Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | 1, 2, 3 ... 109, 110, 111 >> 200 besök senaste veckan (626391 totalt) |
Har funderingar på att regga min gamla BMW 1602 som ombyggt fordon, men är lite osäker på hur det går till samt vilka för och nackdelar det medför.
Anledningarna är: 1. Jag funderar på att bygga om bromssystemet med bromsvåg. 2. Vill kunna sätta i en S14 utan att SBP opponerar sig. 3. Vara säker på att SBP inte bråkar med mig om de andra modifikationenerna som jag gjort. Frågor: Antar att det enda sättet att få bilen genom SBP med bromsvåg är att regga om den? Stämmer det att tillåten effekt i ett ombyggt fordon är 15 kW/100 kg? om så, vad krävs i övrigt i form av bromsar mm för att bilen skall gå igenom? Är det verklig vikt och uppgiven effekt som räknas? Är det krav på katalysator om motorn har varit försedd med det i sitt standardutförande? Finns fler frågor, men vi börjar med dessa... _________________ Rikard Ahlin |
||||
15 kW/100 kg gäller egenbyggt fordon ( typ super seven )
din räknas som ombyggt fordon och slipper då kw regeln... ( fusk.. ) kolla lite på www.sfro.com för mer info... ( eller vänta tills therealpinto dyker upp.. han e sfro besiktningsgybbe.. ) _________________ MackeMaehlum |
||||
Du måste ha katalysator med en ny motor som hade det original. Jag har SFRos bygghandbok/bibel, den kan du få låna.. står allt om regler mm. _________________ /Arne Lindgren |
||||
om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt.. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
Det är årsmodellen på motorn som räknas, är jag ganska säker på... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Min Porsche 924 är reggad som ombyggt fordon pga bland annat hemmasnickrat pedalställ och bromsvåg som SBP inte tyckte om. Försökte först "bluffa" bilen igenom SBP men det gick sådär........
SFRo besiktningen gick däremot mycket smidigt. Tittade igenom lite bilder från bygget och kollade lite på bromsarna och provkörde en liten runda så var det klart. En rolig detalj var att det var Bosse Bildoktor som var SFRo besiktningsman _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag instämmer till fullo (99% säker)!! Spelar ingen roll vilken årsmodell motorn kommer ifrån bara bilen är från -75 eller äldre.. Bara fördelar med att ha ombyggt fordon!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?
Byta motor och större bromsar, räcker det? |
||||
Motor, drivlina samt bromssystem. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
om modellen av bilen som man tog motorn av har ABS måste man installera det också?. Ursäkta om jag snyltar på tråden. |
||||
Det är chassiet/karossens årsmodell som bestämmer avgaskraven.
Avgasdispens får man bara vid amatörbyggt fordon. T o m 1975 (samma år som jag föddes ) behöver inte motorn vara original, vilket öppnar för konvertering till helelektroniska insprutningssystem, eller Saab Trionic i en 99 T16, för att ta ett praktiskt exempel. Fr o m 1976 t o m 1988 måste motorn vara avgascertifierad och minst uppfylla de avgaskrav som gäller för chassiet/karossen. Motorn måste vara i originalskick, dvs i samma utförande som certifiering gäller för. Rent praktiskt betyder detta att man inte kan konvertera från K-Jetronik till LH-Jetronik, om motorn är certifierad med K-Jetronik, trots att det systemet är sämre än LH. Fr o m 1989 är det katalysator som gäller => hårdare krav. Kompletteringar? |
||||
Hej
De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först; A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRo), och vi gör också ett bromsprov D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas. E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc. Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter; * SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom * Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:- För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts: Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen. 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats. (alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon) Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad. 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts eller 3. bromssystem utbytts. (här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3) Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå. När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra. Kör hårt Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är chassiet/karossens årsmodell som bestämmer avgaskraven.
Innebär det att mitt bygge av mitt motor minin (Karossen är en -70) med Saab motor från -89 inte behöver kat? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Ursäkta att jag kapar tråden, men kan man strypa en motor så att 15 kW/100 kg efterlevs? _________________ Mikael Arnberg |
||||
Jag har för mig att strypning inte är godkännt, men om du skulle råka glömma några blyplattor nånstans i bilen är väl en annan sak....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Cooper, sätter du Saab-motor i en koja från -70 behöver den inte kat. Men om jag minns rätt skulle du sätta motorn bak, och då blir bygget ett amatörbyggt fordon. Det betyder att det får ny identitet, ny årsmodell (2004 års modell om du blir klar i år) och därmed gäller också nya avgaskrav. Ett amatörbyggt fordon kan antingen erlägga dispensavgift (7000:-) och då slippa avgasrening, alternativt använda en motor med kat, lambdasond och kolkanisteravluftning. Motorn behöver inte vara i 100% originalskick då.
Strypningar av motorer brukar inte uppskattas, då ska det vara en varaktig ändring. Ett exempel kan vara en turbomotor där man av platsskäl monterar en mindre turbo och tar bort intercoolern. Att bara strypa via annat chip eller trottelstopp går sällan bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack än en gång för infon! Men då blir det till att köpa en Racekatt i 3" ist för 7000:- vilket man får en hel del roliga grejer för. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
ok... rätta mig om jag har fel nu... men om man bytt bromsarna fram och bak... så måste en SFRoman komma och kika på bilen innan man får köra in den till SBP? Summa= 4200 kr? Har SFRo studentrabatt? EDIT: ny, rätt räknad summa.... 4400 plus milersättning? |
||||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | 1, 2, 3 ... 109, 110, 111 >> 200 besök senaste veckan (626391 totalt) |