Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?
<<   1, 2
22 besök senaste veckan (721 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1230



Hittade en intressant lista från continental om deras däck.

2.2 fram och 2.3 bak för min cayman med en tjänstevikt på 1350 kg, enligt "kalkylen" skulle jag landa på 2 bar blankt.......

https://www.conti.ee/images/failid/Conti_Fitments.pdf

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6888

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Som alla tumregler är det en tumregel, det vill säga inte någon absolut sanning och kanske någonting att utgå från för att hitta sitt eget optimum.

Magnus Thomé skrev:
Men... höja trycket för mer grepp? Skarpare respons måhända, men bättre grepp? Vad säger ni?


Ökat tryck borde leda till mindre däckavtryck mot asfalten. Högre egenfrekvens i däckets fjäderkonstant. Finns det interferenser och resonanser med andra egenfrekvenser kan det bli dåligt, och då kan en ändring i däckstrycket spela roll. Men det gäller nog mest ganska vridveka chassin, styva fjäderkonstanter och mjuka däcksstommar i kombination, i alla fall om jag minns rätt från de chassimodeller jag räknade på en gång i tiden.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Däck för banåka
Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton?
<<   1, 2
22 besök senaste veckan (721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande