Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S, a.k.a Bengt S - Regn & Superkul
<<   1, 2
70 besök idag (3536 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Janne J skrev:
Ska bli kul att höra vad du tycker om däcken, recensionerna är ju väldigt bra.

+1


Magnus, du menar alltså att min rapport inte var tillfredsställande

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Då har jag haft på funktionsdugliga däck på i en vecka och kunnat ta Bengt S till och från jobbet, Vilma i all ära men varför gjorde jag inte detta tidigare

På torsdag väntar förhoppningsvis konbana på Vårgårda med SVKG:s sprintcup om allt går som planerat för ekorren i livspusslet......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41716

Forumägare
Forumägare

carl.josefsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Janne J skrev:
Ska bli kul att höra vad du tycker om däcken, recensionerna är ju väldigt bra.

+1


Magnus, du menar alltså att min rapport inte var tillfredsställande

/C


Lite tunn

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518





Premiären har skett!
Så fint bilen gick och så gott den lät
Nu får du dela med dig av alla intryck

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Som någon så påpassligt meddelat så har Bengt S nu haft sin premiär på bana, iaf i min ägo.

Eftersom min erfarenhet av bana och framförallt konbana endast består av mina tappra försök tillsammans med Vilma så kommer här mina första intryck iaf.

Layouten var den samma som på finalen förra året och där jag presterade två låga 68-tider nu när jag kollade i Vilmas tråd, hur gick det den här gången då frågar sig säkert någon iaf, jo nästan lika bra, iaf två 68-tider igen fast kanske lite mer runt mitten och uppåt om jag minns rätt......
Fokus för dagen var kanske mer att lära känna bilen och ha kul än att jaga sekunder, hundradelar osv. så vad var intrycken då?

Första intrycket var kanske föga förvånande att det är en klart tyngre bil med allt vad det innebär, sedan så var lastväxlingen inte alls lika påtaglig som med miatan, gissar på mittmotor, så det där med att lätta på gasen och få lite extra grepp där fram sken med sin frånvaro, den till synes totala avsaknaden av camber bidrog ju inte direkt heller till en bettig framvagn..... men med lite mer pulver och mittmotor till skillnad från med Vilma så gick det på sina ställen istället att gå på bredd med bra kontroll och det skojar man ju inte bort, satan i gatan vad kul

Så känslan på vägen hem var att det här kommer att bli bra, riktigt bra till och med
att jag sedan kom på att jag borde kört på trean istället för på tvåan för att få en stabilare och lugnare bil skiter jag i nu och tänker på att det kommer fler tillfällen, närmare bestämt minst fyra stycken i SVKG:s Sprintcup. Så nu väntar jag som en tolvåring den 23:e december på nästa tillfälle på bana och vill det sig riktigt väl så blir det redan på tisdag på klassiska vårruset på Falkenberg och om inte det så blir det i iaf en tur till Knutstorp samtidigt som Jesus ska till himlen.

En extra bonus var att även Vilma var på plats med sin nya ägare som verkligen verkade kunna det där med att köra bil, för där blev det 64-tider

Men störst behållning var utan tvekan att få åka med i en röd italiensk skönhet med 12 istället för 6 cylindrar och motorn där fram, vilken bil alltså, vilken bil



Såhär glad var jag iaf i line up när Janne kom förbi med sin kamera mellan varven med sin musse.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Ett för oss i SVKG tydligt vårtecken är klassiska "vårruset" på Falkenbergs Motorbana, biljettsläppet kan närmast liknas vid ett ko-släpp där biljetterna flyger iväg snabbare än allt smör i Småland en varm sommardag......

På gårdagens "vårruset" sken våren med sin frånvaro, kall och blött både i luften och på banan var det som stod på menyn men vad gör väl det när man får köra bil på bana

Med en för mig ny bil så kanske vädret till och med var till sin fördel, jag "tvingades" att ta det lite lugnt vilket inte skadar när rattrosten ska borstas av.

