Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
128 besök idag (29136 totalt)
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Nej precis det är inte klacken mot rotorn som smält utan den som ligger emot brytarens fjäderbleck.



_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Härligt med utsorteringsfasen kom hem till slut efter att ha lånat en kollegas bil för att hämta delar (två gånger, eftersom jag inte tänkte hela vägen först), tur att man inte hade någon tid att passa idag..

Bytte först konding till den från original fördelare, samma sak den smälte fortfarande plasten till brytaren. Ställde parallellt en fråga i en fb-grupp och fick det bekräftat att escort har ett förkopplingsmotstånd inbyggt i kabelhärvan.. man lär sig något varje dag! Bytte brytare till dom lite slitna från org-fördelaren och kopplade in tändspolen från 1958, nu tog jag mig iallafall hem




Som sagt nu blir det även nytt lock, brytare och konding, får se om jag kör vidare på original tändspole eller skaffar någon annan. Den passar ju bra in med resten av bilen iallafall och fungerar ju uppenbarligen, så ska kanske inte laga det som inte är trasigt..

Blir spännande att se vad nästa grej blir

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Mätte upp spolen, escort är 1,8ohm och den andra runt 3,5ohm så jag är säker på att det var det som var felet..

I väntan på nya tänddelar så har jag gjort klart fläktkåpan.



_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 135



Snyggt

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Nu har jag nog kört en 5mil iallafall och det börjar kännas stabilt! Ett par nöjesturer och även jobb/förskola blev det idag i sommarvädret.

Hade ju Långlialoppet 25/5 som https://www.hjulhalja.se/ organiserar i Filipstad som deadline, och jag kan ju inte fega ur nu! Så nu är jag anmäld också! Ca 5mil enkel dit, blir längsta turen jag någonsin åker med bilen men har bunkrat med reservdelar och verktyg i bilen så det ska förhoppningsvis gå hela vägen dit och hem..
Lånar 1-2 gopro kameror så blir kanske någon liten film ihopklippt sen från resan/racet.

Nu går den ganska bra, hänger med bra i trafiken trots sina 63hk, även om det skulle sitta fint med det dubbla.. och en 5e växel har väl varit uppe i 100 iallafall men där går nog gränsen för vad som är något sånär njutbart.. 70-80 är ganska lagom.

I övrigt är jag väldigt nöjd med dels att kardanen verkar helt vibrationsfri, tight i styrningen och går rakt, ligger jättestabilt i temp och hör och häpna.. den verkar inte läcka en enda droppe av någonting får se hur länge det håller i sig..

En uppdatering är väl inget utan en bild heller..

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
I helgen var det alltså dags för att införliva min deadline och åka 5mil ttill Filipstad för att köra Långlialoppet, en hillclimb-"tävling" med lite andra balla fordon. Hade i veckan kört bilen lite till jobbet osv och hittat ett till fel, ett litet litet filter i nålventilens säte på förgasaren var igentäppt så den sög tomt i flottörhuset.. så var lite nervöst inför helgens 10mila-tur..

Dagen började dock riktigt riktigt dåligt.. farsan skulle köra vår familjebil med äldsta grabben, bilen stod parkerad lite högre upp på garagenedfarten och jag hade precis backat ut ur garaget och sitter i bilen. Hör farsan skrika och ser i backspegeln hur bilen rullar mot mig.. panik och sen ett dunk.. ridå.

Lite oklart exakt vad som hände, men den bilen har elektrisk handbroms som farsan inte begrep (eller hade blivit instruerad på i all hast), så han försökte köra iväg men märkte att handbromsen var i och hittar inte hur han ska släppa den. Han kliver ur för att fråga mig men då måste handbromsen släppt automatisk vid hans första försök och börjar sakta rulla bakåt. Farsan märker det för sent och försöker stoppa bilen utifrån men det är ju kört, hamnar lite emellan och gör illa benet och hela baken/bakluckan trycks in på anglian..

Blir helt galen/förtvivlad och allt däremellan och är redo att bara skita i allt.. en kompis som skulle följa med försöker muntra upp, så vi drar till bakstammen godtyckligt, tar bort luckan och hoppar/bankar den till hyfsad form och drar tillbaka den. Får köra med snodd utvändigt då låsmekanismen gått sönder.



Vi kommer iväg iallafall och marschar 80-90 i 5mil till eventet. Extra uppmärksam på ljud och lukter så pulsen går upp då och då under resan men vi kommer fram utan några konstigheter

Väl framme så parkerar vi bilen i "depån" och kollar på lite balla bilar/hojar som är där. Tävlingsformen är två åk med så lite tidsdiff som möjligt, men alla (inklusive mig själv) är nog mest där för att sladda och ha kul!





