Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 14 besök senaste veckan (372995 totalt) |
Eftersom mina ambitioner att inte bygga nån mer bil på ett tag och göra nått annat än att vara i garaget går åt helvete eftersom nån Kines prompt skulle käka en fladdermus till middag så letar jag nu efter nått nytt projekt.
Har du nått halvbyggt roligt och udda projekt som du vill bli av med? Även intresserad av bara kaross. Är inte intresserad av nån modifierad vanlig bil typ stylad volvo eller bmw utan nått mer annorlunda. Annars kan jag överväga det mesta. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
|
||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Jag tänkte fixa lite med styrningen på sensorn, som det är nu sitter det en kortad volvo 850 styrväxel med tror det är 2,8 varv från sida till sida, men utan servo är den lite för trögstyrd för min smak, så tänkte sätta dit en styrväxel från ford sierra med 4.3 varv från sida till sida iställlet men då behöver jag få tag på en för en högerstyrd då sensorns sitter bakom framaxeln och sierran har den framför, vänsterstyrda nytillverkas men högerstyrda styrväxlar verkar det vara ont om. Nån som har tips på andra styrväxlar med hög utväxling för montage bakom framaxeln, bredden är inte jätteviktig den kommer med största sannolikhet behöva kortas ändå.
Hade från början tänkt sätta dit elservo med finns inte plats för det. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Har sett en hel del exempel på folk som tagit el-servo från toyota prius (-09 och senare) som har servomotorn på kolumnen. Tydligen väldigt enkelt att koppla och få fungerande el-mässigt.
_________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Har en servo från en opel corsa som är ganska lik den från prius och den får inte plats.
Bmw styrväxeln lät lovande ska kolla upp den närmare. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Jag kanske är helt ute och cyklar men vad skulle hända om du "förlängde" den befintliga styrväxeln?
Borde inte det bli som en servoverkan, dvs innebära att mindre kraft krävs för att svänga!? Isåfall borde det väl funka att sätta en mekanisk styrväxelförkortare uppochner? Här finns tex en som har utväxling 1,5:1 eller 2:1 där det första alternativet bör ligga nära att gå från 2,8 till 4,3 om jag räknar rätt. https://www.racepart.se/produkt/styrutvaxling-kort-styrvaxel-ltec/ Eller tänker jag helt fel!? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Tror inte den går dit på längden under instrumentpanelen utan att modifiera alt för mycket och då skulle jag nog vara tvungen att ta bort justerbarheten på ratten. Blir nog dyrare än att hitta en ny styrväxel också. BMWn verkar ha styrväxeln framför framaxeln så den går bort, är ju rätt knöligt att hitta en från en högerstyrd. Golf 2 verkar ha en manuell som har 3,8 varv, bästa jag hittat hittills, de går att köpa nya rätt billigt också. då blir den ca 35% lättare än idag. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
|
||
Till 635an har jag en hydraulisk servo kuggstång från VW Polo 2010.
Den är bakom framaxeln, och nedan är ungefärliga mått. 2,7 varv mellan fulla utslag. cc 610mm mellan ledpunkter. 145mm total slaglängd. Precis i början på denna videon har jag en bild på den. https://www.youtube.com/watch?v=UCeN EDIT: Den är lite svag egentligen på 635an, men den väger också över 800kg på framhjulen... Kör den på 110 bar. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Sätt inte dit en styväxel med mer antal varv mellan fulla utslag du kommer att ångra dig.
Jag hade en original 240 på min HeVo första året men det var ett jäkla rattande hela tiden satte på ett styrservo från en Corsa och byggde om styrväxeln med en "rally" utväxling 2,5 varv mellan fulla utslag blev mycket bättre styrrespons och bättre känsla. Försök att få dit någon form av servo med den utväxlingen du har nu. Jag fick modda corsa rattstången för att passa ihop med golf rattnav och 960/240 knutar _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Är inte så orolig att det blir mycket rattande, den har tämligen liten vändradie och när man kör landsväg/motorväg skulle det bara vara bra att få ratta lite till som det är nu räcker det nästan att tänka på att styra så flyttar den sig i sidled, hade lite småfunderingar redan från början att bygga om spindlarna med längre styrarmar men känns bättre att behålla max styrvinkel och lägga på rattvarv istället. Tror det blir jäkligt svårt att få dit elservo utan att kapa rör i bilen och det har jag ingen lust till, hydraulisk servo går inte heller då styrväxeln är så smal att det inte finns plats för både kuggstång och kolv i den. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Skaffat en styrväxel från Golf 2, lite fler varv, går från 2,6 till 3,25 rattvarv. Med denna kanske det finns möjlighet att få plats med servo också då axeln ut ur den är mycket kortare.
Kortat den till rätt längd och fräst fram adaptrar så den passar i befintliga fästen. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 14 besök senaste veckan (372995 totalt) |