|
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 96
Trådstartare
21 Apr 2024 12:29
Någon som vet av vart man kan mäta upp en kamaxelprofil på ett bra sätt t.ex. m.h.a en Cam Doctor i Sverige?
/Tomas
_________________ Tomas Kling
|
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 437
21 Apr 2024 12:36
Enem borde kunna göra detta.
_________________ Karl Sandler
Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3400
21 Apr 2024 14:31
Kalle_alfaturbo skrev: | Enem borde kunna göra detta. |
Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig!
(tillverkar profilerna för f.d ENEM)
Gunnar Lundström Mek. AB
0706-531418
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5688
21 Apr 2024 14:39
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6111
21 Apr 2024 15:00
Jovani skrev: | Kalle_alfaturbo skrev: | Enem borde kunna göra detta. |
Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig!
(tillverkar profilerna för f.d ENEM)
Gunnar Lundström Mek. AB
0706-531418 |
Deras hemsida fungerar fortfarande, och dom levererade en kam till mig i slutet av förra året.
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5688
21 Apr 2024 15:26
J.Schuman skrev: | Jovani skrev: | Kalle_alfaturbo skrev: | Enem borde kunna göra detta. |
Dom finns ju inte fysiskt kvar, men om du tar kontakt med "proffessorn" i Umeå, så kan han hjälpa dig!
(tillverkar profilerna för f.d ENEM)
Gunnar Lundström Mek. AB
0706-531418 |
Deras hemsida fungerar fortfarande, och dom levererade en kam till mig i slutet av förra året. |
Dom har nog inte kvar nån utrustning då det är många år sedan Gunnar köpte kamslipen därifrån.
Däremot så säljer dom kammar som Gunnar slipar.
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 96
Trådstartare
21 Apr 2024 20:47
Tack för tips!
_________________ Tomas Kling
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18794
22 Apr 2024 07:23
har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2155
22 Apr 2024 09:18
MaZ skrev: | har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt. |
Jag hade det på tungan...
_________________ Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
MG Midget -61
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2935
22 Apr 2024 09:20
MaZ skrev: | har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt. |
Det går absolut, men det blir lätt fel då vinkel och lyft mätningarna inte är i synk då kamaxeln kan flytta sig. Med fjädrar monterade är det ganska svårt att få till då kamaxeln inte är stabil i alla lägen på varvet heller beroende på att vissa ventiler öppnar och stänger. Man minskar iofs det felet om man filmar när man drar runt kammen och sen kan pausa filmen och ta ut båda mätvärdena samtidigt. Bättre att mäta på lös kamaxel.
Därför är det att föredra en utrustning som har en digital vinkelmätare och lyftmätare kopplade till ett mätinsamlingssystem så att resultatet blir en fil med vinkel och lyft med hög precision på både vinkel och lyft.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19746
22 Apr 2024 09:35
För att strula till det så _kan_ kammar vara rejält felslipade.
Om man lyckas mäta samtliga loger så kan man få en uppfattning om det är samma duration och timing på samtliga lober.
Det är rejält dumt om det är olika och ska inte vara det, men det har förekommit i fall då manuella "processer" varit inblandade (lunch eller kaffe mellan loberna).
Att mäta på en belastad kam bör väl vara nära omöjligt.
|
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1304
22 Apr 2024 11:00
om jag kommer ihåg rätt, det var länge sen. men har för mej det var johannes han folka trimmaren i helsingborg som mätte en kam för mej. det går ju ringa o höra
_________________ henrik nielsen
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18794
22 Apr 2024 12:15
Andreas Millbro skrev: | MaZ skrev: | har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt. |
Det går absolut, men det blir lätt fel då vinkel och lyft mätningarna inte är i synk då kamaxeln kan flytta sig. Med fjädrar monterade är det ganska svårt att få till då kamaxeln inte är stabil i alla lägen på varvet heller beroende på att vissa ventiler öppnar och stänger. Man minskar iofs det felet om man filmar när man drar runt kammen och sen kan pausa filmen och ta ut båda mätvärdena samtidigt. Bättre att mäta på lös kamaxel.
Därför är det att föredra en utrustning som har en digital vinkelmätare och lyftmätare kopplade till ett mätinsamlingssystem så att resultatet blir en fil med vinkel och lyft med hög precision på både vinkel och lyft. |
Man måste inte ha fjädrarna monterade.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
bmwm3gt
Upplands Väsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 96
Trådstartare
22 Apr 2024 12:25
MaZ skrev: | har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt. |
Tack för erbjudandet, men det blir inte tillräcklig upplösning tyvärr.
Måste logga konstant med ganska ok samplingsfrekvens av grader och lyft för att få användbar data till motorsimulering samt beräkning av ventiltåget.
/Tomas
_________________ Tomas Kling
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18794
22 Apr 2024 13:29
bmwm3gt skrev: | MaZ skrev: | har du en topp och en mätklocka och en gradskiva så kan du göra det själv om du har tålamod/ork. Väldigt enkelt. |
Tack för erbjudandet, men det blir inte tillräcklig upplösning tyvärr.
Måste logga konstant med ganska ok samplingsfrekvens av grader och lyft för att få användbar data till motorsimulering samt beräkning av ventiltåget.
/Tomas |
Med en mätning per kamaxelgrad så borde du kunna interpolera fram det du vill ha.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
|