Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
413 besök senaste veckan (28217 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773


Trådstartare
Det tycker jag, snabbare bil för pengarna är svårt att hitta 😁👍

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10233



erikjakan skrev:
Det tycker jag, snabbare bil för pengarna är svårt att hitta 😁👍


Jepp, jag skulle behöva en gatreggad bil som både går snabbt och konsekvent på bana samt med lätthet för 300+ km/h på autobahn. Har lite elektronik och mjukvara som behöver verifieras i de farterna, så jag inbillar mig att jag behöver den som arbetsredskap i firman...

_________________
Anders Hansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773


Trådstartare
sweanders skrev:
erikjakan skrev:
Det tycker jag, snabbare bil för pengarna är svårt att hitta 😁👍


Jepp, jag skulle behöva en gatreggad bil som både går snabbt och konsekvent på bana samt med lätthet för 300+ km/h på autobahn. Har lite elektronik och mjukvara som behöver verifieras i de farterna, så jag inbillar mig att jag behöver den som arbetsredskap i firman...


Då behöver du en utan vinge 😁 min e trög över 250.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10233



erikjakan skrev:
sweanders skrev:
erikjakan skrev:
Det tycker jag, snabbare bil för pengarna är svårt att hitta 😁👍


Jepp, jag skulle behöva en gatreggad bil som både går snabbt och konsekvent på bana samt med lätthet för 300+ km/h på autobahn. Har lite elektronik och mjukvara som behöver verifieras i de farterna, så jag inbillar mig att jag behöver den som arbetsredskap i firman...


Då behöver du en utan vinge 😁 min e trög över 250.


Skönt, för jag gillar guerney-flappen som sitter på ZR1.

_________________
Anders Hansson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1371



erikjakan skrev:
Det kan du ge dig på att dem gör, mycket mer än vad jag trodde.


Det var som... Vad beror det på? Tråkigt med raset.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773


Trådstartare
Westersund skrev:
erikjakan skrev:
Det kan du ge dig på att dem gör, mycket mer än vad jag trodde.


Det var som... Vad beror det på? Tråkigt med raset.


Vet inte riktigt, får se om vi hittar nåt när vi rivit klart maskin, den har i princip bara gått på fullgas på bana i min ägo, typ 1 liter olja på 2 tankar bensin på ringen ish.

Stor motor med stora kolvar, vet inte hur styrningar och tätningar ser ut.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291



erikjakan skrev:
Westersund skrev:
erikjakan skrev:
Det kan du ge dig på att dem gör, mycket mer än vad jag trodde.


Det var som... Vad beror det på? Tråkigt med raset.


Vet inte riktigt, får se om vi hittar nåt när vi rivit klart maskin, den har i princip bara gått på fullgas på bana i min ägo, typ 1 liter olja på 2 tankar bensin på ringen ish.

Stor motor med stora kolvar, vet inte hur styrningar och tätningar ser ut.

Mvh Erik Wedlund


Tråkigt med raset, oljekonsumtionen vid normal körning är som vilken bil som helst men LS maskinerna vid höga varvtal så blir som värsta VW/Audi motorerna med oljeförbrukning, inte helt lyckad vevhus lösning som dem försökt få bukt med, catchcan är ett måste där då insugena brukar vara insmetade med olja.
Konstigt ändå du har ju 10 liter annars i torrsumpen men så klart 4 liter back kan ju inte vara bra för någon motor och lite omständig process att kolla oljenivå LS7

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



Jag vet att när jag var på väg att handla Z06 tittade jag på detta.

https://www.lingenfelter.com/product/L300046006.html

Är det gjort på denna?

Mvh Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773


Trådstartare
Nej detta är inte utfört, tack för bra tips 😊

Drygt att man måste skicka in den dit bara.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



Har sett den som ett kit förr, så att man kan modda själv. men hittar inte det nu?

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



Man kan alltid fråga om man får köpa ett kit :-)



//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6372



Trist med raset.

Är din motor oem sedan tidigare, dvs inget bafflat oljetråg?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773


Trådstartare
Kolja skrev:
Trist med raset.

Är din motor oem sedan tidigare, dvs inget bafflat oljetråg?


Skulle tro det, kommer inte ihåg på rak arm.

Jo ett kit kanske man kan få hem, 😊

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6372



erikjakan skrev:
Kolja skrev:
Trist med raset.