Första passet gick väldigt lugnt för samtliga i gruppen och bjud inte på så mycket spännande för min del, värre kanske det var för alla som körde på R-däck......

Till pass två hade det börjat torka upp lite i "spåret" och i samma takt som det blev torrare och torrare så började självförtroendet med bilen växa och det var många chaufförer framför mig som artigt blinkade åt sidan och släppte förbi mig och Bengt S.

Under pass tre fick jag sällskap av min fine vän Peter med många varv på ringen osv. innanför västen, med Vilma som jag hade innan var jag ibland tvingad att köra kortaste vägen eftersom det inte fanns tillräckligt med pulver för att kunna köra fortaste vägen..... Efter lite inspel av Peter lades "linjen" om och det blev genast både roliga och snabbare. Med tanke på vädret (läs glömska) så hade jag inte kopplat ur PSM:en men skönt då att jag iaf raderade snabbare än den vid de tillfällen då det började släppa när jag fått upp känslan och självförtroendet ett par hack till
Passet avslutades lugnt och städat eftersom avsaknaden av camber fram och lite för högt däcktryck gjorde att det understyrde nästan mest hela tiden.

Sista passet tog vid där det förra slutade och trots lite återkommande regn så rullade det på riktigt bra med ett stort leende på läpparna

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Tanken för dagen var en enkel service av bilen men eftersom jag saknade rätt "hylsa" till oljefiltret så nöjde jag mig med byte av luftfilter.

"
Helt klart en ny upplevelse att sitta i "bagaget" och skruva, men det finns ju en första gång för allt......


Lite lätt dammigt under huven.........



Efter lite tråcklande satt det nya luftfiltret på plats och då även med åtdragen slangklämma, något som saknades helt på filtret som satt på, hoppas innerligt att det gamla filtret suttit fast som det skulle utan slangklämma, men jag ger ju inte jättemycket till övers till den firma som satt dit det


Lat som jag är så nöjde jag mig med att bara rengöra locket till luftburken för att sätta dit ett +5hk klistermärke

Näst på tur står att lufta bromsarna och sedan blir det Ring Knutstorp med SVKG på torsdag, ska bli galet kul!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Så då var man hemma igen efter en härlig dag på Sveriges Nordslinga, närmare bestämt Ring Knutstorp och SVKG:s licenskurs och testdag. Precis som vanligt erbjöds det massa med körtid, närmare bestämt dryga 4 timmar om jag räknat rätt

Sammanfattning av texten nedan och dagen

I ärlighetens namn så var detta på sätt och vis första bankörningen för mig och Bengt S, ett regnigt Falkenberg räknas kanske inte riktigt...... Min vana trogen så låg fokus på köringen så jag missade helt att koppla in min för säsongen nya Racebox mini, något filmande blev det inte heller..... men desto mer tid bakom ratten

Första 30-minuterspasset avhandlades relativt lugnt och med fokus på att försöka hitta någorlunda rätt tryck i däcken, inför pass två så tog jag tillfället i akt och frågade nestorn Stefan Mumm om han ville åka med mig en sväng, efter ett par varv så var hjärnan på väg mot "limp back home mode" i och med alla tips och råd, det skiljer visst lite mellan en frontmotor-miata och en mittmotor-cayman när det kommer till körteknik, sagt och gjort så bytte vi plats under ett par varv och Stefan visade hur man kan köra och precis som när jag åkte med Oskar Jakobsson i Vilma för ganska exakt ett år sedan så är det galet lärorikt och inspirerande när någon som kan kör ens bil, helt plötsligt så flyttas ens egna gränser av vad man tror bilen klarar av.

