Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök idag (9601 totalt) |
Då projektet har officiellt spårat så tänker jag att det kan väl passa rätt bra på rejsa. Från början skulle det bara byggas med lite "bolt-on" grejer från andra VWs för att hålla projektet enkelt och att jag ska komma ut i sommar.
Men.. man är som man är och är inte nöjd förrän det är optimerat på ett eller annat sätt. Eller i alla fall förbättrat. Har ett par månader av text och bilder till jag är där jag är idag så jag kommer väl posta lite över ett par dagar nu för att komma ikapp. Jag lägger gammal text i quotes för att särskilja vad jag skriver nu och vad som är gammalt.
Det som däremot har blivit är att jag ska köra IRS istället för sving, jag har blivit med vattenskadad motor, en V6 från PSA. Jag har börjat fundera över hur jag ska montera rör för att försärka upp kaross och upphängning av motor. Så 1600-motor, portaler går bort iaf. Det som gör att det är intressant att lägga upp bilen på rejsa nu är att det blir burbygge och mest troligt även egenbyggda dubbla A-armar. Kollar lite på om jag ska beställa färdiga förlängda armar bak eller om man ska bygga eget där också.. OBS! Kan finnas text mellan bilderna Jag var iväg och hämtade bajakit, det är imponerande vad som ryms i en Tesla Model Y faktiskt. Och sen blev det en flytt av bilen från garaget hemma till ett garage som jag och min bror delar. Detta gjorde att den svarta -58an, som jag samäger med bror, fick följa med hem istället då min bror bara bor dryga kilometern från mig. Mycket enklare att ta en tur med bilen då. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Passar väl på att slänga upp ett svar till
GAMMAL INFO Ska bespara er en del av det tråkiga fram till besiktning. Men det beställdes i alla fall en del grejer inför besiktning. I princip allt nytt i bromsväg, fixade fram några begagnad däck som låg utan torrsprickor. Lite motivationsbilder måste man ju ta för att hålla humöret uppe. Här med framvagnen i originalhöjd. Tanken var här att fixa fram VW typ 181 / Thing-spindlar som höjer ca 75 mm. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Äh, kör en till.. Vill komma till nu-tid.. Vi är just nu i slutet på augusti.
Fälgarna är 15x8 och 15x10. Tror fram är ET25 och bak är ET0. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Kul projekt! När jag läste rubriken såg jag framför mig en sån här öppen plastbalja på bubblaplatta (men dom kanske kallas beach buggy?) och rös till lite.. men det här är ju ballt
|
||||||||||
Ja, de kallas beach buggy och det är inget som riktigt faller mig i smaken Vi tar och hoppar fram till november. Mycket allmän "renovering" och byte av saker. Fibblar en hel del med förgasaren och tändningen för att få den genom besiktnig. Även montering av diverse delar som nya bälten jag hade liggandes från baksätet från 306an. Men bilen börjar bli redo för besiktning i detta skede iaf. Sen att där dyker upp fler problem på vägen såklart.. Här ser man även hur stora däcken faktiskt är
Så en flipfront fixades ner från Skövde genom en kär vän som plockade upp den. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Då börjar resan mot nutid.
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Nu har vi iaf kommit till den punkt där det roliga börjar. Bilen blev godkänd för 2 månader sedan nu
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Nu har vi kommit till mitten av december. Och bilen har börjat plockas ner igen för ombyggnad.
Med facit i hand så blir det inte varken det avgassysystemet eller ens en VW-motor. Så en hel del jag köpt har jag bestämt mig för att sälja igen. Detta för att om man ändå ska köra VW-motor så kommer man behöva lägga en del pengar på att renovera den, lika så trimma den för att få någon ork.
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Nu är vi framme vid nutid, äntligen! Efter detta inlägg iaf
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Det blir absolut kul om jag ror det i mål! Det stämmer! Ångrar väl mig lite att jag sålde dem. Hittade förresten originalskruvarna men då mindres jag inte vem jag sålde dem till. Tror de finns kvar någonstans men nu vet jag inte vart de är igen. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Tackar! Man kapar dem strax över mitten och kör dubbelt så många Har behållt infästningarna på originalposition, så ena sidan får en uppsättning fjäderpaket och andra sidan får en uppsättning fjäderpaket. Jag vill egentligen bygga A-armar fram men lite osäker _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Fick hem SFRO-boken, vilket blev en liten besvikelse får jag säga.
