Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E31 850 - 91 -> 854tt? | << 1, 2, 3 214 besök senaste veckan (5494 totalt) |
Hej!
Kul att det framskrider! Några funderingar/erfarenheter: -Grenrör hade jag nog gjort som en enklare variant idag, med tanke på all tid det tog att göra med längre rör, och framförallt platsbristen i motorrummet. Ska man ha massa effekt så kan det väl vara fördel med 'riktiga' rör, men tror en enkla 'limpor' skulle funka rätt bra med 3-cyl per limpa. -Koppling: Var inte lätt att hitta något bolt-on, men moddar man dit något annat så går det ju att lösa. Jag köpte bolt-on Spec (dyr), och den var sintrad och jobbig att parkera eller ligga i trafikljus med. Original klarade inget moment alls, kanske 500Nm, spec'en var även den lite på gränsen 700-750Nm tror jag. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||||
Helt klart så. Mina funderingar på enkla grenrrör om platsen inte räkte var antingen att köra orginal limporna och helt enkelt svetsa ihop de två rören som går från dem till någon turbofläns. Eller bygga limpa ett t-rör och två 90 gradare på varje 3-cyl. Som du säger räcker det också ganska långt vet folk som kört väl över 600 kusar på limpor så det funkar helt klart. Men väldigt mycket i det här bygget drivs inte av några praktiska överväganden. Sådant gav jag upp på för länge sedan
Fuskar lite med kopplingen har en konverteringsats från PMC motorsport, då orginal manuella lådan börjar bli löjligt dyr (och mer eller mindre omöjlig att reparera). Så jag får på en GS6-53DZ HGU, sexväxlad disellåda. Kommer med en sach motorsport koppling god för 800nm då jag tänkte att den på 1200nm var lite overkill. Nackdelen med detta är nog att första växeln blir löjligt kort och vete tusan om den blir bra till att ens starta och att det är sinter lameller. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Sådär nu tog svetsgasen slut på punktning av sista röret, tajming.
Sommar målet klart förutom lite finputsning på cyl 7-8 samt 12 som har stora glapp som måste bort innan helsvetsningen, men det är snart löst. Cylinder 8 den näst längst till höger på bilden kanske till och med blir helt ombyggd...får fundera på det. Lärt sig en del, borde antagligen börja med svåraste cylindern som helt klart är den längst fram inte längst bak. Man behöver väl heller inte riktigt gissa sig till vilken cylinder som fick rör sist så det blev ju klart bättre och bättre på vägen. Lyckades också med målet att hålla mig iaf inom amerikanska toleranser sådär en halvtum från mål _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Får plocka loss ett rör i taget och svetsa, två är helsvetsade men bara ett i kollektorn. Blir lite krångligt vid kollektorn men där får man göra det i rätt ordning så skall det funka.
Möjligen på höger sidan om man bytte flänsarna. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Skulle gissa att kamran luras, det är löjligt dyra metallbitar i gissningsvis 10mm stål om inte tjockare. Inte riktigt lika jobbiga att svetsa i som orginal grenrörsflänsen som nog är 15mm men väldigt rejäl.
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
En liten uppdatering men bygget fortsätter i långsamare takt nu när jobb och annat kommer ivägen.
9 av 12 rör klara. TIG svetsandet är helt klart kul! Kunde äntligen montera båda turbo's som liggat på hyllan några år. Känns klart skumt att plocka ut mer ur "kommer nog behövas någon gång i framtiden" hyllorna än man fyller på. Grymt att kunna börja spåna på värmeskydd, vart IC's och annat kommer hamna och rördragning som tidigare mest varit spekulation tidigare. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Efter ett långt vinteruppehåll med slut på entusiasm sannolikt pga. allt för mycket jobb så började projektet långsamt rulla igång innan påsk.
Först så svetsades grenrören klart nu är det bara att coata rören så är den delen klar och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet även om svetsarna är av varierande skönhet. Sedan med motorn ur så förbereds det för målning av motorrumet vilket är nästa steg innan semestern. Svetsning av diverse hål jag inte behöver och förstärkning av infästning för styrväxeln. Lite till att göra men det börjar ta sig. Lite test montering av trevliga eftermarknadsgrunkor där dom förhoppningsvis blir gömda då tanken är ett så minimalistiskt motorrum som möjligt. Planen är att start motorn i år så vi får se än så länge ser det ut att vara möjligt _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Japp allt bling är motivationshöjare. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Ibland går saker snabbare än tänkt, efter strul med två dragbilar så fick tredje bilen iväg 850:n till lackbox någon kilometer från garaget. Nu blir det färg i motorrummet. Primer och grundfärg lagd och imorgon blir det lite faktiskt färg. Klart hypad för att se hur det blir!
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E31 850 - 91 -> 854tt? | << 1, 2, 3 214 besök senaste veckan (5494 totalt) |