Några varv senare så bytte vi plats igen och jag gjorde mitt bästa för att komma ihåg allt jag precis varit med om och något måste ha hänt för helt plötsligt började jag styra mindre med ratten och mer med gasen och Stefans kommentar var typ "jag tror aldrig jag har varit med om någon som garvar så mycket när han svänger...." så hatten av till dig Stefan, för ja det var j*vligt kul att svänga

Nästkommande pass låg fokus på att försöka hålla kvar det jag precis hade lärt mig och att fortsätta lära känna bilen snarare än att pressa varvtider, lite tendens till fade på bromsarna gjorde väl lite till också, så till alla nyfiknas besvikelse så blev det inte ett enda varv under hela dagen där jag sträckte ut max på start-och-mål-rakan.

När licenskursen var avklarad så hoppade min käre bil-jesus a.k.a Figgz a.k.a Fredrik in i passagerarsätet under ett par varv, som så klokt tipsade mig om att gå upp på en högre växel under vissa delar, så istället för tvåan runt Ronnie och Tunneln så blev det trean för att istället växla upp till fyran upp mot NGK-krönet och i 120-gradarn upp mot Idioten funkade det minst lika bra med trean om inte bättre än innan då jag varvade högt på tvåan......

Så på det hela blev det en mycket rolig och lärorik dag på banan för mig och Bengt S som nu ska få välbehövlig tvätt. Sedan blir det lite mer kärlek i form av ett oljebyte samt ny bromsvätska och förhoppningsvis så går det även att snickra till lite mer camber där fram, något som verkligen behövs.......

Och så var det där med däcken som alla verkar undra lite kring, jo de funkade bra, riktigt bra till och med, absolut inget att klaga på. När väl jag hade landat in i någorlunda vettigt däcktryck så skulle jag säga att ovan nämnda avsaknad av tillräcklig camber fram vad det som stod för lite bristande grepp och inte däcken som betedde sig väldigt konsekvent och tydligt, med massor av grepp för min kör-förmåga.

En lite rolig sak när jag reflekterar såhär i efterhand är hur bra det ha varit att köra en relativt motorsvag Miata med bra väghållning innan för då var det ju enbart i svängarna man hade en chans att komma ikapp och eventuellt förbi, så att köra "fort" när det svänger känns ganska tryckt och säkert för min del.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Hej-hopp!

även om uppdateringarna här är mer av det sporadiska hållet så hänger jag och Bengt S nästan dagligen

Vad som hunnits med sedan sist i någorlunda kronologisk ordning är följande......



Den 23/5 var det dags igen för sprintcupen med SVKG samma roliga bana som sist, med vädret visade sig dock inta vara på samma glada humör.......
Det blev ett par rundor och efter lite justering av trycket i framdäcken började det bli fason på grejerna

Med en noterad bästatid på 70 sekunder och 42 hundradelar som om den hade fått stå i enskilt majestät hade resulterat i en tredjeplats i klassen, dock ville det sig inte övriga tider så jag fick nöja mig med ett 2 sekunder högre snitt och en sjätteplats i regnet. Men riktigt kul att veta att både jag och Bengt S har potential för bra tider.



Apropå regn så rullades Bengt S upp på mina hemmasnickrade ramper för oljebyte, samtidigt som den gamla oljan var på ut så passade jag på att äta middag, när väl maten var i magen såg det ut såhär........



En åskskur senare och en gammal trasmatta under bilen fick jag hjälp av mina två chefsmekaniker att fortsätta med arbetet som löpte på riktigt galant även om det kändes lite ovant att öppna bagageluckan för att fylla på olja


igår så var det dags för byte till lite mer rejsinspirerad bromsvätska närmare bestämt Motul RBF 600.


När jag väl var i tagen med bromsvätskan så passade jag på att förgylla Bengt S med ett litet klistermärke

Nu väntar "Bankalas" med SVKG på Kinnekulle till helgen och nästa vecka blir det sprintcup igen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3723



Riktigt sjyst bil. Just 987.2 är lite av en våt dröm.
Ska bli kul att följa tråden, och hör gärna vad dy tycker om bilen när du blir varm i kläderna.
Som jag har förstått så är bilen helt original. Du har väl standardstolarna? Hur sitter man i dom när man kör lite mer inspirerande?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Riktigt sjyst bil. Just 987.2 är lite av en våt dröm.
Ska bli kul att följa tråden, och hör gärna vad dy tycker om bilen när du blir varm i kläderna.
Som jag har förstått så är bilen helt original. Du har väl standardstolarna? Hur sitter man i dom när man kör lite mer inspirerande?


