Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... , 129, 130, 131 >> 16 besök idag (366659 totalt) |
Jag har samma problem men tvärtom, jag kommer ur garaget med sommardäck men aldrig in igen förrän det blir barmark. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Fegisar! Det är kul att sladda. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Tack allesammans för trevliga hälsningar, det uppskattas
Med snabeln påkopplad för att få ut avgaserna ur garaget låter den mest som en V8 kopplad via en pruttkudde När den kommer ner på hjul igen får det bli lite torrgasande utanför garaget, det finns ju en tidigare video på det så det blir lätt att jämföra.
Jag upplever att jag pratar rikssvenska, när man sedan lyssnar på sig själv så är det något helt annat... Kul att du uppskattar mina videos
Svkg's Vårruset på Falkenberg blir den första riktiga värdemätaren, jag har loggar och film från 2023, nu ska vi se om det går fortare För att knyta an till en fråga jag ställde om oljetermostat eller inte så gjorde jag så här: Jag använder min Mocal adapterplatta med termostat, tog med mig den till Hydroscand och handlade andra adaptrar, de pressade också slangar med rätt kopplingar, är lite allergisk mot dessa bling-bling AN-grejor som finns överallt och vill hellre ha prylar som hör hemma på en skogsmaskin Hydroscand i Borås får högsta betyg när det kommer till kunskap och service. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Dialekten är en viktig ingediens i dina videor, snåla inte på den
Då är vi två iaf som föredrar pressade oljeslangar Du skulle komma bra överrens med porsches 70-tals konstruktörer, min motor har pressade hydraulikkopplingar på allsköns märkliga ställen, som vakumslangar, oljeretur från vahusgasavskiljaren, förutom dom "vanligare" som oljekylslangar, turboretur, bränsleslang osv Hoppas modifieringarna funkar bra, borde ju gå att se på loggarna ner för knutstorprakan hur prestandan är förändrad. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Ser snöfritt ut.... borde kunna ta sig upp för garaguppfarten nu.
Låter som den går fint! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Snyggt Janne! Måste oxå hitta adapter med termostat så jag kanske ska uppsöka samma leverantör?
|
||||||
Speeding i Borås _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Igår fanns det gatsopningsmaskiner ute! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Kul att se att det går framåt Janne! Här är det en evig garagerenovering på gång innan jag kan börja skruva på bilarna. Men jag ser ljuset i tunneln.
En sak jag blev lite fundersam över var ditt låga varvtal på inkörningen. Jag har alltid fått lära mig att kammarna skall köras in på minst 1500 rpm. Sett nåt diagram som visar att krafterna är som högst på tomgång och vid högre varv, men att det finns ett område däremellan där man har ett kraftminimum. Sen kom jag på att du nog har rull-lyftare i den motorn, eller hur? Är rullkammar inte lika känsliga på inkörning som vanliga flat tappets? _________________ Jan Dersjö |
||||||
Rullyftare är ju mycket mindre känsliga. 2000 varv är vad jag hört och att anledningen är att det ska bli ett högre oljeflöde för god smörjning av lyftarna jämfört med tomgång. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Läste på lite och Competition Cams rekommenderar 2000-2500 rpm dels för att få bra oljeflöde som du säger, dels för att få rätt rotation på lyftarna under inkörningen. Vilket av uppenbara skäl inte gäller vid rullyftare. Men jag har helt klart ett minne av att jag har sett ett diagram som visar hur krafterna sjunker vid dessa varv också. Så det finns flera skäl till att hålla upp varvet vid inkörningen. Även om det oväsnas och håller på. Det rekommenderas även att pendla lite med varvet och inte ligga på exakt samma varvtal hela inkörningen. _________________ Jan Dersjö |
||||||
Ja, konstant varvtal är inte super. Egentligen så tror jag det viktiga är att inte ligga på för lågt varvtal. Man kan, som man helst vill, direkt åka ut och köra in motorn, om man tex bytt kolvringar och honat cylindrar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Detta har jag försökt att läsa på lite om eftersom jag har just detta framför mig.
