpt. Har haft isär säkrings lådan och gjort rent alla kontakter. Relä och säkringar bytta till nya. Nu ska jag kolla alla jordpunkter och ta isär resterande kontakter och säkringslådor. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Här kommer bilder från Mantorp tagna av Robert. Kolla eftersnacks tråden från Mantorp. Jättefina bilder. Supertrevligt och mycke körtid.
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette C6 Z51 2005 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9957 totalt) |