Tackar

Stolarna är väl helt ok för att ändå var original, men det blir till att ta lite stöd med vänsterbenet mot dörren när det svänger höger

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241


Trådstartare
Ytterligare en trackday till ända och som tidigare nämnt så var det dags för SVKG:s bankalaset på Kinnekulle Ring. YR och diverse andra väder-appar skvallrade om regn både på förmiddag och eftermiddag så nog låg spänningen på topp inte bara för körningen......

inför första passet så kom jag för en gångs skull ihåg att släppa på trycket, i däcken alltså..... såpass att jag kanske tog i lite för mycket för det kändes inledningsvis under de första varven verkligen som att jag åkte på däcksidorna istället på däcken.... efter lite däcksparkande med Johan S som kör med samma däck på sin Aston Martin så åkte pumpen fram och med det lite mer luft i däcken, vilket visade sig vara ett vinnande koncept

Med lite mer luft i däcken och några fler varv innanför västen med Bengt S på Kinnekulle så började det kännas riktigt kul, fasligt kul till och med och en bästa tid på 1.04.04 noterades

När det väl var dags för pass tre så hade prognosen slagit med lite lätt regn, kul och lärorikt att köra när det är lite blött, det gav dessutom tillfälle att testa lite olika spårval et.c. vilket även det visade sig vara ett vinnande koncept

Med nytankad bil och en hamburgare i chaufförens mage var det dags att ge sig ut igen och det där med att liksom gå från vänster till höger över Mohlins visade sig vara lite av ett genidrag och en ny dagsbästa tid på 1.03.05 noterades trots vissa tendenser till överstyrning med en bakvagn som gärna gav sig ut på lite egna äventyr.......

Efter en liten justering, 0,2bar för att vara exakt, av trycket bak så var det dags att ge sig ut igen och jäklar i min låda vad kul det var, något som även visade sig på klockan

1.02.59 med total avsaknad av negativ camber och kanske lite för försiktig högerfot under bron kan jag inte annat än att vara riktigt nöjd att det sedan bara var 12 hundradelar ner till virtual best skvallrar om att jag i förhållande till min körning fick ett i princip felfritt varv.


Lasse S var så bussig att han delade med sig av en bild på mig och Bengt S på dagens "rekord-stint"

Med under dagen jäkligt stort leende så gjorde det inte så mycket att prognosen om vädret trillade in en gång till och med det så började det regna katter och hundar, men man är ju inte sämre än att man gör var man kan och med det så insåg jag att det faktiskt går att köra relativt snabbt också när det spöregnar, så bra att jag höll jämna eller till och med lite snabbare varv än den där Legend bilen man var tvungen att släppa fram när det var torrt


Dagen avslutades traditionsenligt med en alkoholfri pilsner, en inte helt oväsentlig detalj!


Nu när jag har fått lite tid att lära känna Bengt S så kan jag inte annat än att säga att det här är en fantastisk bil redan i standardutförande, det går helt enkelt att sprätta på rätt så bra och det liksom bara funkar, bilen och däcken beter sig på ett tryggt sätt och det går alldeles utmärkt att köra med lite väl bred bakände utan att det känns olustigt. Så om känslan efter Ring Knutstorp var att det ändå kanske var roligare med Vilma så kan jag bara säga NEJ!! Det här är en helt annat kommun av kul och då har jag inte ens fixat camber, riktiga coil-overs, läs Öhlins, eller vettiga bromsbelägg......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S, a.k.a Bengt S - Regn & Superkul
<<   1, 2
70 besök idag (3536 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande