Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 120 besök senaste veckan (11535 totalt) |
Hej,
Mångårig medlem och läsare av forumet, inte lika flitig som skribent. Har under senaste 15 åren haft en hög med gamla bilar, från A-Ford 1930 till div. Opel, BMW och Ford från 70/80-talet men har nu landat i en Cortina -65 som köptes näst sista dagen 2023. Bild från säljaren. Ska enligt uppgift bara ha gått sisådär 5600 mil och skicket på inredningen talar för detta, samt det faktum att den är osvetsad och verkar ha större delen av originallacken kvar. Misstänker att framskärmarna ev. är omlackerade Lite fler bilder. Planen ser ut som följande: *Rensa bort onödiga saker som tigermattor, varselljus och dragkrok. *Byta till knubbigare fälgar/däck, typ Lotus Cortina. *Lagom sänkning och uppstyvning av chassi. *Lite mer effekt än vad original 1200 levererar. Funderar i första hand på en 1500 pre X-flow (fått tips om en till salu från en annan forummedlem) med lite trimbitar men ibland lockar det med en Zetec med insprutning, lämpligt att allt finns färdigt för en sådan konvertering utan att behöva kapa nåt i karossen. Uppdateringar kommer vart efter _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Vilket fint exempar!
Gött att inte behöva börja med en massa rostlagning och annat grisjobb, bara att hoppa rakt in i det roliga. Jag byggde och körde en Cortina GT i Historic racing i början av 2000-talet, väldigt underhållande bil på bana, det enda jag saknade var en diffbroms ( Homologeringen tillät inte det ), i övrigt var det hur roligt som helst _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Ja den är väldigt fin i karossen och det var huvudorsaken till att jag köpte den.
Då kan man precis som du säger gå rakt på det roliga med väghållning, bromsar och drivlina. Kommer inte bli någon banräser men den ska vara rolig på kurviga småvägar och glassturer. Hade en Escort Mk1 före den här med lite roliga bitar men karossen lämnade lite att önska för en som är lite petig så den fick gå vidare _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Jag byggde en pre-crossflow till min bil, borrad till 1550cc, smidda kolvar, planad topp och block, komp 11,5-1, Kentcam, dubbla Weber 40.
Homlogeringen styrde det mesta så det var mycket standardgrejor i motor, växellåda ( 2000E ), bromsar och hjulupphängning, en bra sak var den homologerade vikten, den kom jag aldrig ner till, min vägde 790 kg till slut. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kul med Cortina, denna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Gula varselljus är inget som faller mig i smaken...
...Så dom plockades bort tillsammans med tillhörande kablage. Slutresultatet är en förbättring även om storleken på dom nya vagnsbultarna inte stämmer överens med dom yttre som är original. Med det klart riktades uppmärksamheten mot bilens andra ände och dragkroken. Efter ett tag var även den borta. Ser rejsigt ut utan stötfångare men den ska tillbaka så småningom. Den skarpsynte noterar att även stänkskydden numer är bortplockade. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Vad kul! Jag har faktiskt ägt en 65'a. Fick den, körbar men i behov av omvårdnad. Tyvärr ägde jag inget garage på den tiden så fick sälja den efter ett tag då den stod ute och sakta förföll än mer.
|
||
Förslag till avgaspip
https://www.tradera.com/item/343434/ Typen, men det ska ju vara en i rätt storlek. |
||
Nya fälgarna kom från England idag, 6x13" med samma utseende som Lotus Cortina.
Tydligen varit många som haft problem/fördröjning i tullen vid köp från icke-EU-land senaste tiden men det tog 8 dagar från beställning till att jag hade dom hemma, känns klart godkänt. Återstår att bestämma däckdimension, väljer mellan 175/70R13 och 185/60R13 _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Jag säger 185/60-13, det blir tidsmässigt mer rätt stuk till en 6" fälg i mina ögon.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag hade 185/70-13 på en Kadett C på 70-talet men bängen gillade inte det och sa att det var farligt att ha så breda däck. Fick byta till 175/70-13 Gislaved som gnisslade i skarpa kurvor och höll längre än bilen.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Ha ha, jag fick en uppsättning 195/55 x 14 som svart lön 1985. De åkte genast på min Celica 1600 ST -72. Sedan var man värst utanför korvmojen. Knappt motorn orkade driva framåt. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Andra projekttrådar Ford Cortina 1965 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 120 besök senaste veckan (11535 totalt) |