Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Vilken bil för gata och bankörning | 3 besök senaste veckan (1006 totalt) |
(Mitt första inlägg, så jag hoppas inte jag gör fel nu.)
Jag är sugen på att köpa en bil som kan fungera som både en andrabil åt familjen och att köra bana (typ trackday) med. Heller en liten och lätt med (relativt) liten motor än en stor bil med stor motor. Budget (för grundbilen) är kanske 60000kr. De jag funderat på hittills är: Mazda MX-5 NB 1025 Kg, 140 hp + Lätt och liten bil + Schysst chassi + Bakhjulsdriven - Relativt motorsvag - Inte så lätt att trimma - Trång om man är lång - Bara två säten så inte så familjevänlig Mini Cooper S R53 1215 Kg, 170 hp + Lätt att trimma + 4 säten - Motorn verkar inte så hållbar - Dyra reservdelar (BMW) - Framhjulsdriven Ford Focus ST MK2 1437kg, 225 hp + Lätt att trimma + 5 säten (?) + Volvomotor så det borde vara lätt att få servad - Framhjulsdriven - Sällan man ser någon till salu VW Golf GTI MK5 1355 kg, 200hp + Lätt att trimma + 5 säten (?) - Framhjulsdriven Vad har ni för andra förslag? _________________ Per Zetterlund |
||||
MX-5 eller Coopern skulle jag säga, de andra är tunga/klumpiga (och framhjulsdrivna).
Strunta i trimvänligheten, Coopern för hållbarheten och MX-5:an för att det blir ett stort steg (turbo/kompressor) och det behöver du inte för att hänga med på trackdays om du lägger lite tid på att våga bromsa så sent som man kan med lätt bil och ha hög lägstahastighet i svängarna. Kolla varvtiderna i SPVM Roadsport C (nästan bara Miator, otrimmade utöver grenrör/avgas/intake/mappning på R-däck), toppen kör 1:09-tider på Knutstorp. Min känsla är att Golfen och Forden troligen mest kommer bygga mer värme på bana med enklare trim (programvara/avgas) om man inte följer upp med större IC och ev. oljekylare osv. Coopern är väldigt kul att köra för att vara framhjulsdriven, en av få framhjulsdrivna bilar som jag på allvar har övervägt som entusiastbil. Mazdan har för övrigt billiga delar och är lättmekad, och det finns en enorm eftermarknad och know-how. NB 1,8 har torsendiff original dessutom. Värmen är bra i den lilla kupén så man kan bruka den även i svalare väder. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
När du nämner "en andrabil åt familjen" så låter det som ett baksäte är av intresse. MX-5an passar i såna lägen bättre som tredjebil.
Nåt hothatchigt finns det många av, men mina referenser är minst ett tiotal år för gamla för att fungera som acceptabel andrabil (men en 15-20 år gammal Clio kan väl fungera kanske?). |
||||
Även en Ford Fiesta ST kan vara värd att kika på kanske. Nu är väl förra generationen (som jag hade) över budget och jag har inte superkoll på generationen innan den. Men som sagt, klart värd att ha med på listan att kolla på tror jag.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag hade tittat på en Bmw 330 e46, finns både kunskap och delar för att få dem att gå fort, typ den här: Bmw e46 330i m sport https://www.blocket.se/annons/jamtla
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Sån har vi ju som coupé i klubben som presterar topptider i SVKG Sprint Klass B med. Definitivt en bra andrabil _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Sist jag körde en e46 kändes det som en tung, slapp å gungig sedan, kändes som det krävdes en hel del pengar för att få en sån kul, även om motorljudet var trevligt. Är ju verkligen en RWD fantast, men hade kanske valt nåt lättare å mindre istället. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
E46 330 är bra, men ganska tung ändå. Skön motor som går att turbokonvertera enkelt!
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
||||
Snicksnack, man kan åka 500 hk oöppnat, nöjer man sig med 400 så är det skottsäkert 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kul!
Vad är målet med bankörningen? Vill du förbättra varvtider och teknik, eller mest "bara" åka lite fort ibland? Vilka möjligheter har du att meka? Funkar det med en äldre bil som kräver lite underhåll? En sån här är lite som en framhjulsdriven mx-5 med baksäte: https://www.blocket.se/annons/kalmar Hoppas att jag inte förolämpar någon med den liknelsen. _________________ Magnus J 0 m @ n d e r Mazda MX-5 NB -00 |
||||
Min kära gamla e46 M330i touring är den mest hållbara, roliga och mångsidiga bil jag haft. Passade bra att köra hund och familj samtidigt som den gick fint på bana, med M3 chassi skall sägas. Den hade snudd på gått 40000 mil när jag gjorde miga med den. Det enda jag bytte på bilen var vattenpumpen, den gick vid 38000 mil. Nu går den turbokonverterad här i trakterna. Superbra bil _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Även om jag tycker att E46 är en förträfflig plattform att börja med så börjar det bli svårt att hitta vettiga objekt till rimliga pengar, speciellt en coupe. Kan vara värt att kika på en E90 325/330 istället, överlag en bättre bil men inte lika fin kanske.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Så mycket klokskap i denna tråd!!!
