Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Dött tändstift? | 13 besök senaste veckan (532 totalt) |
Ett fel jag aldrig stött på under alla mina 25ish år i garaget..
Bilen(golfen) har fått sig en genomgång samt återbyggnad av regelmässig belysning. När den sen skulle backas ut å parkeras på sin plats var den lite vresig att hålla tomgången samt lät lite mer wop-wop än vanlig, efter 10min på förhöjd tomgång började de lukta "varmt" men varken vatten eller olja var normaltemp ännu, däremot var det ngt under bilen som lös som en kamin.. hela katten å 3dm av följande rör glödde! 😳 Stänge av fort som den och förstog inget! Googlade lysande katalysator, alla svar sa oförbränt bränsle i avgaserna..?? Ur med stift å kolla, 3ans var svart å blött... NGK BP8ES som maximalt kan ha kört 20mil. Tog fram ett nytt å mätte mot, de nya hade 2ohms motstånd, de som satt i var oändligt eller ingen kontakt???tändkablarna NGK har 5Kohm motstånd. HUR kan ett "vanligt" stift bara sluta funka? Konstruktionen är ju idiotsäker kan tyckas, men detta släpper inte igenom någon gnista från spolen öht! Jag höll t.o.m på stiftet med fingrarna utan att dö.. Så, någon som kan förklara, väldigt nyfiken! [/img] _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Underligt! vill minnas pappsen bytte stift i nån bruksbil, funka i flera månader till plötsligt en dag det misstände och ett stift gått av, strax under tändhattsgummit.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
De flesta saker som tillverkas kan gå sönder. En tillverkare av tändstift har säkert ett externt mål och ett intent mål, tex externt max 1 promille i reklamation. Betänk att alla som får ett trasigt stift tänker kanske inte att det är stiftet som det är fel på, utan andra orsaker. Andra orkar inte reklamera och köper bara nya, el del samma märke/modell andra byter märke. Det är ju en tråd genom stiftet, den kan gå av. Tex vid montering om det dras lite snett kan porslinet knäckas i tex basen men det syns inte, även tråden kan då gå av. Vad jag vet är du försiktig och inte en neanderthalmekaniker, men även bra mekaniker kan ha otur eller dålig dag. Eller få en dålig komponent. Var glad att stiftet inte släppte loss mittelektroden, något som hände mig för många år sedan. Första gången fick möjligvis något turbinblad ett hack men andra gången en böjd ventil.... _________________ Roland Johansson |
||
det problem har jag haft många gånger med ngk stift
det kan hända även när man precis har bytt till nya stift, så går bilen / mc'n några minuter o sen går den som en påse nötter det värsta jag har varit med om var att jag byte stift 3 gångar o samma sak hände bytte till champion o så fungerade det jag använder alldrig ngk stift det är något jävla mög _________________ henrik nielsen |
||
Så vad välja som har ett steg högre värme grad i andra märken än NGK? (Har själv aldrig haft problem med ngk)
Att nr mao, är ju nästan omöjligt att hitta x-ref listor nu mer Bosch Denso Beru Etc. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
jag hade gått på champion dom har jag alldrig haft problem med
men det ju ingen vetenskap, bara min erfarenhet nu vet jag inte hur gammal din golf är men efter stiften är det ingen ny model så n6y eller n6yc är ett typ allround tändstift precis som ngk bp8es _________________ henrik nielsen |
||
Har haft ett stift, också NGK, som helt plötsligt lagt av. Stod på Lunda flygfält och undrade varför bilen inte gick som den skulle. Dagen innan kördes bilen och allt var normalt. Stiften var inte nya men max ett par hundra mil, gissningsvis ca 100 mil. Var ett BCPR7ES
NGK funkar klockrent annars klockrent på opel 16v och brukar rekommenderas av engelska trimfirmor _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Kör inget annat än NGK och har aldrig haft några problem med varken tändstift eller tändspolar.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Beroende på var siften är inköpta så cirkulerar det tyvärr piratkopior även på tändstift, som har usel kvalitet, men även originalstift kan gå sönder, även om det är ovanligt
Ngk är annars ett väldigt bra fabrikat _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||
Trasig Champion stift om ni inte orkar titta Jag har kört NGK länge i mina bilar, aldrig ett fel. Bosch har jag haft strul med dock. NGK FOR LIFE _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Skruva banåkabil Dött tändstift? | 13 besök senaste veckan (532 totalt) |