Solen sken hela dagen och kul hade jag, och vann gjorde jag absolut inte! Det blev bara två åk var så det blev som det blev, jag höll så stumt jag vågade (var rejält halt då det blev uppkört) och lyckades ändå med två åk med 0,6s i tidsdiff. Garanterat minsta slagvolymen hade jag för dagen också





Gick felfritt hela vägen hem sen och kunde pusta ut svettig och lomhörd när jag parkerat i garaget igen.

Så riktigt nöjd att bilen funkade så pass bra!
Suger stenhårt med bakluckan men det går ju inte att ändra det som hänt, tur att det bara var lite plåt och ingen värre skada/personskada (bortsett från farsans ben då..).

Har redan lite krokar ute på en ny baklucka, tror det går att knacka till bakstammen/plåten under bakluckan så det ser hyfsat ut sen thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1206



aj synd med skadan men tur inte gubben kom ikläm på riktigt.
kul i backen, den sprutar ju tillomed grus
den fläktkåpan var riktig snygg

_________________
henrik nielsen
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 135



Tråkigt med bulan men kul med backrace, mysigt ljud i den

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Jag har knappt öppnat garagedörren sen jag kom hem från backracet, inte ens packat ur bilen. Varit ganska skönt med en paus och inte tänka så mycket på den, varit lite intensivt i perioder och det finns en hel del annat att pyssla med.

Men jag har fått tag i en baklucka i rätt färg och motsvarande skick som jag ska hämta inom en vecka, tror det kan göra gott för motivationen att få på den och förhoppningsvis så blir det bra.



Men jag tog iallafall och modifierade ett 1100-insug för att passa min Weber 40 IDF jag fick av en kompis. Tycker det blev riktigt bra! Lite att putsa på i kanalerna bara.
Blir lite sugen på att bara slänga på den på originalmotorn och se om det ger något
Förmodligen inte optimalt på något sätt, men här tar vi vad vi har











_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4141



Modifiera insug, jajjamän!

Detta är hur fräckt som helst thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370



Janne J skrev:
Modifiera insug, jajjamän!

Detta är hur fräckt som helst thumbs up


Precis - hot rodding!

Kul att du fick tag på en passande baklucka också!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Som metallarbetare gillar jag det jag ser! Hoppas det blir lika bra som det är snyggt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2204



Trevligt med weber.. glöm inte en bränsletrycks reg.. 0.18 bar annars flödar förgasaren weber känsliga för tryck tex en "filterking"....

_________________
Michael Thulesius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Kul att ni gillar det

Ja precis får bli en regulator isåfall, en sån här kanske? Ser ju lite fränt/tidsenligt ut med glaskoppen också

https://folkraceshop.se/bransletrycks-regulator-filter-king-67-glas

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2204



patrikh skrev:
Kul att ni gillar det

Ja precis får bli en regulator isåfall, en sån här kanske? Ser ju lite fränt/tidsenligt ut med glaskoppen också

https://folkraceshop.se/bransletrycks-regulator-filter-king-67-glas

yepp brukar funka bra.. thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2144



Michael Th skrev:
patrikh skrev:
Kul att ni gillar det

Ja precis får bli en regulator isåfall, en sån här kanske? Ser ju lite fränt/tidsenligt ut med glaskoppen också

https://folkraceshop.se/bransletrycks-regulator-filter-king-67-glas

yepp brukar funka bra.. thumbs up


Men köp med alukopp, glas brukar inte accepteras vid tävling.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
MG Midget -61
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 135



Snyggt jobbat med insuget


Ang. regulator så körde jag original mekanisk pump, utan regulator på min Escort med dubbla Dellorto. Samma på en BMW 1602 med dubbla Weber jag hade förut, funkade fint på båda.

Så jag skulle prova utan först

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41716

Forumägare
Forumägare

Den här tråden ligger i fel forumdel

Har man kört Långlialoppet så har man ju med råge varit ute o svängt med bilen så den platsar i forumdelen för banåka- och slalombilar thumbs up Okej att jag flyttar tråden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 302


Trådstartare
Haha jag hade faktiskt tänkt på det, helt okej att flytta tråden

Mikko_ skrev:
Snyggt jobbat med insuget


Ang. regulator så körde jag original mekanisk pump, utan regulator på min Escort med dubbla Dellorto. Samma på en BMW 1602 med dubbla Weber jag hade förut, funkade fint på båda.

Så jag skulle prova utan först


Tack och tack för tips! Kanske ska prova då

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41716

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1210



Gött å se att du logger i rätt forumdel nu 🤘

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
128 besök idag (29136 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande