Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11 besök senaste veckan (135180 totalt) |
Har monterat sparcostolar i bilen och ska nu montera 5-punktsbälte. Axelremmarna har jag monterat i bältesstag i buren. Men vart är det tänkt att man ska montera midjeremmarna och den för grenen?
_________________ Matthias Hellebjörk |
||||||||
Köp så kallade fia-brickor & svetsa under golvet skruva sen i öglebulten i den. http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Kanon, tackar! _________________ Matthias Hellebjörk |
||||||||
|
||||||||
Bara borra och dra fast med öglebult alltså?
Har redan hunnit lägga en beställning på färdiga. Men det är ju i och för sig aldrig för sent att avbeställa. Vad är lämplig tjocklek, 3mm? _________________ Matthias Hellebjörk |
||||||||
|
||||||||
Jajemän, var inget sånt med till bältet jag köpte så jag beställde sånt med _________________ Matthias Hellebjörk |
||||||||
Tror 3 mm. Kolla SBF tekniska reglemente innan du gör något fel. Godkända bultar borde du fått med bältet eller? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||||
Hittade reglementet igår efter jag skrivit och det var min 3mm som jag fattade det. Köpte bältet begagnat. Bilen är bara en hobbybil som aldrig kommer hitta ut på någon tävling men det är ju dumt att bygga fel för det. Får invänta paketet med plattor och öglebult innan jag gör något istället. _________________ Matthias Hellebjörk |
||||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader. 2. Midebältet skall vara bakåtvinklat ca 65 grader (lodlinje) och bredden på fästpunkterna skall vara så smal som möjligt, infästningspunkterna skall alltså inte vara motsvarande original infästning av bilbälte. 3. 5-punkt skall gå igenom stolen och ca 5 grader framåt, om det är 6-punkt skall infästningspunkterna vara separerade och vara vinklade bakåt med minst 20 grader. 4. Bälten skall inte avlastas på stolen. Mao stolen skall ha rätt storlek för just din kropp, hålen för bältesgenomföring skall vara anpassade för din rygglängd och höftbredd. Bältet skall aldrig skava eller beröra kanterna i något av genomföringshålen i stolen. Sträva ALLTID efter så korta bälten som möjligt! Ett bälte tänjer sig upp till 20% vid en crash! ovanstående är baserat på att bältet ska fungera som tänkt ur säkerhetssynvinkel, om du bara vill att en ev besiktningsman ska gilla din installation kan du kika i SBF:s dokumentation, då kan du montera lite hur som helstl. Att tänka på, ett begagnat bälte som är nött eller har varit med om en crash bör man inte använda i något fordon, det skall kasseras. Om du råkar ut för en crash kan någon utmattad del av bältet gå sönder, då skadar du dig betydligt mer än om du haft ett fräscht bälte. Jag vill inte vara en besserwisser, men jag ser gång på gång att förare skadas allvarligt för att just bälten inte är installerade som det är tänkt. Å det är riktigt onödigt! |
||||||||
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan. Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
||||||||
och hur ser det ut där man fäster bältet i buren bakom stolarna?!. Någon som har bild och tipps?
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||||
|
||||||||
Vilken typ av infästning?
-Wrap Around -Bolt In -Clips In
|
||||||||
Å för säkerhets skull en bild på hur det INTE skall se ut.
Tyvärr så ser de flesta av era bilar och STCC och Carrera Cup bilarna ut på detta sätt, men så blir det när de som skriver regelböcker inte lyssnar på de som utvecklar och tillverkar skyddsutrustningen... |
||||||||
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm Bakåtvinkel ca 20 grader. Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål? Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
|
||||||||
okej, tack för svaret. Stolarna är Corbeau Revenge och de ska vara godkända både för 5 och 6 punkt och för Hans så det ska nog vara ok. http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11 besök senaste veckan (135180 totalt) |