Vad jag fått fram så bör man inte köra ut direkt om man (som jag) bytt "allt". Rätta mig gärna om jag har fel. 1. Först inkörning kammar (inte rullkam då) på varvtal kring 2-2500 i cirka 20 minuter. Ingen varmkörning på tomgång utan direkt upp i varv! Det säger sig självt att smörjning vid ihopsättning är viktigt... Detta för att kammar och lyftare måste "slita" in sig mot varandra. Oljan kan aldrig hålla en smörjfilm på kontaktytan utan den uppgiften hamnar på zinc- och fosfor-additiven i oljan som bildar ett offerskikt när belastningen är som högst. (Man kan se på mina nya ventil- shims att ytan är fosfaterad för att främja bindning av additiverna så att "inslitning"/polering kan ske kontrollerat.) Bäst förutsättningar för detta får man vid ett förhöjt, någorlunda jämnt, varvtal. Detta första är däremot tvärtemot vad kolvringarna/cylinderloppen behöver - men den smällen får man ta eftersom kammar annars löper stor risk att gå ner sig. 2. Därefter ut på väg för inkörning av ringarna, helst direkt eftersom motorn redan är varm och man då undviker mer körning utan belastning. Nu med gradvis ökande belastning i form av "fullgas"-accelerationer upp till högre varvtal och sedan avsläpp. Inte maxvarv direkt utan först upp till runt 4000, därefter ökande för varje acceleration. Sista accelerationen upp till i närheten av toppvarv, dock inte till varvstopp. Totalt cirka 8-10 accelerationer. Accelerationerna är till för att bygga upp cylindertryck som trycker ut ringarna mot cylinderväggarna ordentligt. Detta förhindrar glasering av väggarna som annars är en risk. 3. Byte olja o filter, kontrollera/justera ventilspel. Klart. /Slut på trådkapning/ Sorry Janne! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Jag ser det inte som trådkapning, jag ser det som att dela med sig av kunskap
I mitt fall är det precis som ni skrivit, rullyftare behöver ingen inkörning, och allt annat är detsamma vad det gäller vippor, ventiler, mm. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag tycker du har rätt i princip. Men jag tycker också att man kan kombinera kammens inkörning med inkörning av ringarna bara man håller uppe varvtalet. Jag baserar det på att jag TROR det viktiga är "högt" varvtal för oljeflöde Jättehöga varvtal kan man kanske undvika under första kvarten. I praktiken så tror jag man hinner få kammarna inkörda medan bilen kommer upp i temp och man kontrollerar läckage och annat. Jag tror på ett väldigt tidigt oljebyte och ett till efter några tiotals mil, allt för att få bort skräp som kan funnits i motorn efter bygget (eller kvar från något ras) och sånt som kommer från nya delar som sliter in sig. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det kan man säkert få.
För min egen del kommer jag inte ge mig ut på väg förrän efter de första 20 minutrarnas inkörning, jag litar inte på att jag ute i trafik kan uppnå 20 minuter med jämnt varvtal utan större variationer eller last. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Äntligen fanns det tid och väder för en provtur.
Hade redan tidigare på känn att något inte stod rätt till och dessutom beslutade sig mitt begagnade batteri att ge upp så jag har medvetet legat lågt. Efter första rundan på några kilometer var det klart att något var generalfel, allt över tomgång var helt knas, det kändes som jag tappade flera cylindrar bara jag gasade på lite. Kopplade in min OBD1-läsare och körde en cylindertest, resultat = ok, alla 8 är med och jobbar. Sedan kopplade jag in tändinställningslampan för att kolla grundtändläget, det var helt galet och beror säkert på att jag har trasslat till det när jag skruvat åt fördelaren. Justerade till 12° födp med spout urkopplad på ECU'n. Efter det blev det en ny tomgångsinställning med urkopplad IAC ( idle air control valve ) till 600 varv, bortkoppling av ECU'n i 20 minuter och sedan en ny testrunda. Denna gången gick det bättre och jag körde ca 3 mil, lugnt och försiktigt för att se att allt fungerade och höll tätt, avslutade med att sno åt mig en kaffe hos min kompis Anders: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Härligt!
Passerade Kinna på väg hemifrån landet igår, tänkte vore kul med ett garagebesök! Men familj med med trötta ungar så får ta någon annan gång. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... , 129, 130, 131 >> 16 besök idag (366659 totalt) |