Finns ett eget avsnitt för VW-platta som är riktigt tråkigt utfört och som jag tolkar det, att ska man göra något roligare(ombyggnad av framvagn, bakvagn, motorbyte till annan tillverkare, bromssystem från annan bil eller styrväxel) med bilen så blir det amatörbyggt fordon istället för ombyggt fordon som jag gärna hade reggat den som. Får väl ta kontakt med dem och se vad de säger, annars får det väl bli att ta kontakt med Testa och se om man kan runda SFROs regelverk att den ska reggas som amatörbyggt fordon. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Therealpinto brukar hitta alla bra/roliga/intressanta trådar, men det skadar inte att fråga här också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Tack för tipset! Hade helt glömt av den tråden så ska slänga upp mina frågor där _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
En liten update! Nu är vi i nutid också vilket är skönt!
Jag fick svar om att bygga på VW-platta, men det gäller enbart vid karossbyte vilket jag inte ska göra. Det medför att jag kommer med högsta sannolikhet registrera den som ombyggt fordon. Jag gar börjat kapa ur golvhalvorna då de var lite trötta här och där. Hade troligen gått att rädda men lika bra att ha frisk plåt om man nu ska svetsa fast lite bur också. Det blev OEM-kvalite på golvhalvorna och det blev halvor till 73-> då de var runt 1000kr billigare per st. Ska ändå inte använda mig av original stolsinfästningar. Skillnaden är att de olika halvorna har lite olika pressning och olika stolsinfästningar. Så det finns domkraftfäste och bakre stolsskenor att köpa för billig peng. Jag har börjat fundera hur jag ska gå vidare med projektet nu. Överväger att gå direkt på dubbla a-armar fram och köra med förlängda IRS-armar bak. Kommer nog behöva tillverka dem själv då SFRO vill se förstörande tester på sådana saker. Det som jag funderar på att göra om jag går den vägen är att jag ska ta och öppna upp tunneln och se om man kan få plats med två rör där i som jag ska fästa de främre armarna i och som löper hela vägen bak och ersätter hornen. Detta för det behövs nytt växellådsfäste och fäste för motorn. Sen är frågan vad man ska köra för växellåda. Har väl kommit fram till att det finns två vägar att gå. Båda lär bli lika dyra tyvärr. 1. 091/002-låda. 930-medbringare och knutar. Bellhouse/sprängkåpa kommer behöva fräsas ut för att matcha växellåda och motor. Detta då jag behöver ha in vevaxelgivaren som tar signal från svänghjulet. Med denna lösning kan jag köra med Peugeot svänghjul och tryckplatta och köra med en egennitad lamell. Jag kan enkelt lägga så spline på ingående axel hamnar rätt. Nackdelen är att det är gamla lådor, behöver troligen renoveras. Lika så kostar det en hel del med den klumpen alu. Fördelen är att det är en lös sprängkåpa och att man har noskon. 2. Porsche G96-låda. Detta kräver dock att jag kapar av sprängkåpan och svetsar dit motsvarande del från växellådan till v6an. Måste dock kolla måtten så det finns material på rätt ställe för att ens kunna svetsa. Alternativet här är att fräsa en tunnare adapterplatta som svetsas på plats. Detta gör att jag kan köra med porsche OEM lamell till Peugeots tryckplatta. Måste dock kolla upp hur det blir med den hydrauliska kopplingen. Nackdelen är att den är betydligt dyrare i inköp, men skulle man köra sönder så kan man förhoppningsvis behålla huset. Modernare låda och 6 växlar. 1-4 blir som för en 091, ungefär och sen har man två växlar till. Teoretisk topphastighet på över 320 km/h, haha _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Andra projekttrådar VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök idag (9601 totalt) |