Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW E46 som trackdaybil? Sedan eller coupe? | 23 besök senaste veckan (1163 totalt) |
Hej hej!
Kommer troligtvis köpa mig en BMW E46 att ha som trackdaybil ett tag framöver. Jag har dock för mig att jag hört någonstans att det skiljer mellan sedan- och coupekarossen. Det jag tror mig hört är att sedan karossen är mer vridstyv och lättare. När jag går in på bmwfans.org och räknar ihop vikterna på kaross, dörrar och fönster så får jag ut följande vikter nedan: Sedan = 343,8 kg. Coupe = 335,7 kg. Alltså stämmer inte det jag hört om att sedan-karossen är lättare. Någon som vet något om detta eller har egna erfarenheter? Mvh// Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
Kan inte BMW men skulle valt coupen sju dar i veckan bara för att den är snyggare att titta på.
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Om man gräver djupt så hittar men den här tråden om vridstyvheterna på olika karosser:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så jag tror det är kombi du ska välja _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Det är en sedan utan fällbart säte man ska ha om man enbart bryr sig om vridstyvhet.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Instämmer den med minst rost, vill vara så modig att påstå att de flesta E46or oavsett kaross är rätt rostiga idag. BMWs couper har också en tendens att oftast väga mer än motsvarande sedan också. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.
Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Helt annan bakvagn dock så svårare med delar gäller både e36/e46. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
E46 compact delar samma bakvagn som övriga e46 serier. Det enda som skiljer är infästningen till krängaren. _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Ok såpass, fick för mig att det var mer. Tack för förtydligandet! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Jag har både en 330 cupe och en 325i sedan, båda är banbilar.
Kupén är klart snyggare. Lite mindre smidig att leva när man skall ha passagerare bak, men en trackdaybil ... Större motor och bromsar på 330'en (och grövre vxlåda, diff, drivaxlar. Mina har båda MK20 ABS och efter 2003 ungefär fick e46 MK60 ABS. Det är värt beakta. Syns enklast på att ASC knappen i mittkonsolen bytte namn till DSC. I samma veva kom en elektriskt luftpump vid grenrörsidan. Den spär ut avgaserna vid kallstart för klara avgaskraven. Går plocka bort men kräver omkodning av ECU för slippa felkod. Enkelt: Välj snyggaste och billigaste bilen med största motorn och minsta rosten. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
+1, har tävlat med en sådan gick hyfsat snabbt i standard utförande. Har eventuellt en komplett, gatlegal Compact med rasad motor som du kan bygga på. Köp en ny motor på skroten. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Hjälpte en kompis hämta en 330ix kombi idag. tillverkad 2000-09-06, importerad 2005 till sverige. Trots det hade den DSC och inte ASC. Min gissning är DSC var ett tillval första åren. RDC är däckstrycksövervakning. via hastigheten på hjulen. också tillval. Tjänstevikt är 1740 kg ! lite extra drivaxlar och kombi kostar på... Den hade massa extra ABS grejor på högersidan, vilket brukar indikera MK60 ABS som hör ihop med DSC Skall läsa ur bilen med ista+ i helgen för bekräfta. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jag är lite kluven just nu med vilken modell jag tänker välja. Men är det en E46 Compact eller E36 Compact som du eventuellt har till salu? Mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
E46. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Om det är en iX så borde det vara Bosch Abssystem på den. Fanns ett Dsc MK60 som var tillval i början och tror det var redan 2001 som MK60 kom (dock inte M3 som fick det senare...) _________________ Kent Ohlsson |
||||||
yepp, bosch och det sitter ABS grejor på både höger vänster sida. Kompisen som äger denna bilen har även en lite senare 330ix (fast instoppad i en compact...) och den har MK60 och allting sitter på förarsidan. Jag kollade runt i ISTA menyerna på denna, fanns mycket trevligt kunde göra. klart kapabelt abs och anti-spinn/sladd. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Notera nu att Espens compact troligen är världens enda iX med mk60! Väldigt mycket detektiv arbete för att få det att funka! Så - "kompisens compact" är ett hopkok på ABS sidan men det sitter en fungerande mk60 där tillsammans med iX hubbar fram! Riktigt fräsigt!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Skruva banåkabil BMW E46 som trackdaybil? Sedan eller coupe? | 23 besök senaste veckan (1163 totalt) |