Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20
93 besök senaste veckan (145191 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
Blocket är hemma sen en tid tillbaka. Borrat till 87.5mm


Delar är beställda för att kunna montera oljesprut munstycken och bör komma in
efter den 16nde Januari.

Har fått delar från Speeding med, Ett större Oljekyl, dels för jag är rädd
för att det kan vara spån i det gammla, AN10 kopplingar, bättre flöde och bättre kylning.

AN10 fullflödes kopplingar som är nästan O12 invändigt, bör öka flödet med nästan
70%.
Samt Bränslefilter och kopplingar att dra mellan pump och bränslefilter.


En av mina gammla backspeglar (med ungefär lika bra kvalitet som OEM) har gått sönder.
Så ett nytt likadant par (minus inbyggd blinkers) från ebay dör upp på posten.


Skulle varit ute och grejjat i garaget idag men eftersom det vart så kallt samt att minstingen hade kompisar över så fick jag leka CADen och med 3d printer för att skapa bättre
förutsättningar för nästan gång jag är i garaget.
små klossar på limmade på svetshjälmen och vinkelslipvisiret så att en pannlampa sitter med kardborrband och mölighet med ett extra buntband.



, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
I december beställdes det delar från Japan som kom hem början av Januari så som 2 oljepumpar med kedjor
kammaxelkedja, topp packnng, lager oljesprutare etc.


Så när delarna kom hem så mättes det ocjh planerades in för att göra urtag blocket för
oljesprutare.
Och det blev fint :-)


Nu hoppas vi att det får plats med.


Jag håller på med min installaton av krängningshämmare bak med som är näst intill klar (som har tagit alldeles för lång tid) ,
Och denna "kräver" lite förstärknngar av främre bärarmsfästet.


Sen det här med att spara tid och säkra oljeflödet tll motorn, en kompis hade ett alu tråg med ClockWise motion välkännda
baffle system. Så jag köpte det av honom för en easy fit and forgett, nästan.
Självklart tänkte jag modifiera detta.



Men när jag jämförde det med mitt gammla ståltråg så verkar det som att ståltråget har större oljevolym
och det är lättare att modifera ett ståltråg. Och sätta i clockwise baffle i ståltråget
Ett ståltråg från Trodo kostar 340 ish kr hemma.



Fördel Ståltråg
-Lättare att modifiera
-Större Oljevolym
-Tåligare mot islag/stötar

Fördel Alutråg
- Bättre värmeavlednings förmåga

Så vilket tråg väljer jag?

, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
Hej, jag funderar på en sak, när man som jag håller på och skruvar ihop och isär bilen varje vinter, vore det iinte bra att ha ett flter till kylsystemet?

Är det någon här som har erfarenhet om det?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
Köpte ett ståltråg, det var ju så billigt ändå.
Men jag har inte hunnt kolla på det något direkt ännu.


Sen dök det upp ett bra erbjudande på fälgar och däck
men bättre beg Kuhmo V70 på.


Sen har jag börjat så smått med botten delen på motorn.
Lagrena är inmätta
och kollat kastet på veven med.


Kollar hur Oljesprutarna sitter och dom kom väldgt nära kolvarna.


Så fram med CADen och låt 3D printern jobba lite
Ett pressverktyg för en mjuk och fin böjrade på oljesprutarna.




Men för att få fast kolven behövs kolvbultar, dessa tyckre jag var onödiga att lämna hos han som borrade blocket
och när jag skulle ta fram kolvbultarna gen efter X månader så hittade jag dom ínte.
Men efter 5 timmars letande så hittade jag dom äntligen ihop med kolvringarna. :-)

Efter böjning av oljesprutarna så blev det bättre.


Någon som vet hur mycket spel man behöver mellan sprutar munstycke och kolv/stake
Det är tajt att få in dom, böjjer jag för mycket så hamnar dom för nära vevstaken.

Honda klubbens bästa supporter Rosenholtz var snabba med att skicka lager
och Speeding skickade ARP fett. Hoppas det blir rätt nu.


Sen har jag lånat ett verktyg för att mäta strecknngen på vevstaks bultarna med.
.

Nu ska jag få ork att gå ut i garaget med.

, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41707

Forumägare
Forumägare

Det rullar ju på thumbs up När det blir lite vårkänslor så kanske skruvaihopinspirationen får mer fart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det rullar ju på thumbs up När det blir lite vårkänslor så kanske skruvaihopinspirationen får mer fart


Absolut och när förkylningen har släppt.
Visst är mtt 3d printade pressverktyg fint. Är lte stolt över dom faktiskt.

, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
Är det någon här som grejjat med oljesprutar munstycken
och vet hur mycket spel/gap man behöver?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861


Trådstartare
Liten uppdatering
Grejjar med handbromsclustret lite igen, jag blev iinte nöjd med hur växelvajrarna gck när jag gjorde det första gången.
Sen hjälpte jag Mattias med hans Elise och då passade jag på att göra det rätt.
Och Gjorde nya plåtar som jag ska använda till min. (Lkadana som Mattas) Där växelvajrarna går under handbroms clustret i stället för vid sidan om.


Jag har ju knappt kört bilen med detta länkaget, sorgligt men sant. Men det lilla jag kört med det så har det inte kännt helt rätt.
DOm jag köpte det av sa att endast den ena viparmen behövde ändras slaglängd på, men när jag mätet, vilket jag gjort många gånger
så stämmer inte den andra heller rktigt. Så jag kapade av den på vxl lådan
och gjorde så att jag kan byta ut den till olika utväxlingar.
Här med orginal och 12mm längre.



Motorn är inte klar men nu är själva botten delen ihop skruvad igen.


och toppen är på :-)


Och äntligen har jag fått på Krängniingshämmaren bak.
Och den passade direkt med lite små justeringar.
Passade på att ställa den främre 1 steg hårdare.



Så detta är orginal främre Krängningshämmare som jag satt bak
som är 19mm, så den är inte jätte grov.

Stötdämparna är lossade bak och det är sfäriska bussningar i hjulupphängningen.
När jag lyfter ena bakhjuls upphängningen snabbt, så följer inte andra sidan med direkt
utan den lyfter på andra sidan med fördröjjning.

Någon annan med Speedster/Elise som provat detta och vet hur det brukar vara.
Funderar på om materialet har mattats ut eller om det brukar vara så?
Annars får jag köpa en hårdare till nästa år.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20
93 besök senaste veckan (145191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande