Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skruv istället för pinnbult, avgas? | 11 besök senaste veckan (725 totalt) |
Hej,
Någon som med framgång använt skruvar istället för pinnbultar till grenrör i alu-topp? Sålänge de är av samma kvalisort som pinnbulten bör de väl funka tänker jag...? Fel? Pga platsbrist. |
||||||
Som vanligt dumma tankar utan att backa det med erfarenhet...
Pinnbult har ju fördelen att inte joxa med gängorna i toppen så länge som den sitter fast. Kanske bara skruv där du måste, så har du pinnbult att hänga skrotet på. Tänker på döden med hjulskruv och fälgar utan centrumstyrning, armarna tröttnar långt innan skruven hittar hålet . Men det finns säkert val av gängor och toppmaterial som inte har nåt problem med ett antar monteringar |
||||||
Som växer mer än vanligt stål när det blir varmt? Gängor som skär osv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Har dragit av fler avgasrörs-pinnskruvar i svartstål än vad jag vill tänka på. Värme och utsatt läge, obra. Rostfritt ftw. _________________ Tony Jonsson Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul. |
||||||
Det finns en parameter som skiljer sig rejält mot flertalet bilar, i bilen är det ganska skyddat mot stänk etc. På motorcykeln sprayas det vatten rakt upp på dessa muttrar och pinnbultar när du kör och det är varmt. Vilket brukar innebära att på en hoj när det ska demonteras ryker ett flertal pinnskruvar... _________________ Roland Johansson |
||||||
Det är därför man alltid använder kopparmuttrar på grenrör. Finns billigt i lösvikt på te.x. Hornbach. Ang frågan om pinnbult vs skruv skulle jag verkligen rekommendera pinnbulten framför skruv. Dels på grund av risken att man lätt får gängsallad när man monterat/demonterat skruvar ett antal gånger. Sen har du anledningen som jag skrev ovan, kopparmutter för att slippa att det rostar ihop. Jag har ännu inte sett någon bilfabrikant som gått från pinnbilt till skruv trots att det är en billigare lösning. Det tycker jag säger en hel del om att de prioriterar robusthet framför pengar och enkla/billiga lösningar. När man byter pinnskruvar kan det vara bra att tänka på att man väljer en kvallite som är tillräckligt värmetålig. Vanlig 8.8 kvallite tappar klämkraft redan vid 300-400 grader. Speciellt viktigt är det med pinnskruvar på turbos som kan bli väldigt varma. Köp gärna pinnskruvar som original reservdel av valfri billeverantör så borde du få material med rätt spec. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Tack för svaren hittills!
Har alla original pinnbultar & muttrar (stål) kvar men kan vara en ide med kopparmuttrar ja, tack. Jag hade behövt att byta ut de två bakersta till skruvar för att kunna demontera grenröret utan att lyfta toppen (i framtiden, om det skulle behövas). Kanske testar det |
||||||
Jag körde alltid med långa stoppskruvar eftersom de har insex i toppen - nu har ju tex BMW kopierat mig och infört det på sina spinnskruvar.
En fördel är ju att du får skruv och pinnskruv i en och samma. Lossa muttern och skruva ut pinnskruven på ställen där det är trångt. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
En så enkel lösning att det är löjligt. Tack!
Var tusan kan man hitta såna, BMW helt enkelt...? |
||||||
_________________ henrik nielsen |
||||||
|
||||||
Skruva banåkabil Skruv istället för pinnbult, avgas? | 11 besök senaste veckan (725 totalt) |