Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo. | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38 >> 506 besök senaste veckan (130772 totalt) |
Det skulle ju lösa problemet de få tillfällen som det laddas på, och full avgasrening till "vardags". Alternativt en racelösning där detta placeras långt bak (mer plats och mindre jättevarmt) och en tidig lättänd kat för tillfällen där nån bryr sig om värden. Det går att drömma fram massor av komplicerade lösningar åt andra... |
||||||||
Inget dumt förslag alls, och inte så komplicerat om platsen finns _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Katten stör troligen en del, men i mitt fall så tror jag att största problemet är avgassystemet. Mellan turbo o resonansboxen är det 3,5" men original från resonansboxen o bakåt. Skulle ha byggt hela vägen men tiden räckte inte till. Beställde rördelar från Speeding i Måndags, så nu samlar jag på mig delar för att göra 3,5" hela vägen. Smart idé med att göra en bypass förbi katten, har inte tänkt på den lösningen tidigare. Passar bra att försöka få till det när jag bygger färdigt systemet. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Om bypassflappen är rejält lättdriven så skulle ju den rent teoretiskt kunna vara mottrycksdriven, så det blir ett självreglerande system (dvs ingen logik alls).
Tänk en simpel flap med en svag fjäder , eller blir det lite väl mycket A-traktorlösning nu? |
||||||||
Det skulle funka bra med fjäderlösning, men jag tror att den här ventilen gör jobbet? _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Tack för en fin redogörelse för hela systemet. _________________ Mathias Danesten Bmw E46 330 - Turbo Passat Alltrack Golf MK 7,5 |
||||||||
Har lite problem att få DCT lådan att jobba lika bra med turbo som den gjorde med kompressorn.
Är kanske 95% funktion? Men saknar det sista finliret. Vid hjulspinn så släpper den ibland kopplingen när jag närmar mig varvstopp. Kan även frikoppla när jag kör vanlig transport typ 60-120 km/h i jämn hastighet på samma växel, ofta om vägen byter från svagt uppför till svagt nedför. Är säkert något att fin-justera i tourqe table. Får logga mer o se om man kan finna ut någon orsak. Annars funkar allt bra, ska se om jag kan filma något under helgen. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Ja, det ser ut som om du träffade 100% rätt, har kört samma omständigheter o vägar där jag fick problem tidigare, nu funkar det Tack för tipset //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
i Maxxecu version 1.150 som släpps som update på måndag finns möjlighet att ta hastigheten från lådans utgående axel via CAN bussen från TCU'n.
Det kommer göras under "Speed/Gear" "Sensor setup" och "Driven Wheel sensor setup". Vet inte hur med blir med DCT lådorna, men detta gör att man inte behöver ABS givare och man får mindre fel i beräkningar som lådan gör vid växlingarna. I mitt fall med 8hp lådan gjorde det stor skillnad. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Ska bli intressant att testa. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Klassiker. DCT blir jätte arg när detta inte stämmer. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Har vart ute o kört ca3 timmar blandad körning i dag, hade en clutch-slip, men det var när jag körde ut från garaget o lådan var inte varm, efter det inga problem. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Har testat att byta sensor setup, men det verkar inte funka på min DCT. Får bara i 1an & 2an. Ska testa att logga o se vad det beror på. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
På 8hp blir det samma att bara 1&2 går i om den inte detekterar att bilen rör sig. antingen via abs eller sensor på lådans utgående axel.
kolla dom olika hastighets input, finns under live data speed/gear. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Ska kolla i morgon. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Monterade ett MRT Rollcenter/Bump steer kit som jag köpt av N Wiberg.
Demonterat länkarmarna före montering av kitet: Bort med gamla leden: Gänga, M35*1,5: Testar gängan med muttern: Nya leden o allt på plats: Snabb justering med snöre: _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo. | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38 >> 506 besök senaste veckan (130772 totalt) |