Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4
14 besök idag (8301 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Lindahl195 skrev:
stilldouble skrev:
Vad är det för en cool pulk-raket?


https://www.aquilaracingcars.com/sv/

Michael Karpers/ speedlab har ett "arrive&drive" upplägg för dom som vill testa på, eller rejsa med det konceptet.

Lite effekt och kort hjulbas = man lär sig bli en bra förare


Jag provade också ett pass som jag skrev lite om i min tråd, hur uppfattade du bilen? Skulle vara intressant att höra från andra ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1999


Trådstartare
Jag körde några testpass i höstas, och full dag i lördags. 7x15 min.
Snabbaste ynglingarna som åkt någon säsong åkte 17 tider, jag körde konsekventa låga 19 tider sista passen. (Gelleråsen) vmin/max ca 55/160 ur minnet.

Denna analys är med förbehåll för att jag suttit i en hyrd bil, utan vetskap om setup och hjulvinklar.

Jag upplever bilen "lättkörd" om än lynnig bak. Känslig på bromsvågen/setup.
Understyrning/greppet fram förmedlar den bra, bak saknas det lite känsla och är i mitt tycke lite väl on/off.

I år åker dom med Nankang, och dessa är mycket mer känsliga för överhettning än tidigare märke. Det var bak jag hade problem med greppet, kan haft att göra med att vi åkte ganska höga däcktryck för att bygga temp i däcken, det var kallt..

På förmiddagen var det blött, och då fick man ha Alonso-reflexer för att inte tappa bak och vända runt.

Det jag gillar är att den är kort, lätt, effektsvag och helt analog. Mao utvecklas man bra som förare på spårval, känsla, setup osv osv. Minsta över/understyrning och du tappar några tiondelar direkt du inte kan "gasa ikapp"

Kul bil, och jag övervägde att köpa en innan phantomen (och överväger fortfarande, tror den är grym på att utveckla förare) men som med alla små serier är jag nojig över att bli ståendes med en bil till en serie som dött ut. (Precis som Phantomen , där hoppas jag dock att lite fler bilar byter till yngre ägare och livar upp stämningen)

Snabbaste varvet, långt ifrån perfekt.




_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Lindahl195 skrev:
Jag körde några testpass i höstas, och full dag i lördags. 7x15 min.
Snabbaste ynglingarna som åkt någon säsong åkte 17 tider, jag körde konsekventa låga 19 tider sista passen. (Gelleråsen) vmin/max ca 55/160 ur minnet.

Denna analys är med förbehåll för att jag suttit i en hyrd bil, utan vetskap om setup och hjulvinklar.

Jag upplever bilen "lättkörd" om än lynnig bak. Känslig på bromsvågen/setup.
Understyrning/greppet fram förmedlar den bra, bak saknas det lite känsla och är i mitt tycke lite väl on/off.

I år åker dom med Nankang, och dessa är mycket mer känsliga för överhettning än tidigare märke. Det var bak jag hade problem med greppet, kan haft att göra med att vi åkte ganska höga däcktryck för att bygga temp i däcken, det var kallt..

På förmiddagen var det blött, och då fick man ha Alonso-reflexer för att inte tappa bak och vända runt.

Det jag gillar är att den är kort, lätt, effektsvag och helt analog. Mao utvecklas man bra som förare på spårval, känsla, setup osv osv. Minsta över/understyrning och du tappar några tiondelar direkt du inte kan "gasa ikapp"

Kul bil, och jag övervägde att köpa en innan phantomen (och överväger fortfarande, tror den är grym på att utveckla förare) men som med alla små serier är jag nojig över att bli ståendes med en bil till en serie som dött ut. (Precis som Phantomen , där hoppas jag dock att lite fler bilar byter till yngre ägare och livar upp stämningen)

Snabbaste varvet, långt ifrån perfekt.



[youtube]https://youtu.be/k4y9BgO7gBg?si=Z8pqgf1kkZP2QXpTIQ[/youtufhkbe]


Intressant att höra, den jag hyrde var helt sanslös i bakänden, räckte med att fundera på bromspedalen i turn-in in så ville den vända runt på en tusendels sekund (vilket jag också råkade göra ), men det var ju nån annans setup. Skoj bil i övrigt, gillar konceptet med enkel racing som inte är extremt dyr(lite som en modern formel ford typ), men kanske inte heller det faktumet att serien styrs av en person, allt kan vända väldigt fort om saker går snett. Lite synd tycker jag att bilen har lite för mycket grepp för sitt eget bästa, racingen är säkert svinkul, men med så lite effekt så blir den lite död tycker jag, en av anledningen till att jag valde en historisk Vee

Får hoppas du får ut egna bilen för lite varv, ska bli kul att se hur det går! När är det dags för tävling?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Jag vände också runt när jag försökte tajta till spåret en liiiiten aning för jag skulle köra om en bil som låg på yttern i exit på kurvan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1999


Trådstartare
Cédric skrev:
Får hoppas du får ut egna bilen för lite varv, ska bli kul att se hur det går! När är det dags för tävling?


Hoppats jag blivit varm i kläderna nog för att körs Gelleråsloppet i Augusti med SPVM/Clubman.

Dock hänger det lite på hur många körtillfällen jag får innan dess.

Hjulinställningen är ju bokad 17e maj, så i bästa fall (har inte fixat andra uppsättningen fälg än, så jag är beroende av torrt för att träna) får jag 2 måndagar på Gtr i maj. I juli har jag mycket annat så vet inte hur jag lyckas träna.

Sedan har ju inte släpet kommit än, och det behöver ju fixas med..

Men, snart hoppas jag på lite körning.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1999


Trådstartare
Lyckades skjuta på helgjobbet, har en "död" dag i sthlm nästa torsdag innan vi flyger till warsawa på speedway gp. = bilmeck!

Tyvärr föll det på leveransen av an10 flänsarna till pumpen som inte hann komma. Så lite panikmeck (och hoppats allt sitter rätt) innan hjulinställningen.

Printad distans och skavskydd. Ska få ett skavskydd till, tanken är lite lös ännu.


Det var supertrångt tidigare med en 90 grader an koppling, så drog till hydroscand och fixade så jag kan gå på med en rak koppling.


Klart, i väntan på sista delarna, har tagit emot att göra detta just nu. Men slutresultatet kommer vara värt det.
Det gamla lämnade lite att önska.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1174



hej
va har du för bensinpump på den ? jag har oxå dubbla 4o mm weber o jag behöver en pump till min, helst utan att jag ska ha en lös bränsletrycks regulator

_________________
henrik nielsen
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1999


Trådstartare
fordcapri skrev:
hej
va har du för bensinpump på den ? jag har oxå dubbla 4o mm weber o jag behöver en pump till min, helst utan att jag ska ha en lös bränsletrycks regulator


Sitter en vanlig Facet redtop med extern regulator.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1174



ok tack för svar

_________________
henrik nielsen
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1999


Trådstartare
Sådär ja
Hjulinställning på fredag, i bästa av världar får jag med bilen på måndag upp för att göra shakedown på GTR. men det kan falla på att jag inte har någon winsch etc på släpet. Svårt att lasta själv med tipp/ingen handbroms. Och släpet står på dubbade däck..


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4
14 besök idag (8301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande