Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 35 besök senaste veckan (30458 totalt) |
Tyvärr inte då jag är bortrest men förhoppningsvis kan jag hinna nån kväll på sturup innan trackday på Knutstorp 6/6. Det är planen iaf.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Då var bilen äntligen legal igen, reg- och kontrollbesiktigad ua idag!
Kört en del på gata idag och bakvagnen känns klippstabil men framvagnen är raka motsatsen, minsta lilla rattrörelse, tjälskott eller gruskorn och bilen far iväg i sidled. 😬 Har bara gjort en slarvig hjulinställning och har ganska högt tryck i gamla R-däck så det har säkert sin påverkan. Får ut och skruva lite och se om jag kan få den att bete sig någorlunda rimligt. ABSen vill inte heller, men har en plan för felsökning i alla fall så det skall väl gå att få ordning på. Nästa steg är annars stolar och efter det svetsa bältessträvor och lite annan komplettering i buren plus hundra andra smågrejor som är mindre akuta. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Grattis.
Du gör ett fantastiskt jobb och ser till att en 944 kommer leva många år till. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
I så fall kanske samma tips jag fick när jag felsökte på min M3E30 funkar här om det är nån hjulgivare som är trasig. Koppla isär alla givare och far sedan ut och kör slocknar lampan som den skall så kan man ju gissa att det är nån givare som är trasig. Koppla sen in 1 givare åt gången och provkör tänds ABS lampan så är givaren hel. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Lampan är nig inte inkopplad för den lyser aldrig. Testat givarna och skall försöka koppla ett ODB-uttag på pumpen och se om den verkar leva alls ich lämna nån felkod. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Hoppas hjulen kommer till nytta i sommar. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
De åker på så fort jag fått ABSen att funka. Hoppas det inte tar för lång tid 😬 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Går lite trögare nu, man skall tydligen jobba också. Men, fått bockat lite profiler till stolsfäste, behöver trixa lite för att komma så långt ner det bara går.
Skruvat lite på framvagnen också och nu är bilen i alla fall körbar även om det säkert finns en hel del förbättringspotential i "rätt" hjulinställning. Största punkten är att få ABSen att funka, har lite mätande till att göra men allt verkar korrekt kopplat och signaler finns så börjar misstänka själva ABS-enheten. Provat koppla på en ODB-läsare men får bara "missing link" så det är inte heller till någon hjälp. Testat på två likadana ABS-enheter och får samma fel när jag försöker läsa ut felkoder? 🤔 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Är det inget svar ifrån ABS och övriga berörda ecu som klagar på att den inte svarar? Är Can-H och Can_L på rätt position efter bytet? Har lednigsterminalerna bra kontakt och sitter fast ordentligt i kontakten så de inte backar? Spänning och jord utgår jag ifrån att du har kollat? Fin bil för övrigt, hoppas det löser sig smidigt med ABS:en |
||||||
ABSen hör inte hemma i karossen så jag har bara kopplat in 12v, jord och K-line från pumpen till felkodsläsaren men får ingen kontakt. Kontrollerat att alla givare också verkligen ger signal så nästa steg blir nog att testa en annan ABS-enhet.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Två steg fram och ett tillbaka..
Börjar äntligen få till stolsfästena så att rumpan kommer så nära golvet det går, det är en ganska tight kupe. Men, nu verkar det funka. 😀 Fint att kunna sitta ute i solen och fixa. På baksidan så upptäckte jag ett kass hjullager fram så det är bara att byta, hittade ett par nya i högen av prylar som följde med bilen, alltid något! Har också insett att jag måste centrera skivorna fram med en centeringsring, hoppas kunna hitta lite svarvhjälp med det. 😊 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Fått i stolen och håller på och pillar med bältena. Kommer ha trepunkt på gatan och sexpunkt på bana. Vill dra trepunkts midjebältet genom hålen på stolen så att det sitter tight mot kroppen men behöver då hitta ett rejält kort bälteslås. Har ett liggande som jag gissar kommer från baksätet i bilen men även det är för långt, låset hamnar mitt i hålet i stolen.
Tips? Hur har ni andra 944-ägare gjort? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Såg ingen annan utväg än att slita av framskärmen idag för att komma åt ABS-enheten som sitter väldigt illa till och såg då att kontaktstycket satt snett. 🤯 Så förhoppningsvis skall den väl funka nu, blir provkörning i veckan igen.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Det tar sig, äntligen funkar ABSen, fast nu lyser varningslampan för första gången. 😂 Det löser sig nog, bara ABSen funkar. Malandet från hjullagerna är borta och centreringaringar till framskivorna monterade.
Hängde också på mina "nya" 17" Cup2 med 255/40-däck runtom. Blev lite för brett bak med 20mm spacer så de åker av för att säkerställa marginal i hjulhusen. Nästa fix blir att karva till och svetsa in en bältessträva mellan baksträvorna i buren och montera öglor i golvat för bältet. Just nu känns det som att jag kommer kunna köra Knutstorp på Nationaldagen, det är iaf målet! 🏁 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Lång svettig mekdag idag. 😅
Började med att köra ner till BMW-Cup-Ola som var vänlig nog att miga fast ett bältesrör jag preppat. Hem i full karriär och sen pill med stol, 6p-bälte och originalbälte och till sist satt allt på plats och kröntes med nya OMP-moccaratten. 👨🏻🔧 Videon Apex gjort med tips om korrekt montering är guld! 👍🏼👍🏼 Allt som allt verkar bilen ok ihopskruvad nu och banpremär blir torsdag nästa vecka på Knutstorp. Drt var åtta år sen jag körde bana sist så jag förväntar mig inga banrekord men det skall bli sjukt kul att komma ut på bana igen, iaf om bilen håller ihop och beter sig någorlunda. 😅 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Äntligen banpremiär!
Det blev en heldag på Knutstorp idag och sammantaget funkade allt över förväntan. Trots lite slarvig hjulinställning hemma i garaget så betedde sig bilen väldigt bra, även om den tenderade att överstyra. Körde lite och började med att sätta varmtrycket runt 2,0bar på Kumho-däcken men överstyrningen blev allt värre. Hade ett par extra och lite bättre Nankang AR-1 med mig som jag monterade bak för att se om det blev nån skillnad men det hjälpte marginellt. Vid en närmare titt på bilen så såg det ut att vara Väldigt mycket camber bak, under och kolla och excenterskruvarna man ställer cambern på hade släppt så det var Massor av camber bak. Justerade och drog fast,( Tack Viktor som hjälpte mig!) och bilen började äntligen bli ganska balanserad och resten av dagen ägnades åt att försöka lägga så många varv som möjligt. Blev drygt 130 varv och bilen slog över 28000mil, knappt inkörd. 😅 ABSen funkade bra, inga läckage, inget behövde fyllas på etc utan bilen gick som en klocka och däckslitaget ser oerhört jämnt och fint ut så jag är nog inte långt från sanningen med "rätt" hjulinställning. Har lite svårt med traction ur långsamma kurvor, det skulle jag gärna förbättra men vet inte riktigt hur. En cornerweight skulle nog också göra sitt och en noggrannare kontroll/justering av hjulvinklar generellt, men allt som allt är jag väldigt nöjd och hoppas kunna komma ut på bana ett stort antal tillfälle i sommar! 😀 _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 35 besök senaste veckan (30458 totalt) |