Är din motor oem sedan tidigare, dvs inget bafflat oljetråg?


Skulle tro det, kommer inte ihåg på rak arm.

Jo ett kit kanske man kan få hem, 😊

Mvh Erik Wedlund



Såg att det finns bafflar för både tråget och även en insats till torrsumpstanken för att få bättre oljekontroll.
https://silasauto.com/blogs/blog/corvette-c6-z06-aviaid-oil-baffle-sys . . . .
https://www.improvedracing.com/c6-corvette-z06-zr1-dry-sump-oil-pan-ba . . . .

Påstås av ngn jänkare att från MY09 har C6 en uppgraderad oljetank från fabrik. Kanske går att hitta?

Separate oil out of the tank more effectively. The 2009+ OEM tank has a cyclonic separator built-in that works pretty well, in addition to the extra oil capacity. Adding a tank baffle also help with this.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18669



Kolja skrev:
erikjakan skrev:
Kolja skrev:
Trist med raset.

Är din motor oem sedan tidigare, dvs inget bafflat oljetråg?


Skulle tro det, kommer inte ihåg på rak arm.

Jo ett kit kanske man kan få hem, 😊

Mvh Erik Wedlund



Såg att det finns bafflar för både tråget och även en insats till torrsumpstanken för att få bättre oljekontroll.
https://silasauto.com/blogs/blog/corvette-c6-z06-aviaid-oil-baffle-sys . . . .
https://www.improvedracing.com/c6-corvette-z06-zr1-dry-sump-oil-pan-ba . . . .

Påstås av ngn jänkare att från MY09 har C6 en uppgraderad oljetank från fabrik. Kanske går att hitta?

Separate oil out of the tank more effectively. The 2009+ OEM tank has a cyclonic separator built-in that works pretty well, in addition to the extra oil capacity. Adding a tank baffle also help with this.


Kom det inte en uppdatering generellt där? Vill minnas att de re-launchade C6an i samband med att vi lanserade Turbo-x i Februari -08.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291



MaZ skrev:
Kolja skrev:
erikjakan skrev:
Kolja skrev:
Trist med raset.

Är din motor oem sedan tidigare, dvs inget bafflat oljetråg?


Skulle tro det, kommer inte ihåg på rak arm.

Jo ett kit kanske man kan få hem, 😊

Mvh Erik Wedlund



Såg att det finns bafflar för både tråget och även en insats till torrsumpstanken för att få bättre oljekontroll.
https://silasauto.com/blogs/blog/corvette-c6-z06-aviaid-oil-baffle-sys . . . .
https://www.improvedracing.com/c6-corvette-z06-zr1-dry-sump-oil-pan-ba . . . .

Påstås av ngn jänkare att från MY09 har C6 en uppgraderad oljetank från fabrik. Kanske går att hitta?

Separate oil out of the tank more effectively. The 2009+ OEM tank has a cyclonic separator built-in that works pretty well, in addition to the extra oil capacity. Adding a tank baffle also help with this.


Kom det inte en uppdatering generellt där? Vill minnas att de re-launchade C6an i samband med att vi lanserade Turbo-x i Februari -08.


Stämmer LS3 ersatte LS2 motorn i basmodellen +30 hk förbättringar rakt över med ökad volym från 6.0 till 6.2L., LS3 stabil trimvänlig motor som klarar överladd.
Reviderad torrsump har jag också hört om osäker år men 09 kan stämma, det som är problematiskt är låååånga svepande vänstersvängar även med torrsumpen.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19567



Mats Ahlgren skrev:
, det som är problematiskt är låååånga svepande vänstersvängar även med torrsumpen.
Det har väl alla Cheva V8or haft, problem med dränering från toppar och lyftargalleri?
Då hjälper man inte så mycket med en extern tank och endast suga i tråget.
Iofs kommer storleken på tanken att möjliggöra längre tid i sväng, men rätt lösning är att suga på fler ställen (för det finns väl ingen enkel mod för att förbättra dränering i sväng?).

LS3or utan torrsump verkar kunna köra 5-6 varv på svenska kortbanor innan det blir så mycket olja i topparna så det sugs in via ventiltätnignarna som på en sleten Alfa (klassiskt lite oljerök vid motorbroms).

Men eftersom allt detta visar sig på marginalen så kan det räcka med tunnare olja (eller högre temp) så kommer problemet senare eller inte alls...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
413 besök senaste veckan (28217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande