Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36 >> 34 besök idag (97235 totalt) |
Jag får börja med att lufta slavcylindern men det finns ingen justering från utsidan tyvärr. Jag ska forska lite i kombinationen av delar också om jag har rätt. Just nu är det 850 svänghjul, lamell och tryckplatta, utrampningslager är 850 och slavcylinder med. Låda och kopplingsarm är 960 (M90) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag började luska i mina kvitton igår för att se vad för delar som som jag monterat.
Svänghjul: orginal från motorn 850 GLT Lamell: 850 GLT ny, monterad 2021/2022 Tryckplatta: 850 GLT, orginal från motorn Urtrampningslager: Volvo 940, 35 mm Slavcylinder: 960, följde med växellåda, renoverad Huvudcylinder Tilton 75 19.05 mm Så delmässigt borde delarna fungera ihop om jag inte missat nåt. Jag provade att justera ut 3 varv till på M8 gängstången på huvudcylindern mot kopplingspedalen för att se om det hjälpte och det verkar det ha gjort. Efter en kort provtur är det fortfarande tyst så lite försiktig optimism för stunden. Ska nog beställa lite bra att ha delar ändå ifall det skulle återkomma så kan man ju göra ett tokmek på en helg och undersöka med motorn ur bilen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Påminner om min bror som skulle lyfta motorn ur Amazonen (ca -79 eller nåt) och hade glömt ett motorfäste, det sa knak när takstolen knäcktes
Men med en sjua så är det potentiella problemet mindre |
||
Kvittrandet från kopplingen kom tillbaka efter några mils körning så nu ska det kureras.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
https://www.youtube.com/watch?v=g9y6
Detta är ljudet som stör mig, det har uppstått efter vinteruppehållet och efter drygt 250 körda mil. Jag delade på motor och låda idag och hittar inte direkt nåt problem. Svänghjulet ser ok ut, kontrollerat inga skador och kontrollerat med stålskala så är det plant över hela lamellens anliggningsyta. Lamellen är 250 mil gammal och visst syns det att den är använd men knappt mer än så. Tryckplattan verkar ok, den skulle kunna bytas i preventivt syfte. Urtrampningslagret känns bra. Kopplingsarm med plastclips ska bytas i preventivt syft men ser inte ut att behöva det igentligen. Om nån har en sprängskiss på en M90 koppling så tar jag gärna emot en bild på det. Jag har bara på tidiga 940/940 (M47 låda?) Nyöppnat, inga uppenbara fel vad jag kan se. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nytt orginal lager är beställt.
Ny kopplingsarm, ledkula och plastclips. Jag skulle gärna byta guidehylsan som lagret glider på men den är restnoterad överallt. Om jag inte hittar en vettig begagnad får den som sitter där duga. Hoppas kunna skruva ihop allt till helgen igen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Är det den som är restad? Den ser allt annat än frisk ut. har det suttit ett dåligt urtrampningslager där innerdelen också snurrat, eller hur har man fått det där utseendet på den? Garanterat den som är boven i dramat skulle jag säga, utan att veta exakt hur det låter. |
||
Jag har en M90 till B230 som har stått i kallförrådet i ca 25 år. Tror de sa att den var trögväxlad men jag har aldrig använt den själv. Innehållet är samma till vitmotorn. Priset = gratis. Kan kolla den imorgon när det är dagsljus. Jag är i Karlstad ibland, kanske snart.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Det skulle ju kunna vara värt en tur norrut. Ta gärna en bild på kopplingsröret om du kan. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Så lite saker har hänt men först och främst vill jag ge ett stort tack till Thomas Alsterfalk som gav mig en M90 reservdelslåda som jag kunde plocka en väldigt fräsch urtrampningshylsa ifrån.
Ny vs gammal, ny ser man verkligen hur dålig den gamla var. Inte bara var den gamla hylsan sliten, den var också nerslipad 3 till 3,5 mm. Ny (begagnad) hylsa, nytt orginal M90 Sachs urtrampningslager, ny kopplings arm med ledkula och plastbussning. Hoppas nu att detta gör nån skillnad. Motor och låda ihop igen och dags att lyfta på plats. Detta är nog det värsta med att ta ur motor och låda. Jag måste få motor och låda att luta ca 35 grader för att få ner lådan i tunneln och sen måste den tillbaka horisontellt för att börja krångla i skruvarna till växellådsfästet. Trots den nyinköpta balansarmen så fick jag rigga om kedjor/lyftstroppar ett par tre gånger innan det lyckades. Efter en heldag i garaget så är dock motor, låda och kardan på plats igen. I morgon tacklar jag all kringutrustning och om allt går bra kanske det hinns med en liten provtur. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Gött jobbat, se nu till att få med dig den här bilen till Vårgårda nästa gång
Kul att grabben är med och kör nu, hälsa honom _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag hade liknande bekymmer när jag monterade dit typ9 lådan jag kör med på min se7en. Köpte på mig vad jag googlat fram att alla kör med vad det gäller Zetec-typ9 låda, kopplingsarm, urtrampningslager, etc. När jag skulle provmontera delarna så passade inte urtramningslagret de gick inte över urtrampningshylsa efter en del googlande och frågande på forum så visade det sig att den var nersvarvad för att passa ett annat urtrampningslager... Han jag köpte växellådan av hade haft den på en Opelmotor. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Nere på marken igen och provkörd, visslandet är borta men jag verkar ha fått nåt slags jord/laddfel istället. Nåja det ska väl lösa sig under veckan med lite taktisk felsökning. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36 >> 34 besök idag (97235 totalt) |