Även om svaret - som bekant - alltid är MX-5 så finns det ett mer rätt svar: E46 förstås!!! För det första är den rätthjulsdriven. Iaf för mig är FWD-bilar heeelt ointressanta. (Så länge det inte skall köras race för då är andra parametrar inblandade) För det andra är de med rätt underhåll skottsäkra. "med rätt underhåll" innebär att man förlikar sig med att byta bärarmar var fjärde gång man byter torkarblad. E46 är också: - Analoga i sitt interface - Lättmekade - Väl försedda med både reservdelar och trimprylar - Utrustade med den bästa raka sexan. - Löjligt über-ingenjörsutvecklade. De har ex.vis luftkylning av generatorn. När min familj bara bestod av tre personer hade vi den här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php När familjen växt från tre till fem personer på ungefär fyra minuter blev det (efter ett par tjänstebils-Volvo) den E46 330 -02 på bilden nedan. Den har jag fortfarande kvar. Den klarar alla resor ToR både IKEA och fjällen samt ett par varv på en räserbana. Vid en semesterresa från Berlin blev vi sena till Kiel-färjan. Men AC:n påslagen i +28 och fem pers i bilen tillryggalade vi 169 km med en snittfart på 189km/h, flera gånger uppe på 250 GPS. Visserligen med en S-klasse som rensade framför. Men ändå. Bilen hade då gått 22k och var 13 år gammal. Så länge vägen svänger och föraren vet vad denne gör så går det inte bara att hänga med det mesta, det går också att få det att bli mindre i backspegeln. Det enda svåra med en 330iE46 blir nog att få tag på en? Jag har bevakning på dem på Blocket och de säljs efter 1-3 dygn. Många har förstått! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Är en NB 1.8 verkligen 60 000 numer? Jag hade gissat på snarare 80, men det är ju Blocketpriser. 1.6-litersmotorn är väl mindre ansedd, men det gör ju inte resten av bilen sämre.
För pengarna du letar hade jag nog letat olika hot hatches. För de som kan komma överens med körställningen är ju Peugeot 206 GTi populär, Citroën C2 VTS också. Då kan du nog hitta både ett riktigt bra exemplar och kosta på en rejäl genomgång innan du är uppe i din budget. Ett mer udda val där vore en MG ZR, men de är nog också tillräckligt kompetenta och roliga om du är bekväm med att leta delar på udda ställen. Här i stan finns det ju en bra MG-mek, så av Linköping är kanske rätt stad att äga en sån bil om man vill ha ett någorlunda enkelt liv ... Vill du verkligen ha en "riktig" sportbil för de pengarna, hade jag åtminstone tittat lite på MGF/TF: garanterat inte snabbast, men kanske snabb nog? Vill du ha en oddball, så ligger det en "New Edge" Mustang V6 uppe på Blocket för rätt pengar just nu. Alla svängasnabbtdelar du kan hitta till de mer motorstarka varianterna lär passa, men motorn lär ju vara genuint oinspirerande. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Motorerna I e90 är dock kass man lär ha n54 isåfall 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
N52:orna är fina motorer så länge man byter vattenpumpen i tid. Visst, dom har inte stålfoder som M54 så dom är inte lika lämpliga att turbokonvertera men som sugmotorer är dom utmärkta. Dom sena E90 fick N53:or och dom är skörare. N54 har ju sina problem med spridare, soppapump, tändspolar och wastegaterassel. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Kammarna har ju en tendens att gå ner sig i n52, halvkul problem. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Aldrig hört förut, var tvungen att Googla och det verkar inte vara ett särskilt vanligt problem. Hänger troligen ihop med för långa serviceintervall och igensatta oljekanaler, det var väl i den vevan BMW började med serviceintervall på 3000 mil? Blir inge bra att köra 3000 mil mellan oljebyten oavsett motor. Och som förtydligande så är det INTE kamloberna som slits utan lager/lagerytor på avgaskammen som går varma och därmed blir repiga, som sagt troligen ett resultat av för dålig oljeförsörjning. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Vilken bil för gata och bankörning | 3 besök senaste veckan (1006 totalt) |