Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Luftning av bromsar? | 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (45029 totalt) |
Hej!
Jag har lite problem med luftning av bromsarna efter byte till stålomspunna slangar och pagidbelägg. Har luftat de två ggr nu men fortfarande närmar sig pedalen golvet! Pedalen känns bra när man luftar, men när man drar igång bilen och kör så gå pedalen i botten. Vad har jag gjort för fel då? Har besiktning på torsdag morgon så det är lite lätt bråttom! /Sebastian |
||||
om du luftar på följande sätt...
1. Öppna luftnippeln 2. Tryck ner pedalen 3. Stäng nippeln 4. Släpp upp pedalen ...så borde det funka. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Utveklingen på denna metod är:
1. Täta gängan på nippeln med gängtejp (så att inte luft kan gå in den vägen) 2. Sätt en genomskinlig plastslang på nippeln (och täta)......och dra slangen, tillbaka till vätske behållaren. 3. Nu kan du sitta på förarplatsen och pumpa.....och se när bubblorna tar slut i slangen. och pumpa inte för fort. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om det är mycket luft......så "skummar" oljan.......och skummet bildea luftfickor när det stått en stund _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Man får verkligen kompetenta och bra svar på detta forum!
Den där metoden med slangen i behållaren verkar ju riktigt bra, den ska jag prova ikväll. om inte det funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till! Kanske denna tråden borde sparas i "Best of..." för andra med bromsproblem? |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ --VVTS-- |
||||
Men det där med slangen tillbaka till behållaren är ju perfekt om man bytt all vätska men har problem att få bort all luft! Så trist att pumpa ut massa sprillans bromsvätksa och slänga! Speciellt om det är Castrol SRF ... den är inte billig...)
_________________ Magnus Thomé |
||||
Biltemas (m.fl) kan bara inte fungera rent principiellt! Utom möjligen med gängtejp enl. Håkan C. Backventilerna är en bluffprodukt eller oxå är jag en total idiot.
En fungerande enmans-fuskmetod är dock att suga ur bromsvätskan. Har testat en ejektor-pryttel för tryckluft, men skulle tro att den där sexliters på Jula kan funka. Såna där halvliters "oljetömmare" funkar iaf inte. Är man ensam är det bara att vänta. Har man bara motstävig hjälp så är det bra med ett par-fyra pedaltag per nippel. Sen vänta. Trycksätta burken verkar lite väl meckigt (och riskfyllt, kan behöva lufta om alla ledningar om du bommar att fylla i tid) för min smak. OBS! ovanstående kan innehålla grava faktafel!!! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag plockade isär ena bromsoket häromdagen och gjorde rent och satte på nya gummitätningar. Skruva ihop allt och skulle sen lufta. Obeservera att cylindern varit ur oket och det är alltså BARA luft och ingen bromsvätksa i oket. På luftningsnippeln sätter jag en slang som bara går ner i en tom colaflaska. Jag öppnar nippeln lite grann. Inget händer. Jag går och byter skiva och belägg på andra sidan bilen. Det tar en stund. När jag är klar med det går jag tillbaka och tittar på colaflarran. Det har runnit ut bromsvätksa, några centimeter djupt. Hela slangen är 100% fylld med vätska, dvs inga bubblor nånstans. Jag stänger nippeln. Observera att jag inte rört bromspedalen eller haft tryck på något annat sätt.
Nu räknar jag med att det ska vara massa luft kvar och pedalen ska vara helsvampig. Men pedalen är stummare än någonsin Det finns en tidigare tråd om luftning som var bra! Sök reda på den är mitt tips!!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har provat Biltemas backventiler (var ensam i garaget och hade bråttom så varför inte prova..) och de fungerar faktiskt. Man var bara tvungen att fylla upp slangen med bromsvätska först annars dras luft tillbaka in. Fast någon idiot tror jag inte du är ändå _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Denna metod är i stort sätt samma som att dra tillbaka slangen till behållaren......och mycket enklare ett rigga upp...men då ska det vara vätska i flaskan. Då funkar vätskan som en backventil. Men det måste vara tätt mellan ok och luftlippel...annars sugs luften in genom gängan. om bilen är hissad ordentligt...och slangen någon meter lång...kan man hänga ut med huvudet under tröskeln och se slangen, när man pumpar. Så man kan altså lufta själv. Att du inte behövde pumpa alls......är ju ett önskesenarie.......men beror nog mest på tur.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Phhheew!
Det hela löste sig till slut! Det visade sig att det inte alls var något fel på min luftning! Det var istället en liten modifikation på beläggen som behövdes, fick ta bort en liten klack på bygeln på oket när jag skulle dit med pagidbeläggen. Trodde inte att den hade någon större funktion men det hade den tydligen. Så jag fick montera en liten stoppklack på belägget som spännde upp oket, det bli t.o.m mindre flex i oket än med "orginal-klacken"! Men tack alla som svarade för era råd och tips! |
||||
om man får vara så fräck.. Hur luftar du? Ren nyfikenhet, inte elakt. Jag gör som Butterfly fast en viktigt grej: -Håll tryck på pedalen. -Öpna nippeln och stäng den fort-som-fan innan pedalen går i botten. -Släpp upp pedalen och gör om. Kräver två personer dock men risken att det skall smita luft bakvägen är minimal. Vid vilken temperatur smälter gängtejp? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jo, butterfly skrev ju så här: "om du luftar på följande sätt... 1. Öppna luftnippeln 2. Tryck ner pedalen 3. Stäng nippeln 4. Släpp upp pedalen ...så borde det funka." Jag gjorde så här: 1. Tryck ner pedalen 2. Öppna luftnippeln 3. Stäng nippeln 4. Släpp upp pedalen Fast vi kanske menar samma sak ändå? Men bra blev det i.a.f! Det tar mycket bra med blå pagidbelägg! |
||||
Många morderna bilar går inte att lufta på detta sätt.......och har du luft i h-cylindern, så blir du aldrig av med den..
Det är helt ointresant....då tejpen bara används vid luftningen...och då blir det inte så varmt. När du sedan drar fast nippeln...tätar den mot metallsätet _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sparade trådar/FAQ Luftning av bromsar? | 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (45029 totalt) |